Tennis

Ze moest nu wel maar tegen Schmiedlova he, nummer 65 ofzo in de wereld. Heeft nu niet zo direct veel waarde.
Feit, maar toch toch vlotter gewonnen ten opzichte van sommige van haar eerdere wedstrijden.

't Is dat ze zo bezweken is aan de druk, dat ik met die stelling afkwam dat ze toch niet zo'n grote is. Ze is uiteraard de beste momenteel, maar dat ligt meer aan de zwakte van het deelnemersveld. 5 GS geeft een vertekenend beeld, 4/5 zijn op RG.
Het is altijd moeilijk om bepaalde generaties te vergelijken, maar Sabalenka, Gauff en Rybakina zijn toch ook geen pannenkoeken vind ik. Tegen die eerste twee heeft ze overigens een duidelijke H2H in haar voordeel. Tegen Rybakina dan weer niet, maar die ligt haar ook iets minder qua speelwijze.

4 op 5 zijn idd op RG, maar uiteindelijk is dat toch ook gewoon een Grand Slam zoals de rest, dus ik weet niet of ik die opmerking van "vertekenend beeld" terecht vind. Dat is zoals bij Nadal zeggen dat er 14 van de 22 op RG zijn.

Ik zeg niet dat ze 4x verloren heeft, wel dat ze 4x kletsen krijgt tijdens een wedstrijd. Ze heeft het nog 2x kunnen rechttrekken. Eerste keer was tegen Osaka op RG, dan tegen Putinceva op Wimbledon, dan tegen Collins in de vorige ronde dat ze in die 2e set van het kastje naar de muur gespeeld werd en dan gisteren tegen Zheng.
Zo had ik het dus niet begrepen, maar ik vind het een beetje onzinnig om die momenten tijdens een wedstrijd aan te halen. Uiteindelijk gaat het om het eindresultaat. Elke topspeler krijgt wel eens kletsen bij momenten tijdens een wedstrijd om die vervolgens toch nog te winnen. Ik wil niet weten hoe vaak Djokovic 2-0 heeft achtergestaan in een Grand Slam tegen een 'nobody', om die vervolgens toch winnend af te sluiten.

Ik zal niet ontkennen dat Swiatek bij momenten tennisles heeft gekregen van Osaka op RG bv., maar je moet het natuurlijk wel kunnen volhouden. Swiatek kraakte daar langs alle kanten, maar ze is nooit gebroken en heeft uiteindelijk de partij naar zich toegetrokken. Toch ook een teken van haar klasse en haar betere mentale weerbaarheid ten opzichte van vroeger (die ze dan gisteren helaas niet had of toch niet kon aanspreken).

Iga heeft overigens in 4 van haar laatste 13 wedstrijden meer dan 30 UE geslagen. Dat is 30%. Ook vandaag weer 15 UE, dubbel zoveel als haar tegenstander. Lijkt mij net wel haar gewoonte te zijn, veel UE maar toch winnen omdat tegenstand het vaak laat afweten. Maar wanneer de tegenstand dan effectief heel goed speelt, topniveau, zoals Osaka, Putinceva, Collins en Zheng, wordt Iga gewoon weggeblazen.
Klopt en ik heb het ook een beetje verkeerd gezegd in mijn vorige post, maar in die partijen lagen haar winners wel meer in balans met haar UE's, wat gisteren duidelijk niet het geval was. Ze sloeg volgens mij 3x meer UE's dan winners gisteren. Dat bedoelde ik met dat het niet van haar gewoonte was. Het contrast daarin was te groot.

Of wel had ze gisteren een complete non-match (die ze heel zelden heeft op gravel) of wel is ze bezweken onder de druk om het goud te pakken (ik neig eerder naar dit). Ik denk ook echt dat indien deze partij twee maanden terug werd afgewerkt op RG, ze deze probleemloos zou winnen.

Maar bon, misschien was ik gisteren gewoon wat te snel met kritiek door de teleurstelling.
Ik vind op zich je vraagstelling niet onlogisch of onterecht, want ik vraag mij soms ook af hoe Swiatek het zou doen in een andere generatie, maar ik vond je post alleszins wat te streng om dat te concluderen na een verloren wedstrijd op de OS. Die OS zijn sowieso iets aparts. Ene Novak Djokovic speelt morgen pas voor de eerste keer om goud.

Collignon morgen 15u finale tegen de Zandschup, 2 jaar geleden nog ATP22 maar zit niet in zijn beste periode (feit dat hij hier op een Challenger staat zegt al genoeg). Normaal is die sterker maar ben toch eens benieuwd.

Collignon morgen 15u finale tegen de Zandschup, 2 jaar geleden nog ATP22 maar zit niet in zijn beste periode (feit dat hij hier op een Challenger staat zegt al genoeg). Normaal is die sterker maar ben toch eens benieuwd.
En gewonnen!
Veel UE's aan beide kanten maar toch sterke match van Raphael tegen een (sub)topper.
Komt nu op 216 en zit daarmee De Loore (212) op de hielden als derde Belg.
Spijtig genoeg net te laat voor USO qualifying want hij heeft meer een hardcourt dan een gravel spel.

Straffe week van Raphaël, heeft toch wel wat in zijn mars. Jammer dat finale vandaag al was, anders had hij SE voor maindraw Bonn gehad. Nu moet hij morgen als eerste reekshoofd al opnieuw aan de slag. Sowieso een goede zaak voor zijn ranking en quasi zeker kwalificaties voor Australian Open met niks te verdedigen tot het einde van het jaar.

Blockx gisteren met een goede zege tegen 3e seed Rincon, die een dikke week terug nog de challenger van Tampere won. Tweede ronde in Cordenons speelt hij tegen Cezar Cretu.
Collignon had weinig moeite met Gadamauri en plaatste zich eenvoudig met 6-0 6-2 voor de hoofdtabel in Bonn. Hij neemt de plaats in van Onclin die zich terugtrok en speelt tegen Habib. Sinds zijn eerste ronde vorige week nog geen dag rust gehad...

Deze week ook ITF's in Eupen (met Bailly, benieuwd of hij nog eens kan winnen) en Koksijde. Daar kreeg Jeline Vandromme een wildcard voor de hoofdtabel en speelt er vanmiddag tegen Ricci, nr 498. Benieuwd wat ze kan op het Centre Court aan het gemeentehuis. :)

Er staat 'shoulder' bij Onclin zijn retirement, zal van zijn harde opslag zijn :giggle:
Dacht dat De Loore er eerst ook op stond daar, zal verkeerd gezien hebben wss.
Collignon zou beter wat rusten idd. gezien die ook maar recent terug is uit blessure.
Nog geen enkel spoor van Coppejans in de entries, ik hoop dat hij de courtesy heeft om toch minstens één keer te spelen voor hij naar NY vliegt om wat geld op te rapen met zijn PR...
Volgende week de mannen ITF in Koksijde, helaas zijn we het grootste deel van de week weg maar semi's en/of finale probeer ik toch live mee te pikken.

Deze week ook ITF's in Eupen (met Bailly, benieuwd of hij nog eens kan winnen) en Koksijde. Daar kreeg Jeline Vandromme een wildcard voor de hoofdtabel en speelt er vanmiddag tegen Ricci, nr 498. Benieuwd wat ze kan op het Centre Court aan het gemeentehuis. :)
Break voorsprong weggegeven in set 2 en toen dacht ik even oeps, maar in set 3 duidelijk orde op zaken gesteld.
't is een bijtertje alleszins!

Collignon zou beter wat rusten idd. gezien die ook maar recent terug is uit blessure.
Nog geen enkel spoor van Coppejans in de entries, ik hoop dat hij de courtesy heeft om toch minstens één keer te spelen voor hij naar NY vliegt om wat geld op te rapen met zijn PR...
Collignon krijgt de rust die hij best neemt idd, niet teveel hooi op zijn vork nemen. Waren goede weken voor hem. Volgende tornooi in Manacor, eind augustus... kan hij zich richting top-200 tennissen. :)
Coppejans heeft zich al terug getrokken voor het tornooi de week voor de US Open... ik weet zelfs niet of hij daarom recht heeft om te mogen spelen. Ze zijn daarin wel strenger geworden.
Break voorsprong weggegeven in set 2 en toen dacht ik even oeps, maar in set 3 duidelijk orde op zaken gesteld.
't is een bijtertje alleszins!
Bijtertje zag ik idd op RG en Wimbledon. Heeft wel wat in haar mars (opslag moet nog aan gewerkt worden)

Dit moet toch een nieuw dieptepunt zijn voor Bailly.
Verlies van een nobody ATP1166 die ternauwernood R32 overleefde en 10 DF's slaat...
Echt geen flauw idee wat er aan de hand is met die gast maar er moet dringend worden ingegrepen.

Nishikori die den Tsitsi verslaat in Montreal, die zag ik ook niet aankomen...

Gisteren ook al met moeite voorbij een qualifier buiten de top-1000. Het voorspelde weinig goeds. Is ook enorm stil op zijn socials, itt zijn tijd van het college tennis, toen was het de ene na de andere post over zijn (weinig waardevolle) zeges.

Ik hoop morgen of anders zeker zondag de ITF25 van Koksijde mee te pikken.
Bailly ligt er uit maar finale Blockx-Collignon is nog mogelijk.
US Open Q draw gaat dan toch lukken voor Joris

Het was al straf dat Bailly kwartfinale haalde, ik hoop dat er een kentering aan zit te komen. Collignon heeft nog weinig te zoeken op dit niveau, buiten makkelijke ranking punten. Hopelijk wordt het een Belgische finale. :) In Duffel, bij de vrouwen, geraakte niemand verder dan de kwartfinale, en vorige week in Koksijde was het na de tweede ronde al gedaan voor de Belgen. Buiten Vandromme misschien, want dat valt ook nog af te wachten, zit er niet echt groot talent aan te komen.

Goffin ook een goede week in Cary, nipt zijn halve finale verloren na twee tiebreaks tegen eerste reekshoofd Safiullin. Trekt nu naar Winston-Salem en speelt er tegen Munar. Bergs opent tegen wildcard Opelka.

Ik hoop niet dat je vandaag voor 1 setje naar daar bent gegaan. 🫣
Blockx heeft niet gespeeld in de semi's en forfait gegeven. Heb je een idee waarom niet?
Ook in de andere HF .. Opgave Marmousez waardoor er dus wel een Belg in de finale zit.

Ik hoop niet dat je vandaag voor 1 setje naar daar bent gegaan. 🫣
Gelukkig niet, was vergeten dat vandaag poulefase was van padeltornooi :LOL: en morgen eindronde dus afhankelijk van hoever we doorgaan gaat het krap worden om tegen 15u in Koksijde te geraken... Logica zegt dat Collignon dit gewoon vlotjes gaat winnen en dat het niet echt een match gaat worden.

Terug
Bovenaan