Thuis netwerk + Sunshine/moonlight

Jed

Active member
Mijn thuisnetwerk ziet er als volgt uit.
Fiber komt binnen via Mobile Vikings (Proximus) router. Van daar gaat 1 kabel naar een 1 Gbps switch en van de switch naar mijn vaste PC.
Andere kabel gaat MV router naar een netwerk adapter (van Google zelf) waarin ook mijn chromecast zit (diepasseert dus niet via de switch).

Nu is het de bedoeling om via de Moonlight app op mijn chromecast de Steam games te spelen die op mijn pc staan.

Voor dat ik die switch geïnstalleerd had deed ik dat via wifi en dat ging niet slecht, enkel haperde het af en toe. Daarom dat ik dus voor die netwerk adapter ben gegaan om altijd een stabiele verbinding te hebben.

Nu is het probleem dat als ik via Moonlight verbind op de Chromecast dat hij mij steeds de melding geeft dat mijn verbinding te traag is en ik de bitrate moet verlagen.
Bitrate verlagen helpt niet. Snelheid die ik haal op Chromecast ligt rond de 90 Mbps, wat dus ruim voldoende zou moeten zijn.

Zijn er instellingen die ik moet aanpassen op de switch of in de Sunshine app op mijn PC zelf om dit vlotter te laten lopen ? Momenteel is het absoluut niet bruikbaar.
Toen ik dit deed via wifi heb ik die boodschap nooit gezien ...
Hij start dus effectief wel Steam Big Picture op op mijn PC, dus verbinding tussen de 2 is er wel. Maar de verbinding is zogezegd te traag om alles deftig weer te geven want het beeld blijft op mijn TV gewoon zwart.

Thanks !
 
zeker dat het een switch is? lijkt mij op het eerst zicht van wel. lijkt mij dat er een slechte kabel in het spel zit (die uw snelheid limiteert op 100 of zelfs 10Mbit)
 
Kijk eens bij je "network & internet > Ethernet"settings op je pc, daar staat onderaan "link speed." Staat daar 1000/1000? (Mbps) achter? Ken je het type switch?
 
De switch is een Netgear GS105E

Gemeten snelheid op vaste PC is 900Mbps, de ethernet adapter waar de Chromecast op aangesloten is capped wel op 100Mbps en de reële snelheid daar gemeten is 90 Mbps. Had wel gedacht dat dat voldoende was om games te streamen.

Zit momenteel op mijn werk dus kan de 'link speed' op dit moment niet nakijken.
 
Oh, dan hoef je niet naar de link speed te kijken, dan werkt die naar behoren op gigabit en die switch kan dat ook. Dan lijkt de Chromecast mogelijk de bottleneck. Ik heb geen ervaring met game streaming, maar als referentie: Een 4k film streamen gebruikt ongeveer 20Mbps. Mijn Sony 4k TV heeft ook maar een 100Mbps NIC aan boord... Niet zo gek dus.
 
Heb ondertussen de oplossing gevonden, moest er ooit iemand met hetzelfde probleem zitten.

Device manager > netwerk adapter (right click) > properties > advanced > speed & duplex > 100 Mbps full duplex (stond op auto negotiation).
 
Pas daar maar mee op. Dan limiteer je die NIC tot een throughput van ongeveer 18MB/s, ongeacht waar je die in steekt.... Je wil normaal dat die op auto nego staat.
 
Pas daar maar mee op. Dan limiteer je die NIC tot een throughput van ongeveer 18MB/s, ongeacht waar je die in steekt.... Je wil normaal dat die op auto nego staat.
Ja ik zet die op 100Mbps enkel en alleen als ik via Moonlight wil gamen op mijn tv. Daarnaa gaat die weer naar auto negotiation.
Misschien niet de ideale oplossing, maar bij gebrek aan een andere wel degene die ik gebruik :)
 
Terug
Bovenaan