The Odyssey

Als deze film niet gaat waar maken wat het zou moeten zijn, zou dat echt enorm teleurstellend zijn. Mijn gevoel bij de eerste trailer was niet positief, bij de laatste gelukkig wel. Vind het een intrigerende samenstelling van acteurs ook. Ben benieuwd naar de dynamiek tussen hen.
Hans Zimmer (die in de jaren 90 toch al zeer iconisch en bekend werk met enorme herkenbaarheid de dag van vandaag heeft afgeleverd) is hier wat mij als superfan betreft een enorm gemis, dat weet ik wel nu al.

Ik hoop alleszins geen herhaling van het gevoel wat ik had bij Dunkirk. Dat was wat mij betreft de enige teleurstellende ervaring wat Nolan betreft.

Hmmm een film van bijna 3uur, dat kan mijn startbeen moeilijk nog aan in de cinema

Maar ook geen zin om te wachten en deze thuis te bekijken, voelt echt als een cinema film aan.

Nog een laatste hierover.
Als Homerus Helena omschrijft als ‘lichte huid en blonde haren’ dan moet je niet afkomen met een zwarte actrice.
Als ik me een ultieme krijger voorstel uit de oudheid denk ik eerder aan een afgetrainde man en niet aan een opgebouwde vrouw met spaghetti dikke armen en ingebouwde sixpack.
Niet voor niet dat Grieken niet te spreken zijn over deze verfilming

Dat is natuurlijk ook weer gewoon wat die maga influencers online al weer proberen te verkopen. Als "de grieken" al ergens van wakker liggen, wat ik ten zeerste betwijfel, dan zal dat eerder zijn over Matt Damon die Odysseus speelt, maar daar hoor je die influencers natuurlijk niet over. Valt weer niet op dat clowns als Musk en Walsh weer minderheden viseren en er een cultuur oorlog hoofdpunt van aant maken zijn om hun politieke agenda te verkopen.

Laten we nu eerst al maar is zien wat Nolan er van gebakken heeft ipv het op voorhand al op de brandstapel te gooien omdat die een transpersoon heeft durven casten of iemand zwart. Lupita is een fantastische actrice en of deze film goed of slecht gaat zijn gaat heus niet aan haar huidskleur liggen.

Laten we nu eerst al maar is zien wat Nolan er van gebakken heeft ipv het op voorhand al op de brandstapel te gooien omdat die een transpersoon heeft durven casten of iemand zwart. Lupita is een fantastische actrice en of deze film goed of slecht gaat zijn gaat heus niet aan haar huidskleur liggen.
de film zal ik zeker wel eens kijken, maar niet in de cinema. Een epische en historische film kan er bij mij altijd in, zeker en vast.
Lupita kende ik niet bij naam, maar zo te zien idd wel al een paar degelijke films op haar palmares.
Maar voor mij blijft gewoon de vraag: waarom?
Maar dat zal dan eerder aan mij liggen zeker?

Dat komt niet direct in mij op en als ik er dan over moet nadenken denk ik eerder: waarom niet?

Als ik er dan wat verder over nadenk; Helena is een mythologisch archetype dat schoonheid symboliseert en eeuwen lang tot zelfs vandaag invloed heeft op kunst en cultuur. Bijna van dezelfde grootorde als Venus. Het gaat zo ver dat fair skinned zowel blank als gave/mooie huid kan betekenen. Zelfs in aziatische culturen is het schoonheidsideaal verstoort door de invloed en import van westerse kunst en cultuur. Misschien had Nyong'o gewoon de beste auditie of misschien wil Nolan die mythologysche schoonheid als zijnde blank juist in vraag stellen of ondergraven of benadrukken dat een zwart uiterlijk evengoed garant kan staan als zogezegde hoogtepunt van mythologische schoonheid. Je kan zoveel gedachtegangen bedenken.

De ophef is veeleer politiek gedreven en heeft weinig tot niets te maken met de kwaliteit van de film in kwestie die in dit geval nog niet eens uit is. Het wordt ook weer zo groots opgeklopt door rechts conservatieve influencers omdat ze kunnen bashen op de minderheden die ze liefst viseren. Over Matt Damon als Odysseus hoor je ze niet. Ik heb ze ook nog nooit zo rabiaat op de tribune zien staan om aan te klagen dat hun blanke jezus niet historisch accuraat is.

Dat komt niet direct in mij op en als ik er dan over moet nadenken denk ik eerder: waarom niet?

Als ik er dan wat verder over nadenk; Helena is een mythologisch archetype dat schoonheid symboliseert en eeuwen lang tot zelfs vandaag invloed heeft op kunst en cultuur. Bijna van dezelfde grootorde als Venus. Het gaat zo ver dat fair skinned zowel blank als gave/mooie huid kan betekenen.
Fair enough, maar ik ken geen zwarte die ook van nature blond is.
En als we het dan toch over schoonheid hebben… dat is relatief hé.
Dan had hij evengoed een actrice van 150kg kunnen nemen, scheel en met één been.
En dan was dat volgens sommige nog altijd perfect te rechtvaardigen.
En waarom niet?….. omdat ik vind dat men altijd het bronmateriaal zou moeten nakomen.
Benieuwd als men eens de Afrikaanse mythologie gaat verfilmen men ook gaat race swappen

Schoonheid is idd relatief en ik doelde eerder opdat blanke huid en mooie huid praktisch synoniem geworden zijn in "faire" want Helena belichaamde oorspronkelijk waarschijnlijk wel dat blank en blond schoonheidsideaal. Een beetje artistieke vrijheid en ruimte voor nieuwe interpretatie, zeker in zo'n eeuwenoud verhaal dat al tientallen keren in soms volledig andere jasjes geadapteerd werd is imo wel gewenst. De Harryhausen films zijn ook niet echt trouw aan het bronmateriaal maar zijn geweldig. Om nog maar te zwijgen van de 2010s clash of the titans die iets minder geweldig was. 😅 Nieuwe generaties passen het aan aan zichzelf en het is ook mede daardoor dat het tot vandaag relevant is weten blijven. Dat dat hoogtepunt van mythologische schoonheid ook eens anders belicht wordt past daarin.

In datzelfde opzicht is het imo inderdaad ook perfect te rechtvaardigen om eens iemand met een maatje meer of amputatie op te voeren juist om die relativiteit van schoonheid te belichten en dat zulke mensen ook zo'n bigger than life schoonheidstandaard kunnen verpersoonlijken. Denk maar aan Barbie Ferreira in Euphoria of Aimee Mullins. :bow:

aimee_mullins_reportage_icon_magazine-scaled.jpg

Maar dat zijn effectief godinnen in mijn ogen dus vanuit filosofisch/artistiek oogpunt is iemand die geheel niet voldoet aan wat we vandaag zien als een schoonheidsideaal waarschijnlijk wel nog interessanter en contextueel rijkere materie maar das voor iets kunstzinniger en zwaarwichtiger

Laatst bewerkt:
Lupita Nyong'o is een belachelijk knappe vrouw. Haar gezicht is zuivere perfectie, echt niet normaal zelfs hoe fijn haar 'facial features' zijn.

Het doet er niet toe welke huidskleur ze heeft, als ze een enorm knappe 'fair skinned' moet voorstellen is ze perfect gecast.

En los daarvan is ze een fantastische actrice, haar werk in 12 Years A Slave alleen al...

Alsook: it's a fantasy story. Get over it. :unsure:

Je hebt gelijk ….een zwarte in de rol van tarzan wat bananen laten eten. Cinema verzekerd.

Wat vond je van Gladiator? Spartacus? Want die gladiatoren zijn volledig verkeerd afgebeeld. Bijna alle gladiatoren waren vet en dik omdat ze dan makkelijker een snee van een zwaard konden incasseren. Slechte films hé en zo verkeerd afgebeeld. En da's dan nog de realiteit.

Het gaat hier om een epos niet eens opgeschreven maar door verscheidenen mond aan mond doorgegeven om dan door een zeker Homerus (die mogelijk ook meedrere mensen zijn) op papyrus of iets vergelijkbaar.
Het is een fake verhaal over mensen die nooit bestaan hebben. Het zijn zelfs geen grieken in de Oddysey.
Is Lupita the face that launched a thousand ships? Voor mij niet, maar Diane Kruger ook niet. Voor ScarJo zou ik tenthousand ships zenden weliswaar. :cool:

Ben wel benieuwd hoe Page zijn/haar rol als Achilles gaat vervullen want lijkt me een moeilijke fit voor een epic hero.
Dit gezegd zijnde, Nolan maakte van publiekslieveling en teen heartthrob Ledger The Joker en ik weet nog goed de backlash die daar toen tegen was. Ze verklaarden Nolan voor zot. En zie wat voor een awesome performance daaruit is voortgekomen.
I trust Nolan.

Ben wel benieuwd hoe Page zijn/haar rol als Achilles gaat vervullen want lijkt me een moeilijke fit voor een epic hero.
Dit gezegd zijnde, Nolan maakte van publiekslieveling en teen heartthrob Ledger The Joker en ik weet nog goed de backlash die daar toen tegen was. Ze verklaarden Nolan voor zot. En zie wat voor een awesome performance daaruit is voortgekomen.
I trust Nolan.
Qua casting zit die het wel altijd boenk op!

I trust Nolan.

Fixed that for you 😉

Terug
Bovenaan