Ik vind het wel te gemakkelijk om te zeggen dat die mensen er vrijwillig aan de slag waren. Zeker in die vestigingen waarin minderjarigen en illegalen werkten? Dat kun je niet meer vrijwillig noemen.Dat begrijp ik niet zo goed eerlijk gezegd. Ik betwist niet dat er in die sectoren soms problemen zijn rond de toepassing van de sociale wetgeving, maar de werknemers zijn daar doorgaans toch vrijwillig aan de slag gegaan en worden vooralsnog betaald voor hun diensten.
Dus in die zin denk ik eerder dat het afnemen van (de mogelijkheid op) een job net tot meer sociale afbraak leidt. Misschien moet men een meer gaan kijken om wat regelgeving af te bouwen in plaats van steeds maar meer en meer in te bouwen. Mensen zijn volwassen wezens die zelf wel kunnen beslissen als ze onder bepaalde arbeidscondities willen werken of niet.
Ook bij niet-illegalen zijn het mensen die misschien elders niet aan de slag raken en wel willen werken. En veel te hard werken voor het loon dat ze maar krijgen. Er bestaat ook iets als werkende armoede, en als er een sector is die consequent onderbetaalt en vaak het onderste uit de kan puurt als je kijkt naar sociale wetgevingen (of het ontbreken daarvan), dan heeft die sector daar ook een verantwoordelijkheid in.
Het is toch alleen maar een vrije keuze als je ervan uitgaat dat iedereen even "aanneembaar" is, even slim is en goed kan onderhandelen vanuit een situatie waarin ze ook alternatieven hebben.

.
. Gaan we moeten accepteren dat sommige mensen eeuwig werkloos gaan zijn binnenkort?