Een router kun je gebruiken, maar je moet hem in Access Point mode instellen. Een router heeft by default een LAN en een WAN kant en doet de routering van binnen naar buiten en vice versa. Maar als je die dus binnen een Telenet netwerk hangt (dus achter de Telenet router) dan zit je dus met 2 routers en ga je niet vanzelf routing hebben tussen de Telenet LAN kant en de LAN kant van je eigen router. Als je die als Access Point instelt, dan 'degradeer' je die tot de combinatie van een simpele netwerk switch en een access point. De reden om dat zo te doen is simpel: een router is vaak goedkoper dan een netwerk switch en access point (i.e. gewoon een wifi antenne) afzonderlijk.
Ivm overal hetzelfde wifi netwerk. Da's eigenlijk simpel: je moet gewoon overal dezelfde SSID en WPA paswoord instellen als die van je Telenet router (die je vindt op Mijn Telenet). Er is wel een 'maar': een toestel zal zo lang mogelijk aan hetzelfde access point blijven hangen en niet vanzelf switchen naar het beste signaal. Daarvoor heb je roaming support nodig. Wellicht doen die Telenet extenders en pods dat wel, maar met je eigen router en die van Telenet gaat dat niet het geval zijn. Roaming support is vooral belangrijk voor mobiele toestellen (smartphone, tablet, Nintendo switch...) waar je vaak mee van ruimte verandert. Je wil niet dat als telefoon met de Telenet router verbonden is, en je naar boven gaat, hij nog altijd met een zwak signaal verbonden blijft, terwijl hij dan veel beter zou switchen naar het AP boven.
Er is nog een 'maar': als je 1 groot wifi netwerk hebt, heb je geen controle meer over wat er met wat verbindt, of nog erger kun je het vaak zelfs niet eens checken (bvb in IOS kan je niet zien met welk wifi kanaal je verbonden bent). Met een router (die bvb als Access Point geconfigureerd is) ga je typisch maar 1 SSID kunnen configureren en neem je dus die van Telenet zodat je 1 groot wifi netwerk hebt. Echter, met dedicated Access Points heb je normaal veel meer mogelijkheden en kan je bvb meerdere SSIDs definieren. Zo kan je de shared Telenet SSID combineren met dedicated SSIDs. Bvb, als je in Mijn Telenet als ssid 'telenet-1234' hebt, zou je bvb boven dan zowel 'telenet-1234' als 'wifi-boven' kunnen configureren. Heb je dan een draadloos toestel dat altijd boven staat, kan je die beter met 'wifi-boven' verbinden ipv 'telenet-1234' want met die laatste weet je dan niet waar hij mee verbindt. Hetzelfde kan je dan ook doen om bvb 2.4 en 5.0GHz te ontkoppelen. Op die manier heb ik hier op mijn access points maar eventjes 5 verschillende SSIDs, die me allerlei combinaties toelaten.
Dus voor je situatie boven: je kan eerst eens checken of je je router in AP-mode kan zetten (zonder routing). Alternatief is inderdaad die AP7465CE-TN. Heb die eens opgezocht en da's dus een combo van switch+AP, en eigenlijk ideaal voor wat jij wil. Voordeel is ook dat het dan netjes geintegreerd zit in de Telenet oplossing en je zelf dan minder technische kennis nodig hebt. NB: dat verhaal hierboven van meerdere SSIDs is echter iets dat Telenet niet ondersteunt, maar anderzijds hoop ik dat ze dan wel roaming ondersteunen.
EDIT: en die pods zou ik van wegblijven. Als je op verschillende plaatsen in huis al bedrade verbinding hebt met de Telenet router, is er totaal geen reden om voor een mesh te gaan. Een mesh gebruikt zelf ook wifi om de verschillende nodes te verbinden, en dat gaat dus ten koste van wireless bandbreedte en stabiliteit. Als je meerdere bedrade contactpunten in huis hebt, zet je op de plaatsen gewoon een AP.