Misschien een interessant topic voor het "werk topic" op dit forum?
Ik zelf werk in een boekhoudkantoor, vroeger voor we overgenomen waren, hadden we vaste prijzen voor de klanten.
De klanten moesten 200 betalen per kwartaal (fictieve bedragen ofc), en of we daar nu 3 uur werk of 5 uur werk aan deden, was om het even... .
De tijdsregistratie was meer een methode om te controleren wat deden onder de dag en wat overzicht te krijgen vr werk per dossier.
Voor de klant is dit eenvoudig, hij weet hoeveel hij moet betalen en moet geen angst hebben om iets te vragen.
Voor personeel is dit ook eenvoudig.
Maar sedert we overgenomen zijn door grote groep aantal jaar geleden, is dit veranderd.
Nu moeten de klanten betalen voor "gepresteerde tijd".... .
Die wij als personeel moeten ingeven... .
Probleem:
plots is er de tijdsdruk, we worden verwacht bepaalde taken binnen zeer korte tijd uit te voeren.
30 min voor iets dat al vlug 1u45 min duurt... .
Als je daadwerkelijk 1u45 in je tijdsregistratie invult: roept de baas ons op het matje dat we te traag werken... .
Bosses going to be bosses. /ignore. Als je niet echt traag werkt, no worries. Er is geen alternatief, dus je moet niet bang zijn. Ze gaan je niet vervangen door iemand die even rap/traag is.
En dat dit erg duur is voor de klant.
Daarom gaan sommige nu 1 uur invullen in hun tijdsregistratie en werken dan 45min onbetaald...
Dus werken we eigenlijk onbetaalde tijd (zodanig we niet ontslagen worden omdat we te traag werken... .)
See above. Je gaat niet ontslaan worden als je marktconforme tijdsduur nodig hebt.
Ander probleem is wat vaak voorkomt: internetpanne, haperende website, je moet iets opzoeken in een wetboek, .... alles kost tijd.
Boeken onder "shitty infrastructure cost - hello management"
Persoonlijk vind ik soms moeilijk om voor bepaalde kleine vragen veel tijd te zetten op bepaalde klanten, wetende dat ze hiervoor zwaar aangerekend worden.
Aan andere kant moet ik ook mijn 7u30 dagelijks verantwoorden.
Not your problem. Je heb geen P&L responsibility, gedraag je er niet naar. De klant tekent het contract, jij voert het uit. Time is money.
Heb al collega's gehoord die tegen klanten zeggen, tja die attesten die u vergeten heeft mee te geven gaan we niet meer ingeven mevrouw, als we die nog moeten ingeven is de kost van onze factuur groter dan de belastingaftrek die u hiermee doet...
Ja, fair point. Wat is het probleem daar mee? Moest je dat als antwoord krijgen als klant, dan zou je er toch mee akkoord gaan.
Je moet echt stoppen met alles te willen doen voor een klant. De klant is koning, maar moet wel betalen.
Wij hebben vb intern rood, oranje en gele klanten. En de SAP yearly spent staat bij de klant in het support systeem. Stuur complaints als 10k/y klant. Je klacht staat ergens achteraan. Met wat geluk krijg je na 2 weken een email van "oopsie, je mail niet gezien, is het al opgelost".
Waarom zou je als service provider service providen die meer kost dan het opbrengt ??
Nog een probleem is dat een werkdag niet altijd zo volgens structuur verloopt: klanten bellen, teamleader stuurt mails, de stagair komt nr mij met vragen...
Soms ben ik met tig zaken tegelijk bezig en ik moet dat allemaal beetje geloofwaardig in de tijdsregistratie stoppen.
Erg moeilijk vind ik dat allemaal.
Als je dat moeilijk vindt, er zijn tools die je kunnen helpen. Er zijn oneindig online tools waar je timertjes kunt aanzetten en afzetten en op het einde van de dag krijg je een report.
Het lijkt wel of iedereen een andere strategie hiervoor heeft, een collega schrijft alles op kladbladjes vr de volledige week en begint dan beetje te rekenen wat geloofwaardig is. De andere schrijft de echte uren op (deze personen worden redelijk snel ontslagen of verliezen dossiers want zijn te duur)... .
Debiel management gonna be debiel...
Wat is jullie ervaring hiermee?
Probleem is dat je ook steeds moet opletten hoeveel tijd je voor wie gedaan hebt.
In de namiddag was ik zo geconcentreerd bezig en begin dan met ander dossier en daarna komt m'n teamleader met nog wat vragen vr z'n bespreking binnen uur en plots zijn we 3 uur verder en denk ik: "sh*t hoeveel tijd heb ik nu voor wie precies gedaan?" En dan moet ik beetje puzzelen met m'n tijd om daar iets op te zetten da op wat trekt.
Het is niet zo dat ik 5 lijntjes tijdsregistratie in m'n 7,5 werkuur dag heb.
Nee soms 16 à 25 lijntjes over de 450 min (= 7,5 u x 60 min).
Het is echt een extra taak er boven op.
Ik moest vroeger ook time registratie doen. Dat was met de natte vinger. Gewoon zorgen dat het 40h was op het einde van de week. Als er iemand over zit te neuten, I am very flexible. Die uren gaan van links naar rechts en van rechts naar links. Als je op de 5 min time registratie wil, dan krijg je van mij debiele time registratie die niet de realiteit is...
Dat is op het einde van de dag 5 min. Of vrijdagavond 15 min voor de hele week... Dat is geen exacte wetenschap waar je tot op de 3 min moet timen. Je hebt toch geen 20 accounts vermoed ik? En indien zo. Dan gaan er tussen zitten met 5 of 10 min per week. Als je die 5 of 10 min op 0 zet en op een andere account zet, dan gaat niemand dat toch weten en/of over klagen ?