Prime The Underground Railroad

Jayvie

Active member
"Follow young Cora’s journey as she makes a desperate bid for freedom in the antebellum South. After escaping her Georgia plantation for the rumored Underground Railroad, Cora discovers no mere metaphor, but an actual railroad full of engineers and conductors, and a secret network of tracks and tunnels beneath the Southern soil."

Geregisseerd door Barry Jenkins, regisseur van Moonlight.


Amazon Prime
 
Ik ben er eens aan begonnen. De eerste aflevering was redelijk brutaal, helaas een realistische weergave van slavernij in the Deep South. Ik had gedacht dat het een verfilming ging zijn van het echte netwerk, maar het zijn eerder verschillende alternate histories van onderdrukking van zwarten.

Als Vlaming zullen we niet alle links door hebben, via Smithsonian zijn er wel referenties die je op weg helpen. De opsomming van slechte gebeurtenissen is verrassend (en afschuwelijk):
 
Ik ben er eens aan begonnen. De eerste aflevering was redelijk brutaal, helaas een realistische weergave van slavernij in the Deep South. Ik had gedacht dat het een verfilming ging zijn van het echte netwerk, maar het zijn eerder verschillende alternate histories van onderdrukking van zwarten.

Als Vlaming zullen we niet alle links door hebben, via Smithsonian zijn er wel referenties die je op weg helpen. De opsomming van slechte gebeurtenissen is verrassend (en afschuwelijk):
Ziet er wel interessant uit. Best dat eens bekijken alvorens ik de serie bekijk of net niet?
 
@Jayvie Aangezien het "spoilers" zijn zou ik eerst de reeks bekijken en dan achteraf "de uitleg". Dan kan je lezen hoe het echt zat, maar da's eerder icing on the cake.
 
Ik heb heel hoge verwachtingen van deze. Heb al gezien dat sommige afleveringen 70 minuten duren, zal intens worden.
 
Roots is realistischer opgevat, deze reeks toont de verschillende mogelijkheden van verregaande segregatie, het wringt met het historische.
 
Ik heb het boek hiervan vorig jaar gelezen, dat vond ik ook al enorm goed. Barry Jenkins lijkt me wel de geknipte man om het boek naar het scherm te vertalen, binnenkort hiervoor eens een maandje Prime nemen.
 
Vier afleveringen ver en ik vind het fantastisch alleszins. Misschien niet voor het grote publiek door het tempo?
 
Het probleem is dat vele kijkers een historisch verhaal hadden verwacht van de echte Underground Railroad. Dit betreft een alternate history van een boek met de naam The Underground Railroad dat hetzelfde thema behandelt (vluchten uit slavernij via tussenpersonen) maar weinig met de echte getuigenissen te maken heeft. Ik heb me erover kunnen zetten, maar da's niet voor iedereen het geval, bij het zien van de trein zetten die het uit.

Op IMDB zijn er ook review bombers die alles met zwarte personages op 1/10 zetten, dat maakt het lastig om daar iets van te maken.
 
Aflevering negen gezien en deze mag (moet) opgenomen worden in de geschiedenis van televisie. Zelden zoiets straf mogen bekijken.
 
ik ga aflevering 9 niet halen, denk ik. Ik vind het maar niks, ook niet na een aflevering of 6.
 
Terug
Bovenaan