Jij ontkent, zoals steeds, het bestaan en de mogelijkheid van een gematigde islam. Daar ligt toch de grootste reden voor jouw alarmsignalen.
Laatst bewerkt:
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Jij ontkent, zoals steeds, het bestaan en de mogelijkheid van een gematigd islamisme. Daar ligt toch de grootste reden voor jouw alarmsignalen.
Jij ontkent, zoals steeds, het bestaan en de mogelijkheid van een gematigd islamisme. Daar ligt toch de grootste reden voor jouw alarmsignalen.
Kun je daar wat onderbouwing voor geven? Feiten? Ipv je eigen persoonlijke kruistocht. Kben uw extremistische verzonnen visie die hier doorgeramd wordt als feiten wel wat beu eerlijk gezegd.Islamisten zijn per definitie mensen die de scheiding tussen staat en godsdienst verwerpen ene en een strikte interpretatie van de Koran en sharia nastreven, dus neen, wat mij betreft is het daarbij spreken van gematigdheid een discussie over bij welke luchtdruk je een bad in kokend water wilt nemen: als je wat speelt met die druk kan je de temperatuur waarbij water kookt nog wel manipuleren, maar hoe dan ook is het een bad waar ik niet in wil.
Dit lijkt me een Babylonische spraakverwarring. Islamisme is inderdaad wat KOC zegt dat het is. Dat wil niet zeggen dat ieder moslim een islamist is.Kun je daar wat onderbouwing voor geven? Feiten? Ipv je eigen persoonlijke kruistocht. Kben uw extremistische verzonnen visie die hier doorgeramd wordt als feiten wel wat beu eerlijk gezegd.
Kun je daar wat onderbouwing voor geven? Feiten? Ipv je eigen persoonlijke kruistocht. Kben uw extremistische verzonnen visie die hier doorgeramd wordt als feiten wel wat beu eerlijk gezegd.
Islamisme of politieke islam is een verzameling van politieke ideologieën binnen de islam gebaseerd op een conservatieve, letterlijke (of 'literalistische') interpretatie van de Koran en de Hadith. De ideologie komt voort uit het islamitisch principe van tawhied, eenheid, dat de scheiding van godsdienst en staat niet accepteert en de aard van de Koran, die niet als door God-geïnspireerd maar als letterlijke woord van God gezien wordt.
Een aanhanger van islamisme wordt islamist genoemd. Deze term moet volgens het AP stijlboek niet worden gezien als synoniem voor een militante, radicale of terroristische islamiet.[1]
Dan is het inderdaad mogelijk spraakverwarring. Maar defacto gooit hij moslims, islamieten, islamisten,... allemaal op een hoop. Er is voor hem geen ruimte voor een gematigde geloofsbetuiging. Daar ging ik het voor mij over.Dit lijkt me een Babylonische spraakverwarring. Islamisme is inderdaad wat KOC zegt dat het is. Dat wil niet zeggen dat ieder moslim een islamist is.
De kwestie is dus eerder of het een islamistische of islamitische partij is.
Maar geldt dit dan omgekeerd ook niet?Jij ontkent, zoals steeds, het bestaan en de mogelijkheid van een gematigd islamisme. Daar ligt toch de grootste reden voor jouw alarmsignalen.
Sorry Stungunner, maar lees mijn voorgaande posts eens hé. Je hebt bij het VB de uitspraken van hun voorzitter, hun partij-ideoloog en van verschillende kopstukken die gewoon uitkomen voor welke maatschappij ze willen van zodra ze een groot genoeg draagvlak vinden. Dat staat zwart op wit in interviews, zelf geschreven boeken, ... Je hebt in Europa verschillende voorbeelden van partijen waar het VB zich aan spiegelt die tonen dat de soep wel degelijk heet gegeten wordt wanneer ze aan de macht komen. Je hebt de bewezen links tussen VB en autoritaire regimes.Maar geldt dit dan omgekeerd ook niet?
Eens VB hier ooit aan de macht zou komen, zou dat evengoed geen gematigd VB, met een meer gematigd extreem rechts beleid, kunnen zijn?
Ik vind in beide gevallen "de soep zal niet zo heet gegeten worden als ze wordt opgediend" van toepassing. Wat niet wegneemt dat we voor beide extreme strekkingen, die in grote mate niet met onze vrije, verdraagzame, westerse democratie matchen, heel erg kritisch moeten zijn.
een moslim is dat - ondanks wat KoC ons steeds wil doen geloven - niet.
Sorry Stungunner, maar lees mijn voorgaande posts eens hé. Je hebt bij het VB de uitspraken van hun voorzitter, hun partij-ideoloog en van verschillende kopstukken die gewoon uitkomen voor welke maatschappij ze willen van zodra ze een groot genoeg draagvlak vinden. Dat staat zwart op wit in interviews, zelf geschreven boeken, ... Je hebt in Europa verschillende voorbeelden van partijen waar het VB zich aan spiegelt die tonen dat de soep wel degelijk heet gegeten wordt wanneer ze aan de macht komen. Je hebt de bewezen links tussen VB en autoritaire regimes.
Over Ahidar is het enige dat je op dit moment kan zeggen dat hij een moslim is, tegen een hoofddoekenverbod is en voor onverdoofd slachten. That's it.
Wat jij beschrijft is overigens een contradictio in terminis hé. Een gematigd extremistisch beleid? Een extremist is per definitie een extremist, een moslim is dat - ondanks wat KoC ons steeds wil doen geloven - niet. Waar Ahidar op dit moment voor pleit, dat is nog mijlenver verwijderd van extremisme. Die partij kan je op dit moment, met wat we er nu van weten, niet onder het islamisme catalogeren. Dat heeft niets te maken met apologetiek, wel met intellectuele eerlijkheid.
Dan is het inderdaad mogelijk spraakverwarring. Maar defacto gooit hij moslims, islamieten, islamisten,... allemaal op een hoop. Er is voor hem geen ruimte voor een gematigde geloofsbetuiging. Daar ging ik het voor mij over.
De semantische discussie ga ik niet in mee gaan.
Sorry Stungunner, maar lees mijn voorgaande posts eens hé. Je hebt bij het VB de uitspraken van hun voorzitter, hun partij-ideoloog en van verschillende kopstukken die gewoon uitkomen voor welke maatschappij ze willen van zodra ze een groot genoeg draagvlak vinden. Dat staat zwart op wit in interviews, zelf geschreven boeken, ... Je hebt in Europa verschillende voorbeelden van partijen waar het VB zich aan spiegelt die tonen dat de soep wel degelijk heet gegeten wordt wanneer ze aan de macht komen. Je hebt de bewezen links tussen VB en autoritaire regimes.
Over Ahidar is het enige dat je op dit moment kan zeggen dat hij een moslim is, tegen een hoofddoekenverbod is en voor onverdoofd slachten. That's it.
Wat jij beschrijft is overigens een contradictio in terminis hé. Een gematigd extremistisch beleid? Een extremist is per definitie een extremist, een moslim is dat - ondanks wat KoC ons steeds wil doen geloven - niet. Waar Ahidar op dit moment voor pleit, dat is nog mijlenver verwijderd van extremisme. Die partij kan je op dit moment, met wat we er nu van weten, niet onder het islamisme catalogeren. Dat heeft niets te maken met apologetiek, wel met intellectuele eerlijkheid.
Ik weet dat jij dat denkt, alleen slaat dat op niets. Dan was CD&V tot een jaar of 20 terug ook een extremistische partij. Het punt blijft dat in eender welke discussie over de Islam en moslims je verblindt raakt door je angst voor die religie. Het feit dat jij een gematigde invulling van de Islam als onmogelijk acht, dát is een extremistisch standpunt.Wat mij betreft hoort een partij wiens belangrijkste strijdpunten en doelpubliek Islamitisch geïnspireerd zijn, thuis in een rijtje van extreemlinks (communisme) en extreemrechts (fascisme)
Gemakkelijk als je ongelijk hebt om het op semantiek te steken, ik heb nergens alle moslims op één hoop gegooid, woorden zoals islamist (overigens eerst gebruikt door Sir Killalot) hebben wel degelijk een afgelijnde betekenis. Jij gooit zelf moslims en islamisten op één hoop om jouw gelijk trachten te halen, m.a.w. de zaken vals voorstellen, definities negeren en op de man spelen.
Er is zeker en vast ruimte voor een gematigde geloofsbetuiging: deze houdt wat mij betreft onder andere in religieuze symbolen thuislaten als je voor de klas wilt gaan staan of een overheidsfunctie ambieert, wetten op dierenwelzijn respecteren, geen religieuze spijswetten opleggen aan niet-gelovigen wetenschap, niet tegenspreken op basis van religieus dogma, ...
Benieuwd wat in jouw ogen een gematigde visie is? Popper's paradox van tolerantie vind ik toch een belangrijke wijsheid wanneer het aankomt op ideologieën zoals de Islam, zoniet krijg je toestanden zoals het voorbeeld in "Eerste Keus", jongeren die massaal géén probleem hebben met hun eigen religieuze symbool bij leerkrachten (waar anderen nochtans terecht intolerantie jegens zichzelf in kunnen zien) maar een leerkracht met een regenboogvlag problematischer zouden vinden.
That's it... gemakkelijk afgedaan toch.
Terwijl je duidelijk ziet dat dat de strijdpunten zijn waar er campagne op gevoerd is in de eerste plaats punten zijn op maat van de Islam, terwijl je ook artikels leest hoe men duidelijk de taalgrens "overgestoken" heeft door te mikken op Franstalige moslimkiezers, (met zelfs mensen op de lijst van een Nederlandstalige partij die weinig/geen Nederlands spreken en nood hebben aan een spoedcursus [zie dezelfde bron]). Ik denk dat ik een andere definitie heb van intellectuele eerlijkheid.
Wat mij betreft hoort een partij wiens belangrijkste strijdpunten en doelpubliek Islamitisch geïnspireerd zijn, thuis in een rijtje van extreemlinks (communisme) en extreemrechts (fascisme), al is het maar omdat als je gaat kijken naar waar in de wereld de Islam domineert over de staat, het samenlevingen creëert die even autoritair en wreed zijn als de andere extremen waar we terecht kritisch naar kijken.
Net zoals je deze logica kan toepassen op een partij als Vlaams Belang die zijn wortels vindt in het extreemrechtse fascisme, kan én moét je dat ook dan doen op een partij zoals de lijst Fouad Ahidar, die prioriteit geeft aan de behandeling/gevoeligheden van de Islam, waar men zolang men klein is de "gematigdheid" predikt, en een standpunt over hoofddoekenverbod of onverdoofd slachten verkocht wordt onder de noemers van tolerantie en godsdienstvrijheid. Eénmaal zo'n lijsten echter ook over 5 - 10 - 15 jaar de meerderheid halen, is het niet ondenkbaar dat ze ook bepaalde verworven rechten gaan terugschroeven.
Hier reageer je thans puur op het moslim zijn en gooi je het op als een slippery slope... Maar neen, je gooit het niet allemaal op één hoop en dat zijn valse beweringen?Ik zie die matiging bij de Europese moslims niet
Een politieke partij die geïnspireerd is op een godsdienst. Bovendien een godsdienst die ideeën aanhangt die haaks staat op bepaalde waarden van de autochtone bevolking.Maar wat is het dan, moslims kunnen gematigd zijn, maar als ze aan politiek doen is dit problematisch? Of als moslims aan politiek doen dan worden ze extremisten? Zeg het maar, want tussen je verwijten door blaas je warm en koud tegelijk.
Ik weet dat jij dat denkt, alleen slaat dat op niets. Dan was CD&V tot een jaar of 20 terug ook een extremistische partij. Het punt blijft dat in eender welke discussie over de Islam en moslims je verblindt raakt door je angst voor die religie. Het feit dat jij een gematigde invulling van de Islam als onmogelijk acht, dát is een extremistisch standpunt.
In de echte wereld zijn er op dit moment nog geen voldoende aanwijzingen om Ahidar in dat rijtje te plaatsen. "Het is een moslim" is allesbehalve een goede reden. Ik ben even antiklerikaal als jij, maar als je een fast lane wil naar religieus extremisme en radicalisme, dan moet je vooral verder doen met je self-fulfilling prophecy dat een gematigde islam niet kan bestaan en bewegingen als die van Ahidar met amper enige rationele argumenten meteen als extremistisch en staatsgevaarlijk te brandmerken.
We zullen het snel weten, hoe die partij zich positioneert en evolueert. Gaan ze effectief de extremistische tour op, by all means, fire away.
Leg eens uit waarom je je in alle bochten moet wringen met onwaarheden om maar negatief te kunnen reageren?Een politieke partij die geïnspireerd is op een godsdienst. Bovendien een godsdienst die ideeën aanhangt die haaks staat op bepaalde waarden van de autochtone bevolking.
Leg jij nu eens concreet uit waarom we dit hier zouden willen en waarom jij deze trend zo vurig verdedigt.
Ik vind het niet zinvol om te gaan vergelijken met niet-Westerse landen waar de islam al jaar en dag de religie van de overgrote meerderheid van de bevolking is. Dat is appelen met peren vergelijken.In welke landen zie jij een gematigde Soennitische Islam de macht hanteren in dusdanige compatibiliteit met onze Westerse waarden? Zelfs Oman, met haar hervormd Ibadisme toch een stuk toleranter dan Soennisme, is vergeleken met ons toch nog altijd bijzonder extreem te noemen.
Ik vind de signalen toch allesbehalve hoopgevend eigenlijk.
Ik vind het tegelijk ook nogal absurd hoe we blijven lullen over de incompabiliteit met onze Westerse waarden, terwijl in heel het Westen de ultraconservatieve en autoritaire waarden van extreemrechts in opmars zijn.