Team Fouad Ahidar 3 zetels in Brussels Parlement

beetje overdreven, het staat er letterlijk niet in, maar het kan wel afgeleid worden:

Nee, lees de artikels 20, 21, 22 en 181.
Dat gaat over godsdienstvrijheid en financiering.
Als men het heeft over de scheiding van kerk en staat dan bedoelt men beinvloeding van de wettelijke macht op een godsdienst of andersom.

Onverdoofd slachten is bv verboden terwijl je dit ook zou kunnen plaatsen onder godsdienstvrijheid.
Als er morgen een regering wordt gevormd door imans kan die wet perfect terug gedraaid worden. Die imans mogen in het parlement zetelen en ze mogen die wet aanpassen.
Er is geen scheiding.

Laatst bewerkt:
Nee, lees de artikels 20, 21, 22 en 181.
Dat gaat over godsdienstvrijheid en financiering.
Als men het heeft over de scheiding van kerk en staat dan bedoelt men beinvloeding van de wettelijke macht op een godsdienst of andersom.

Onverdoofd slachten is bv verboden terwijl je dit ook zou kunnen plaatsen onder godsdienstvrijheid.
Als er morgen een regering wordt gevormd door imans kan die wet perfect terug gedraaid worden. Die imans mogen in het parlement zetelen en ze mogen die wet aanpassen.
Er is geen scheiding.
Niet mee eens. Die artikels gaan over de vrijheid om godsdienst te beleven, maar ook de vrijheid om godsdienst niet te beleven. Daardoor is er, hoewel niet expliciet, wel een scheiding tussen kerk en staat.

Zelfs in de landen waar de hardste scheiding tussen kerk en staat is, kan de staat nog regels opleggen aan de kerk. Ritueel slachten van mensen kan bvb niet in, zelfs al zouden die mensen daarmee instemmen.

En tuurlijk mag een iman, net zoals een priester, in het parlement zetelen. Beide zijn mensen en hebben ook hun rechten als mens. Net het feit dat ze erin kunnen zitten, is een gevolg van godsdienstvrijheid.

Wetten worden altijd afgewogen tegen elkaar door rechters. Soms wint de ene wet, soms de andere.

Angstaanjagend gewoon... Een partij die de scheiding tussen kerk en staat in vraag stelt; een van dé fundamentele waarden van het Westen.
En het zal vanaf deze verkiezingen alleen maar erger en erger worden met de politieke islam. Staatsgevaarlijk!

Angstaanjagend gewoon... Een partij die de scheiding tussen kerk en staat in vraag stelt; een van dé fundamentele waarden van het Westen.
En het zal vanaf deze verkiezingen alleen maar erger en erger worden met de politieke islam. Staatsgevaarlijk!

Niets wat een cordon sanitair niet kan oplossen zou ik zeggen.

Niets wat een cordon sanitair niet kan oplossen zou ik zeggen.
Het zal gezellig worden in de politiek... :unsure:

8tl8zs.jpg

Ik vind toch ook dat ik daar te weinig over hoor, als je dat leest. Ook een dame die op plek twee of drie stond hoog in ieder geval die scheiden aan iedere vrouw afraade met dan een quote (ik neem aan uit de Koran) bij die ging in het genre je moet volhouden/doorzetten.

Minstens even beangstigend als het Vlaams Belang dat hier en daar in de lokale misschien wel is monsterscores haalt, imo.

Ik zie niet in waarom we een partij die zegt tegen vrouwen dat ze beter niet kunnen scheiden, dat ze moeten volhouden, op dezelfde lijn zou staan als een VB.
Ja VB heeft ook enkele radicale standpunten, maar niks van dat niveau hoor.

Ik zie niet in waarom we een partij die zegt tegen vrouwen dat ze beter niet kunnen scheiden, dat ze moeten volhouden, op dezelfde lijn zou staan als een VB.
Ja VB heeft ook enkele radicale standpunten, maar niks van dat niveau hoor.
Is het de partij? Volgens het artikel is het een uitspraak van een partijlid.
En dan weet ik toch veel gortigere dingen die door partijleden van het Vlaams Belang gezegd geweest zijn.

Again, zonder iets van de uitspraken te willen goedpraten.

Ik vind het stukje met een bijzonder diverse kandidatenlijst in het vrt artikel ook wel bijzonder. Een tweetal heb ik gevonden op hun lijsten waarvan ik vermoed dat ze geen moslim zijn, die een blanke huidskleur hebben en een achternaam die ik oervlaams zou noemen.

Ik ken niet alle kandidaten van zowat alle andere partijen maar ik zou er gif op durven innemen dat die, uitgezonderd Vlaams belang, diverser zijn dan de kandidaten die zij aanbieden.

Ik denk ook dat dat nog maar het begin is. PS, PVDA etc (Groen?) krijgen veel stemmen van allochtone stemmers/moslims omdat er gewoon geen alternatief was en die linkse partijen tenminste nog pro-immigratie waren en inzetten op de belangen van minderheidsgroepen (waaronder moslims). Maar als Team Fouad echt doorbreekt in Vlaanderen en Wallonië gaan veel van die "allochtone" stemmen die nu naar links gaan volgens mij verschuiven naar een islampartij, want die bestaat nu, en dat is een partij die volledig aansluit ipv deels wel en deels niet (bv pro-lgbt bij pvda/groen). Islam is ook een groot deel van de identiteit van een moslim, da's zoals de katholieken hier vroeger, waardoor dat voor een moslim ook gaat doorwegen op welke partij hij gaat stemmen (zie ook Fouad zelf die zegt dat hij politiek en religie niet wil of kan scheiden). Ik denk dat er heel veel stempotentieel in zo'n islampartij zit, wat we nu eigenlijk al zien in Brussel.

Fouad Ahidar is een Nederlandstalig & heeft bijgevolg dus een Nederlandstalige lijst. Maar zijn stemmers, zijn meer dan waarschijnlijk Franstalig geweest (ahja). Vroeger 'verdronken' die stemmen in de algemene de franstalige PS-stem. Nu zijn dat allemaal opeens Nederlandstalige stemmen geworden, die dan opeens fel gaan wegen in de Nederlandstalige coalitie.

Zelfs Zakia Khattabi (Remember? :LOL: ) haalde meer voorkeursstemmen dan die kerel. Die is gewoon franstalige stemmen gaan vissen enheeft ze gedeponeerd in de Vlaamse trommel. Echt onnozel.

Ik denk dat we ook nog niet te fel hoeven te panikeren. Als je het partijprogramma van die partij leest, zetten ze zich nu echt wel niet in de markt als een islampartij, laat staan een partij die hier de Sharia wil invoeren. Zulke partijen zijn de afgelopen jaren wel al uitgeprobeerd geweest, maar haalden hier amper stemmen. Verder dan het onverdoofd slachten toelaten en religieuze symbolen toelaten bij ambtenaren gaat het op dit moment officieel niet.

1 van hun programmapunten is "De strijd tegen alle vormen van discriminatie moet beginnen op school, met een lesprogramma dat verschillende vormen van discriminatie behandelt, waaronder racisme, antisemitisme, islamofobie, seksisme en homofobie." We hebben net in Eerste keus gezien hoe een moslimjongen vindt dat dat laatste onderdeel zeker niet op school mag onderwezen worden. Op ethisch vlak denk ik dat conservatieve moslims op dit moment zich sneller thuis zullen voelen bij Vlaams Belang.

Er schuilt natuurlijk wel altijd een gevaar in politici die trouwen met hun religie, en uitspraken van dat ene lid over vrouwen die niet mogen scheiden zijn zeer problematisch. Er wordt ons bij een partij als VB wel ook altijd gezegd dat we uitspraken van individuele leden niet als representatief mogen zien voor de hele partij, maar toch.

Ik denk dat we ook nog niet te fel hoeven te panikeren. Als je het partijprogramma van die partij leest, zetten ze zich nu echt wel niet in de markt als een islampartij, laat staan een partij die hier de Sharia wil invoeren. Zulke partijen zijn de afgelopen jaren wel al uitgeprobeerd geweest, maar haalden hier amper stemmen. Verder dan het onverdoofd slachten toelaten en religieuze symbolen toelaten bij ambtenaren gaat het op dit moment officieel niet.
In het VB programma staat volgens mij ook nergens officieel dat ze LGBT rechten zullen terugdraaien.
Toch hebben sommige hier pagina's over gevuld "ja maar stel dat..."

In het VB programma staat volgens mij ook nergens officieel dat ze LGBT rechten zullen terugdraaien.
Oké, maar ik denk niet dat hier heel veel mensen het een neonazipartij zouden noemen, en wie dat wel doet, zouden we toch al snel een overdrijver noemen.

Nog los van het feit dat het hier om een paar zetels in een deelregering gaat, en niet om 30% van de bevolking, hoewel het wel héél makkelijk geëxtrapoleerd lijkt te worden.

Maar daar wordt er wel door verschillende leden, inclusief de partij-ideoloog, heel dubieus over gedaan en geraakt zelfs de salonfahige voorzitter niet verder dan "verworven rechten". Over zaken als adoptie door homo's werd er wel al luidop gesproken van rechten terugdraaien. Bovendien zien we in heel Europa dat waar gelijkaardige partijen aan de macht komen, de rechten van LGBTQ effectief teruggedraaid worden. Dat is niet zomaar "stel dat"..

En ook bij hen wordt er niet geroepen om de partij te verbieden.

Ik lees net het volgende:

Fouad Ahidar, de Brusselse lijsttrekker voor Team Fouad Ahidar, heeft vanmorgen naar eigen zeggen een positief gesprek gehad met Groen-formateur Elke Van den Brandt. "Het wordt nu afwachten of de andere partijen met ons willen samenwerken", zei hij.

Een van de punten van Groen wat betreft dierenwelzijn:

Wanneer het nodig is om dieren te slachten, moeten er regels zijn. Bij de slacht moeten dieren zo min mogelijk stress en pijn ervaren. Verdoofd slachten moet de regel worden, ook in Brussel

Dus met het VB zal Groen nooit een gesprek aangaan, laat staan onderhandelen. Maar in Brussel gelden andere regels precies. Begrijp ik dat goed? Ik moet toegeven, wat betreft een oefening in "mental gymnastics" kan dit wel tellen.

Dus met het VB zal Groen nooit een gesprek aangaan, laat staan onderhandelen. Maar in Brussel gelden andere regels precies. Begrijp ik dat goed? Ik moet toegeven, wat betreft een oefening in "mental gymnastics" kan dit wel tellen.
Hoe bedoel je? Kun je dat wat verder kaderen? Wat zijn de "mental gymnastics"?

Ik schiet tekort in mijn mentale gymnastiek om een punt in je post te kunnen ontleden.

Is VB ook voorstander van onverdoofd slachten? Heeft Ahidar al een akkoord met Groen? Wordt in dat akkoord het verbod op onverdoofd slachten opgeheven?

Terug
Bovenaan