Vega
Well-known member
Shit fixen is ook aan de kar trekken héZal in multi nationals gene vetten zijn dan.
Je moet mij eens uitleggen hoe je "aan de kar kan trekken" of "shit kan fixen" als 95% van je bedrijf niet in belgie zit en je 32h in een week werkt.
Ik ben voetsoldaat en geen manager, maar wel een "expert" die aan de kar trekt voor projecten en ik heb al 2-3x meetings per week om 7 8 9 10h savonds of 5 6 7h smorgens. Amerika is -9h, Australia is +9h.
Bij ons is het simpel hoor. De shitfixers verdienen een pak meer dan wie gewoon naar werk komt, werk doet en naar huis gaat. Van de 15 of zo zijn er 11 of 12 die nooit 1 spetter shit zien (en ook niet willen zien) van buiten belgie. Maar als er geen shit gefixt wordt buiten de .be kantooruren ligt de machine binnen de 2 weken op apegapen.
Wat voor elk bedrijf aan de kar trekken is.... Dat zullen de mensen van dat bedrijf allicht beter weten, denk nu niet dat er 1 gemeenschappelijke definitie kan zijn dat voor elk bedrijf in heel de wereld van toepassing is hé...Shit fixen =/= gratis overuren kloppen. Als dat bij jouw bedrijf wel zo is doordat je nu eenmaal met andere tijdzones zit etc., prima, hou er rekening mee dat jouw situatie niet op heel de wereld toegepast kan worden (net zoals mijn situatie ook niet...).
Voor mij persoonlijk is aan de kar trekken o.a. (maar niet beperkt tot):
- Jezelf tijdens de uren 100% inzetten
- Steeds positieve mindset (lees: niet constant lopen zeiken over collega's/klanten/leveranciers/...)
- Je collega's willen/kunnen helpen wanneer nodig
- Je collega's willen/kunnen opleiden alsook zelf openstaan om bij te leren
- Teamspirit (!!) - Erbij zijn wanneer er met de collega's samen wordt geluncht, bij een kantooractiviteit buiten de uren erbij zijn, wordt er door de collega's iets georganiseerd, aanbieden van te helpen, ...
- Als het nodig is eens flexibel zijn (door effectief op een druk moment misschien wat langer te werken)
Deze zaken vind ik veel belangrijker dan wekelijks 10 à 20% (niet betaalde) overuren te draaien.
Er moet ook een onderscheid gemaakt worden tussen de "voetsoldaten" zoals jij het stelt en andere collega's die misschien niet 100% dezelfde expertise/kennis hebben maar in de overige zaken die ik opsom uitblinken. Het is nl. deze groep die gemakkelijker hogerop zal geraken als het gaat om promoties in hiërarchie (loon even buiten beschouwing houden).
Zelf hebben we hier op kantoor nl. ook enkele voetsoldaten die waanzinnig goed zijn in hun job maar het moment dat het kantoor het enorm druk hebben zijn dat vaak ook de eersten om te zeggen "oei, daar heb ik geen tijd voor hoor" of "oei, dat is toch echt mijn job niet". Diezelfde mensen klagen dan ook al eens vaak dat het niveau van "de jeugd" ondermaats is en dat ze beter opgeleid moeten worden, ze zelf echter opleiden zien ze helemaal niet zitten... Resultaat is dat die mensen wel een mooi loon hebben dankzij hun expertise en inzet van hun eigen stukje werk, het zijn andere collega's die hogerop geraken.
Opgepast, ik zeg niet dat dit universeel zo is hé... Elk bedrijf zal wel eigen criteria hebben om bepaalde mensen al dan niet door te promoveren maar ik stel toch vast dat olie altijd boven drijft...
.