Tapijt reinigen

Squidward

Redacteur
Ik zou graag twee tapijten reinigen, maar eentje is een overname van de schoonouders en zo een Perzisch (?) geval en eentje is een brede loper in de gang die een stuk goedkoper is. Is er een product dat geschikt is om beiden te doen? of vraagt zo een exotisch ding om andere zorg? Het ene ligt op authentiek parket, andere op marmer, wacht ik dan best een dag af dat ik ze buiten kan doen of is reiniging veilig voor de vloeren? Bestaat dat poeder nog dat je liet inwerken en dan gewoon opstofzuigen of is dat echt maar oppervlakkig van reiniging? Alle tips en suggesties welkom!
 

Aangezien ik én een kleuter én een hond in huis heb die graag op het tapijt spelen en snacken, neem ik het mijne om de 2 maand eens onder handen.
Wat ik doe:
- met een ruitenwisserke horizontaal en verticaal over het tapijt gaan om het hondenhaar eraf te krijgen
- dan stofzuigen
- dan maak ik een mengsel klaar van water en azijn en een paar drupjes dreft en met een microvezeldoek wrijf ik het tapijt af (je zal terug heel wat hondenhaar terugzien 🙈)
- ik heb zo een stoomvloerreiniger en daarmee ga ik dan ook nog eens over het tapijt.

Dat poeder is bacarbonaat of zuiveringszout.
 

Aangezien ik én een kleuter én een hond in huis heb die graag op het tapijt spelen en snacken, neem ik het mijne om de 2 maand eens onder handen.
Wat ik doe:
- met een ruitenwisserke horizontaal en verticaal over het tapijt gaan om het hondenhaar eraf te krijgen
- dan stofzuigen
- dan maak ik een mengsel klaar van water en azijn en een paar drupjes dreft en met een microvezeldoek wrijf ik het tapijt af (je zal terug heel wat hondenhaar terugzien 🙈)
- ik heb zo een stoomvloerreiniger en daarmee ga ik dan ook nog eens over het tapijt.

Dat poeder is bacarbonaat of zuiveringszout.
*slik* ja maar da’s wel een éél groot tapijt, hoor. Maar idd het hondenhaar moet eerst, geen ontsnappen aan.
 
Echte Perzische tapijten zijn gemaakt van wol, zijde of katoen terwijl de kans groot is dat die goedkopere loper synthetisch is.
Stap 1: is inderdaad sowieso stofzuigen (ik kan niet oordelen over die ruitenwisser dus daar spreek ik me niet over uit :) )
Stap 2: Voor het reinigen van zijde of katoen heb ik geen idee; voor synthetische materialen ofwel zo'n poeder, ofwel een pH-neutrale shampoo, geen alkalische. Als je voor een shampoo kiest, zeker niet teveel water gebruiken wegens risico op vervorming (dat heb je niet als je zo'n droog poeder gebruikt). Als je voor poeder kiest, best wat inborstelen zodat het niet enkel heel oppervlakkig inwerkt.
Bicarbonaat werkt ook prima voor wol.

Zeker op marmer zou ik geen risico nemen met kuisproducten of azijn (zuur en marmer gaat niet goed samen + marmer is poreus dus ook niet ideaal voor andere kuisproducten)... Op parket zou ik ook niet echt het risico nemen met natte producten, tenzij er een goeie beschermingslaag op ligt (?)
 
Ik heb goede ervaringen met Starwax Tapijtreiniger (uit de Brico). Wel ff goed lezen op welke stoffen die gebruikt mag worden.

En ivm "doorslag" naar de ondergrond: leg een stuk plastiek folie (vuilzakken bvb zijn al genoeg en nadien nog gewoon bruikbaar) onder het tapijt.
 
O ja, nog over azijn - niet om @Mulan 's idee aan te vallen maar eerder ter verduidelijking: azijn heeft op zich weinig reinigende werking om vuil weg te krijgen, het desinfecteert wel een klein beetje en het zorgt bij tapijten ervoor dat een eventuele muffe geur eruit gaat. Maar het is niet echt een kuisproduct.
 
O ja, nog over azijn - niet om @Mulan 's idee aan te vallen maar eerder ter verduidelijking: azijn heeft op zich weinig reinigende werking om vuil weg te krijgen, het desinfecteert wel een klein beetje en het zorgt bij tapijten ervoor dat een eventuele muffe geur eruit gaat. Maar het is niet echt een kuisproduct.
Ik noemde het specifiek omdat ik weet dat zij ook een hond heeft, is idd om geur te neutraliseren. 👍
 
Terug
Bovenaan