Telenet - Ervaringen, discussies & vragen

Als je nog maar ietske verandert aan je huidige formule verander je automatisch naar de nieuwe pakketten. Ik snap niet goed uwen uitleg, je wilt niks doen maar wel veranderen?

Ik zou in dit geval bellen naar hun als je meer info wilt
015666666
Fiber is toch geen abo formule maar de techniek waarmee het internet binnenkomt?

Ik kan toch fiber later binnenkomen zonder van abo te veranderen?

Fiber is toch geen abo formule maar de techniek waarmee het internet binnenkomt?

Ik kan toch fiber later binnenkomen zonder van abo te veranderen?
Fiber betaal je toch veel duurder, vergis ik, mij?

Bij Google search krijg ik dit
De kosten van Telenet fiber (glasvezel) en de klassieke kabel (coax) zijn niet identiek. Hoewel de installatie van fiber vaak gratis is, zijn de maandelijkse abonnementsprijzen voor de hoogste fiber-snelheden vaak hoger dan die van de standaard kabelabonnementen.

Er staat ook bij dat je tientallen euros meer zou betalen voor fiber. Biedt Telenet u niet enkel de installatie aan? Again als ge twijfelt bel maar eens eerst in bij hun. Ik denk dat als ge zelf iets zou aanpassen, zelf al is het een straffer gsm abbo, dat ge dan terugvalt op hun nieuwe aanbod.

Bezint eer ge begint dus. Tenzij ik er dus compleet naast zit

Fiber betaal je toch veel duurder, vergis ik, mij?

Bij Google search krijg ik dit

Er staat ook bij dat je tientallen euros meer zou betalen voor fiber. Biedt Telenet u niet enkel de installatie aan? Again als ge twijfelt bel maar eens eerst in bij hun. Ik denk dat als ge zelf iets zou aanpassen, zelf al is het een straffer gsm abbo, dat ge dan terugvalt op hun nieuwe aanbod.

Bezint eer ge begint dus. Tenzij ik er dus compleet naast zit
Is dat een AI antwoord? Vrij zeker van wel eigenlijk. Op de site van Telenet zie je niets van verschil in kosten tussen coax en fiber, enkel de verschillende abbo's schelen in prijs.

Uw abbonnement staat los van fiber of coax die binnenkomt.
Basic Internet (beperkte DL voorheen) en All Internet (nu Standard internet) blijven dat als je het niet wijzigt (of er nu fiber binnenkomt of niet).

Nieuwe formules (allemaal onbeperkte DL)

Laatst bewerkt:
De "Turbo" die je met hun nieuwe tarieven terug vindt, is volgens mij enkel verkrijgbaar als er fiber ligt.
Zou ook kunnen op coax hoor tot 2.5Gbps DL, maar upload capped op 100 dan. Wel met nieuwere modems ook.
Voor hogere upload heb je dan fiber to the home nodig. Maar ik zie geen specifieke bussines fiber only formules met hoge upload op hun site, of kijk erover.

En haal je dan op die coax (maar is eigenlijk al snel 90% fiber tot bij jou, exclusief laatste stukje coax) overal die 2.5Gbps in piekuren bvb? Dat kan ook varieren. Fiber to the home met fiber modem zal er wat minder last van hebben en de 2.5Gbps speedboost garanderen. Als fiber in coax overgaat gebruikt men nog steeds nodes per wijk of straat bvb. Telenet gebuikt een hybryde (fiber coax) netwerk dus.
Landelijke stukken waar het netwerk nog niet zo geupgrade is kunnen beperkt zijn tot 1Gbps voor die speedboost formule (ipv 2,5Gbps). Hangt dus af van lokale nodes en infra.

Laatst bewerkt:
Ik heb ook eens gekeken wat het voorstel bij mij is. Ik heb momenteel enkel internet bij Telenet.

De tekst zegt: "Je krijgt sneller internet met onbeperkt downloadvolume voor een lagere prijs."
 Wat verandert er?

Je bespaart maandelijks op je aanrekening.
Je snelheid vast internet gaat omhoog.
Je downloadvolume vast internet wordt onbeperkt.

Huidig abonnement (ExpressNet 69 euro)
240 Mbps downloaden
30 Mbps uploaden
Onbeperkt downloadvolume

Voorstel (Basic 56 euro)
200 Mbps downloaden
20 Mbps uploaden
Onbeperkt downloadvolumed

Goedkoper? Ja
Snelheid omhoog? Blijkbaar niet.
Downloadvolume wordt onbeperkt? Maar dat was het oude abonnement toch ook al?

Zelfs Standard, met gelijke upload, maar wel meer download als het oude abonnement, zou nog goedkoper zijn dan wat ik nu betaal.
Ik twijfel tussen dat Basic en het Standard tarief plan.
En waarschijnlijk gsm abonnement erbij nemen, zal sowieso voordeliger zijn dan wat ik nu bij Proximus heb.
Alleen hoop ik dat een data only simkaart nog altijd mogelijk is, want daar vind ik niet veel van terug.

Vandaag in de telenet winkel in Sint-Truiden geweest, ging allemaal heel vlot.
Aanpassing internet, overstap gsm van Proximus naar Telenet en een data sim erbij.

Met dat jarenlang vruchteloos wachten op Proximus Fiber toch alweer naar Telenet aan het lonken. Natuurlijk altijd interessante promo's voor nieuwe klanten, en dit keer zelfs voor 12 maanden.

Ik twijfel alleen over TV, ik heb dat tot vorig jaar bij Proximus geprobeerd en uiteindelijk weggedaan omdat er veel te veel problemen mee waren (audio sync, opnames die verdwijnen, errors, ...) en sindsdien kijk ik gewoon via apps. Is de ervaring bij Telenet veel beter op dat vlak?

Gisterenavond plots geen internet meer. Diagnose via MyTelenet: u lijkt een verouderde modem te hebben, je kan gratis een nieuwe aanvragen.
Vandaag werkt alles weer. Pas als ik begin met gamen zit ik met een ping boven de 1000.

Nu kregen we ook bericht dat er eergisteren storingen in de buurt waren.

Met die nieuwe formules nu ook eens gekeken om aan te passen. Scheelt toch weer in de portemonee. Wat gekapt in onnodige gsm-data ook, van +-147 naar +-118 per maand nu.

Met die nieuwe formules nu ook eens gekeken om aan te passen. Scheelt toch weer in de portemonee. Wat gekapt in onnodige gsm-data ook, van +-147 naar +-118 per maand nu.
Hier voor internet van 69 naar 56 euro.
En voor telefonie van rond de 40 euro (Proximus en MV) naar 21 euro (eerste jaar gratis).

Nog mensen hier waarvan de tv geen beeld geeft wegens geen verbinding met internet maar dat streaming wel werkt en internet ook (want zit nu dus op het net )
Bij diagnose geeft de modem alles groen aan en zou ik HD tv moeten kunnen spelen .
Geen enkele post geeft dus beeld .

(laat maar , tv werkt terug , waarschijnlijk iemand met zijn zatte botten op het verkeerde knopje gedrukt .-

Laatst bewerkt:
De modem beneden gaat niet tot in de living, opgelost met Access Point dat ik destijds gratis kon bestellen.
Boven aparte router en apart netwerk omdat WiFi niet tot boven gaat. Dat apart netwerk geeft de laatste tijd toch veel problemen.

Via Telenet kan ik geen Access Point meer bestellen, ze doen dat niet meer. Het enige dat ze nog aanbieden zijn die pods.

Kan ik gewoon via Coolblue een Access Point bestellen en installeren boven om mijn netwerk uit te breiden in plaats van te gaan werken met 2 aparte netwerken?

De modem beneden gaat niet tot in de living, opgelost met Access Point dat ik destijds gratis kon bestellen.
Boven aparte router en apart netwerk omdat WiFi niet tot boven gaat. Dat apart netwerk geeft de laatste tijd toch veel problemen.
Via Telenet kan ik geen Access Point meer bestellen, ze doen dat niet meer. Het enige dat ze nog aanbieden zijn die pods.
Kan ik gewoon via Coolblue een Access Point bestellen en installeren boven om mijn netwerk uit te breiden in plaats van te gaan werken met 2 aparte netwerken?

Ik denk dat je best eens in detail je situatie uitlegt, liefst ook met een tekening. Want mij zijn sommige dingen niet duidelijk:
* een access point heeft nog altijd netwerk nodig tot aan je modem, dus hoe is dat momenteel opgelost ? Is het een Wifi repeater/extender, of is het via powerline (maar dan moet er in de garage ook zoiets in het stopcontact zitten.
* boven een aparte router: waarom een router ? Want dat is natuurlijk waarom je daar een afzonderlijk netwerk hebt, en van dingen boven niet naar dingen beneden geraakt en vice versa.
* En hoe heb je dan netwerk tot die router boven (want een router is normaal met een bekabelde uplink) ?

Het is vooral belangrijk van te weten waar in huis je een bekabelde verbinding hebt tot aan de modem in de garage. In principe is het dan zo simpel als gewoon op die plaatsen een (zuiver) access point te plaatsen, al dan niet met een netwerk switch als je daar ook andere dingen bekabeld wil aansluiten (TV, spelconsole, vaste PC...).

Ik denk dat je best eens in detail je situatie uitlegt, liefst ook met een tekening. Want mij zijn sommige dingen niet duidelijk:
* een access point heeft nog altijd netwerk nodig tot aan je modem, dus hoe is dat momenteel opgelost ? Is het een Wifi repeater/extender, of is het via powerline (maar dan moet er in de garage ook zoiets in het stopcontact zitten.
* boven een aparte router: waarom een router ? Want dat is natuurlijk waarom je daar een afzonderlijk netwerk hebt, en van dingen boven niet naar dingen beneden geraakt en vice versa.
* En hoe heb je dan netwerk tot die router boven (want een router is normaal met een bekabelde uplink) ?

Het is vooral belangrijk van te weten waar in huis je een bekabelde verbinding hebt tot aan de modem in de garage. In principe is het dan zo simpel als gewoon op die plaatsen een (zuiver) access point te plaatsen, al dan niet met een netwerk switch als je daar ook andere dingen bekabeld wil aansluiten (TV, spelconsole, vaste PC...).
Het is inderdaad wat rommelig uitgelegd van mij.

Modem staat in garage. Direct daarnaast ligt de living, omwille van een complete wandbouw in metaal met gashaard en kasten e.d. in gaat niets van WiFi signaal door naar living. In living staat een WiFi Booster van Telenet (type AP7465CE-TN). Er is een netwerkkabel getrokken tot in de living die aansluit op de AP7465CE-TN (kan gebruikt worden als switch), dus Playstation, Decoder, enz. is met kabel aangesloten. WiFi beneden is in orde (gaat niet tot in de tuin).

Boven idem, geen WiFi signaal. Ik ben nogal een leek daarin en heb het volgende gedaan: powerline naar boven, van daaruit kabel naar router en apart netwerk opgezet voor boven. Ondertussen is er een vaste internetkabel getrokken naar boven. Het netwerk boven valt keer op keer uit en is eigenlijk al altijd wat miserie geweest (naar alle waarschijnlijkheid ligt dat aan mij :unsure:).

Ik zou dus die router weg willen en overal hetzelfde WiFi netwerk willen. Aangezien er nu reeds een UTP kabel getrokken is naar boven kan ik via een switch computer e.d. aansluiter met kabel. Daarom wou ik opnieuw een WiFi Booster van Telenet (type AP7465CE-TN) bestellen. Maar deze zijn niet meer beschikbaar omdat ze nu pods aanbieden om een mesh netwerk op te zetten.

2de hands vind ik wel nog zo'n AP7465CE-TN. Op Coolblue vind ik andere access points (wel prijzig). Of ik geef die pods een kans, maar daarvoor sta ik minder te springen.

2de hands vind ik wel nog zo'n AP7465CE-TN. Op Coolblue vind ik andere access points (wel prijzig). Of ik geef die pods een kans, maar daarvoor sta ik minder te springen.

Wij hebben sinds een jaartje zo 2 pods en enorm tevreden van. Nog geen enkele keer issues mee gehad en perfecte dekking overal in huis. Heb lang getwijfeld om zelf een mesh wifi systeem te installeren, maar voor de kostprijs van die toestellen kan ik wel een aantal jaren pods huren en indien er eentje defect zou gaan is het snel omgeruild.

Ik zou dus die router weg willen en overal hetzelfde WiFi netwerk willen. Aangezien er nu reeds een UTP kabel getrokken is naar boven kan ik via een switch computer e.d. aansluiter met kabel. Daarom wou ik opnieuw een WiFi Booster van Telenet (type AP7465CE-TN) bestellen. Maar deze zijn niet meer beschikbaar omdat ze nu pods aanbieden om een mesh netwerk op te zetten.

Een router kun je gebruiken, maar je moet hem in Access Point mode instellen. Een router heeft by default een LAN en een WAN kant en doet de routering van binnen naar buiten en vice versa. Maar als je die dus binnen een Telenet netwerk hangt (dus achter de Telenet router) dan zit je dus met 2 routers en ga je niet vanzelf routing hebben tussen de Telenet LAN kant en de LAN kant van je eigen router. Als je die als Access Point instelt, dan 'degradeer' je die tot de combinatie van een simpele netwerk switch en een access point. De reden om dat zo te doen is simpel: een router is vaak goedkoper dan een netwerk switch en access point (i.e. gewoon een wifi antenne) afzonderlijk.

Ivm overal hetzelfde wifi netwerk. Da's eigenlijk simpel: je moet gewoon overal dezelfde SSID en WPA paswoord instellen als die van je Telenet router (die je vindt op Mijn Telenet). Er is wel een 'maar': een toestel zal zo lang mogelijk aan hetzelfde access point blijven hangen en niet vanzelf switchen naar het beste signaal. Daarvoor heb je roaming support nodig. Wellicht doen die Telenet extenders en pods dat wel, maar met je eigen router en die van Telenet gaat dat niet het geval zijn. Roaming support is vooral belangrijk voor mobiele toestellen (smartphone, tablet, Nintendo switch...) waar je vaak mee van ruimte verandert. Je wil niet dat als telefoon met de Telenet router verbonden is, en je naar boven gaat, hij nog altijd met een zwak signaal verbonden blijft, terwijl hij dan veel beter zou switchen naar het AP boven.

Er is nog een 'maar': als je 1 groot wifi netwerk hebt, heb je geen controle meer over wat er met wat verbindt, of nog erger kun je het vaak zelfs niet eens checken (bvb in IOS kan je niet zien met welk wifi kanaal je verbonden bent). Met een router (die bvb als Access Point geconfigureerd is) ga je typisch maar 1 SSID kunnen configureren en neem je dus die van Telenet zodat je 1 groot wifi netwerk hebt. Echter, met dedicated Access Points heb je normaal veel meer mogelijkheden en kan je bvb meerdere SSIDs definieren. Zo kan je de shared Telenet SSID combineren met dedicated SSIDs. Bvb, als je in Mijn Telenet als ssid 'telenet-1234' hebt, zou je bvb boven dan zowel 'telenet-1234' als 'wifi-boven' kunnen configureren. Heb je dan een draadloos toestel dat altijd boven staat, kan je die beter met 'wifi-boven' verbinden ipv 'telenet-1234' want met die laatste weet je dan niet waar hij mee verbindt. Hetzelfde kan je dan ook doen om bvb 2.4 en 5.0GHz te ontkoppelen. Op die manier heb ik hier op mijn access points maar eventjes 5 verschillende SSIDs, die me allerlei combinaties toelaten.

Dus voor je situatie boven: je kan eerst eens checken of je je router in AP-mode kan zetten (zonder routing). Alternatief is inderdaad die AP7465CE-TN. Heb die eens opgezocht en da's dus een combo van switch+AP, en eigenlijk ideaal voor wat jij wil. Voordeel is ook dat het dan netjes geintegreerd zit in de Telenet oplossing en je zelf dan minder technische kennis nodig hebt. NB: dat verhaal hierboven van meerdere SSIDs is echter iets dat Telenet niet ondersteunt, maar anderzijds hoop ik dat ze dan wel roaming ondersteunen.

EDIT: en die pods zou ik van wegblijven. Als je op verschillende plaatsen in huis al bedrade verbinding hebt met de Telenet router, is er totaal geen reden om voor een mesh te gaan. Een mesh gebruikt zelf ook wifi om de verschillende nodes te verbinden, en dat gaat dus ten koste van wireless bandbreedte en stabiliteit. Als je meerdere bedrade contactpunten in huis hebt, zet je op de plaatsen gewoon een AP.

Een router kun je gebruiken, maar je moet hem in Access Point mode instellen. Een router heeft by default een LAN en een WAN kant en doet de routering van binnen naar buiten en vice versa. Maar als je die dus binnen een Telenet netwerk hangt (dus achter de Telenet router) dan zit je dus met 2 routers en ga je niet vanzelf routing hebben tussen de Telenet LAN kant en de LAN kant van je eigen router. Als je die als Access Point instelt, dan 'degradeer' je die tot de combinatie van een simpele netwerk switch en een access point. De reden om dat zo te doen is simpel: een router is vaak goedkoper dan een netwerk switch en access point (i.e. gewoon een wifi antenne) afzonderlijk.

Ivm overal hetzelfde wifi netwerk. Da's eigenlijk simpel: je moet gewoon overal dezelfde SSID en WPA paswoord instellen als die van je Telenet router (die je vindt op Mijn Telenet). Er is wel een 'maar': een toestel zal zo lang mogelijk aan hetzelfde access point blijven hangen en niet vanzelf switchen naar het beste signaal. Daarvoor heb je roaming support nodig. Wellicht doen die Telenet extenders en pods dat wel, maar met je eigen router en die van Telenet gaat dat niet het geval zijn. Roaming support is vooral belangrijk voor mobiele toestellen (smartphone, tablet, Nintendo switch...) waar je vaak mee van ruimte verandert. Je wil niet dat als telefoon met de Telenet router verbonden is, en je naar boven gaat, hij nog altijd met een zwak signaal verbonden blijft, terwijl hij dan veel beter zou switchen naar het AP boven.

Er is nog een 'maar': als je 1 groot wifi netwerk hebt, heb je geen controle meer over wat er met wat verbindt, of nog erger kun je het vaak zelfs niet eens checken (bvb in IOS kan je niet zien met welk wifi kanaal je verbonden bent). Met een router (die bvb als Access Point geconfigureerd is) ga je typisch maar 1 SSID kunnen configureren en neem je dus die van Telenet zodat je 1 groot wifi netwerk hebt. Echter, met dedicated Access Points heb je normaal veel meer mogelijkheden en kan je bvb meerdere SSIDs definieren. Zo kan je de shared Telenet SSID combineren met dedicated SSIDs. Bvb, als je in Mijn Telenet als ssid 'telenet-1234' hebt, zou je bvb boven dan zowel 'telenet-1234' als 'wifi-boven' kunnen configureren. Heb je dan een draadloos toestel dat altijd boven staat, kan je die beter met 'wifi-boven' verbinden ipv 'telenet-1234' want met die laatste weet je dan niet waar hij mee verbindt. Hetzelfde kan je dan ook doen om bvb 2.4 en 5.0GHz te ontkoppelen. Op die manier heb ik hier op mijn access points maar eventjes 5 verschillende SSIDs, die me allerlei combinaties toelaten.

Dus voor je situatie boven: je kan eerst eens checken of je je router in AP-mode kan zetten (zonder routing). Alternatief is inderdaad die AP7465CE-TN. Heb die eens opgezocht en da's dus een combo van switch+AP, en eigenlijk ideaal voor wat jij wil. Voordeel is ook dat het dan netjes geintegreerd zit in de Telenet oplossing en je zelf dan minder technische kennis nodig hebt. NB: dat verhaal hierboven van meerdere SSIDs is echter iets dat Telenet niet ondersteunt, maar anderzijds hoop ik dat ze dan wel roaming ondersteunen.

EDIT: en die pods zou ik van wegblijven. Als je op verschillende plaatsen in huis al bedrade verbinding hebt met de Telenet router, is er totaal geen reden om voor een mesh te gaan. Een mesh gebruikt zelf ook wifi om de verschillende nodes te verbinden, en dat gaat dus ten koste van wireless bandbreedte en stabiliteit. Als je meerdere bedrade contactpunten in huis hebt, zet je op de plaatsen gewoon een AP.
Dikke merci voor de duidelijke, uitgebreide uitleg! :thumb:

Ik heb een AP7465CE-TN gevonden tweedehands voor €50. Daarmee zal ik het eens proberen.

Terug
Bovenaan