Twaalf jaar nadat ik hem beginnen volgen ben, wint die eindelijk een Slam. Het is al lang niet meer de coole en entertainende speler die hij in 2015-2016 was als nieuwkomer en waar elke match wel iets gek of fris gebeurde, bovenop de kwaliteit van een boomlange tiener die bewoog en speelde zoals de besten op de tour. Hij verliest zich (tegenwoordig) vaak in te kleine dingen om over te zaniken, en ook al kan ik me eigenlijk vrij vaak vinden in de basis van die dingen, het wordt vaak onhandig aangepakt wat hem tot die zagerige knul maakt die neutrale kijken vaak tegen hem uitlijnen. Hij is altijd zo geweest, maar zulke dingen komen anders over als opkomende rookie dan als bijna 30-jarige wereldspeler, daar is ie duidelijk nooit in gegroeid doorheen die twaalf jaar. Zeggen dat ge met spelers als Alcaraz en Djokovic staat is iets waar ik best akkoord mee ben, maar niet handig is als gij nul slams hebt en de andere twee heel veel. Het doet er niet toe of ge consistent sets kunt strippen van Alcaraz of Djokovic al tien jaar het leven zuur maakt, dat werkt zo niet bij het publiek. Ook naast de baan is het niet meer zo fris, ben er zelf nog niet helemaal uit in hoeverre zoiets moet doorwegen op de baan ... maar als de baan doorweegt op die zaken, hoort daar misschien wel wat reciprociteit te zijn. Misschien, ik weet het niet.
Hoe dan ook: een ongelooflijke tenniscarrière waar enkel die slamzege nog ontbrak om dat objectief ook te ondersteunen. Zovele grote titels behaald in het tijdperk van de grote drie als tiener, met een paar ATP1000s en Finals eindzege. Die US Open finale had misschien veel kunnen veranderen, maar buiten wat twijfel eigenlijk niet te veel impact gehad, denk ik. Daarna Olympisch goud gepakt met nog wat ATP1000s en een Finals eindzege. En dan, als ie Nadal aan het temmen was op RG, die blessure die hem twee jaar heeft gekost op het moment dat ie had moeten overnemen ... daarna te vaak botsen op Alcaraz en vooral Sinner maar wel consistent de beste speler achter die twee en Djokovic als het lichaam mee wou. Nu rijgt die minstens de halve finales aan elkaar en heeft ie dan eindelijk een Slam. Het was niet tegen de grote namen, maar die grote namen verloren voor hem of zijn geblesseerd, dus daar is weinig aan te doen. Nadal gaat ook echt niet zeggen dat ie 23 Slams en de US Open 2017 gewonnen heeft. Het choken zit er wel in, onontkenbaar, maar doorheen de jaren, bijvoorbeeld na het zien van Djokovic die volledig implodeert in de finale van de US Open door de druk van de Grand Slam of Alcaraz die krampen tot achter zijn oren krijgt door de druk van tegen Djokovic te spelen, ben ik voor die dingen milder geworden.
Dus een zeer mooie bekroning voor een topspeler met reeds een palmares om u tegen te zeggen. Ook al is het niet meer de tennisser waarvoor ik vroeger 's nachts zou opstaan om een challengermatch van mee te pikken: ik gun het u voor het tennisplezier dat ik pre-corona had met uw matchen.