Telenet - Ervaringen, discussies & vragen

Een gepensioneerde kennis van mij zonder kinderen doet af en toe beroep op mij voor zijn PC probleempjes. Nooit grote dingen, die mens is voorzichtig, kent het principe van phishing en heeft er een goede neus voor.
Vandaag zegt hij mij dat zijn Telenet webmail niet meer werkt op zijn mobiel toestel, wat ook het geval was. Op zijn laptop werkte de mailbox nog wel (vermoedelijk via cache...), het wachtwoord uit zijn paswoordmanager ingeven werkte niet in een in-private sessie of in een andere browser. Hij had zelf zijn wachtwoord ook niet veranderd. Samen beslist om zijn webmail wachtwoord te wijzigen via Mijn Telenet. Paswoord succesvol gewijzigd via de code die naar zijn GSM gestuurd was als SMS. Nadien kunnen we echter vanuit zijn toestellen niet meer op het Telenet webmail login scherm. Het login scherm verschijnt niet en er komt een Telenet pagina met een Error 403 melding dat de toegang geweigerd wordt. Laptop herstart, cache van browsers leeg gemaakt, etc.... melding blijft.

Bellen naar Telenet klantendienst, zeer snel iemand aan de lijn, vriendelijke mens. Eerste voorstel was de router herstarten, had ik inderdaad nog niet geprobeerd, maar mijn eigen IT ervaring deed me eerder denken aan een preventieve blokkage voor het router ip op hun webservers. Herstarten hielp dus niet. Gevraagd of ze een ander IP adres konden forceren op zijn router, nee dat gaat niet, je moet dan de router 24 uren uit zetten.... euh, dan heeft die mens geen vaste telefoonlijn meer en geen TV al die tijd? Dan werd voorgesteld om de router naar fabrieksinstellingen te resetten. Raar dat nadien het wifi paswoord nog altijd werkte.... ik zou denken dat je dit dan ook terug moet instellen? Misschien centraal beheerd? Alleszins was het probleem nog altijd niet opgelost.

Morgen gaat een remote technieker bellen met die mens, die amper iets technisch kent van PC... Zolang kan hij niet in zijn webmail en intussen ook al niet meer in Mijn Telenet.

6 weken geleden: internet valt weg. Telewerk (video calls,...) is moeilijk daardoor. Online gamen lukt niet meer zoals het moet.
Contact Telenet: er zijn werken in de buurt, 2 weken geduld.
2 weken later nog steeds dezelfde problemen.
Contact Telenet: heel den boel heropstarten, you know the drill.
Geen resultaat.
Contact Telenet: verouderde modem, we gaan een nieuwe opsturen.
Geen resultaat.

We zijn nu 6 weken later en die problemen zijn er nog steeds. Wat kan ik nog proberen?

Ik zal ze vandaag nog eens bellen ook, maar de ervaring met eerdere gesprekken bieden niet veel hoop.

Als het tegen volgende week niet opgelost raakt zal ik veranderen van provider. Nu, we zijn daar nog niets, maar is Mobile Vikings aan te raden?
't Is overigens heel vreemd, al sinds 2013 geen problemen met Telenet. Van de ene dag op de andere plots miserie.

6 weken geleden: internet valt weg. Telewerk (video calls,...) is moeilijk daardoor. Online gamen lukt niet meer zoals het moet.
Contact Telenet: er zijn werken in de buurt, 2 weken geduld.
2 weken later nog steeds dezelfde problemen.
Contact Telenet: heel den boel heropstarten, you know the drill.
Geen resultaat.
Contact Telenet: verouderde modem, we gaan een nieuwe opsturen.
Geen resultaat.

We zijn nu 6 weken later en die problemen zijn er nog steeds. Wat kan ik nog proberen?

Ik zal ze vandaag nog eens bellen ook, maar de ervaring met eerdere gesprekken bieden niet veel hoop.

Als het tegen volgende week niet opgelost raakt zal ik veranderen van provider. Nu, we zijn daar nog niets, maar is Mobile Vikings aan te raden?
't Is overigens heel vreemd, al sinds 2013 geen problemen met Telenet. Van de ene dag op de andere plots miserie.
Ik ben begin dit jaar overgeschakeld naar Mobile Vikings na 18 jaar Telenet-klant te zijn. Reden van omschakeling was echter omdat mijn appartement nu fiber heeft en MV de goedkoopste fiber-abonnement aanbood.

Ben alleszins zeer tevreden van MV!

Er komt vanavond een technieker langs. Ik ben benieuwd.
Heel vriendelijke mens die meteen den boel heeft uitgelezen en een slecht signaal opmerkte. Hij kon tot een week terug controleren en zag dat we continu een wisselend goed/slecht signaal hadden. Het grijze bakje in de voortuin opengesmeten en de aansluitingen vernieuwd. Idem ditto in de garage waar de kabels toekomen. Het zou moeten opgelost zijn maar heb het nog niet kunnen testen.

Ondertussen staat al meer dan drie maand een ticket open om te beginnen met fiber to the home van Telenet.
Het was begonnen met het stoppen van de 5G backup (dat nooit nuttig was, want het schoot pas aan bij een volledig signaalverlies) en sindsdien niets meer gehoord.
Ondertussen fuck it gezegd en sinds vorige week vrijdag heb ik fiber binnen via Fiberklaar (wat ook drie maand duurde, maar soit) nu vrijdag komt Mobile Vikings (Proximus-technieker veronderstel ik) en dan ben ik weg bij Telenet met alles.

Terug
Bovenaan