Switchen van energieleverancier: timing

Dus als we ons vestaande appartement niet verhuren moeten we een overnamedocument met onszelf sluiten?
neen.

Als jij de eigenaar bent van dat appartement dan moet je bepalen of je daar een werkende aansluiting wilt op dat appartement, rekening houdende met het feit dat het geld kost om de meter terug te activeren.

Of je dan kiest om te verhuizen en af te sluiten of een nieuw contract aan te gaan voor uw nieuwe woning is allemaal perfect hetgeen jij bepaalt. Maar zolang de meter kan draaien betaal je ervoor.
Als je de verhuisprocedure in gang zet en er is GEEN overnamedocument dan blijft de originele contractant voor het verbruik opdraaien.

Aan u de keuze.

neen.

Als jij de eigenaar bent van dat appartement dan moet je bepalen of je daar een werkende aansluiting wilt op dat appartement, rekening houdende met het feit dat het geld kost om de meter terug te activeren.

Of je dan kiest om te verhuizen en af te sluiten of een nieuw contract aan te gaan voor uw nieuwe woning is allemaal perfect hetgeen jij bepaalt. Maar zolang de meter kan draaien betaal je ervoor.
Als je de verhuisprocedure in gang zet en er is GEEN overnamedocument dan blijft de originele contractant voor het verbruik opdraaien.

Aan u de keuze.
Ok merci! Duidelijk!

Ok merci! Duidelijk!

Zie ook https://www.vreg.be/sites/default/files/uploads/formulieren/energieovernamedocument.pdf:

Leegstand In geval van leegstand van de huurwoning moet u er ook op toezien dat u een contract met een leverancier sluit. Anders bestaat er een risico van afsluiting met alle bijbehorende kosten en problemen. Sommige energieleveranciers bieden gunstige contracten aan voor woningen die tijdelijk onbewoond blijven. Contacteer uw energieleverancier voor meer informatie.

Zie ook https://www.vreg.be/sites/default/files/uploads/formulieren/energieovernamedocument.pdf:

Leegstand In geval van leegstand van de huurwoning moet u er ook op toezien dat u een contract met een leverancier sluit. Anders bestaat er een risico van afsluiting met alle bijbehorende kosten en problemen. Sommige energieleveranciers bieden gunstige contracten aan voor woningen die tijdelijk onbewoond blijven. Contacteer uw energieleverancier voor meer informatie.
Ok thx! Iemand ervaring met dergelikke "gunstige contracten"?

Je moet gewoon zien dat de vaste vergoeding zo laag mogelijk is. Als het leegstaat is er amper verbruik en dan is de prijs per kWh van ondergeschikt belang.

Stel dat je een contract vindt voor 3 €c/kWh bij een leverancier, maar een vaste vergoeding van € 80 op jaarbasis.
Dan is het nog voordeliger om een contract aan te gaan bij een andere leverancier voor 12 €c/kWh en een vaste vergoeding van €10 op jaarbasis.

Als het app nog 6 maanden leegstaat en je hebt in die periode maar 5 kWh verbruikt dien je bij de eerste leverancier € 40,15 (=(80/2)+(5*0,03)) te betalen. Bij de tweede leverancier zal dat dan € 5,60 (=(10/2)+(5*0,12)) zijn.

Niet alle leveranciers hebben 'leegstandscontracten'. Ik weet dat Engie er een heeft. Je kan de V-test van de VREG eens doen en een simulatie maken van 0 kWh verbruik. Zo heb je een beeld wie de voordeligste vaste vergoedingen heeft.

Hier de switch naar Engie Easy, besparing van €500 op jaarbasis voor Elektriciteit en Gas tesamen. Ineens ook nog overgegaan van dagtarief naar dag/nacht, scheelde een € 30.

Tot op heden was ik klant bij Engie via de iChoosr groepsaankoop.
Tarieven daar waren:
Elektriciteit jaarlijkse kost van €15 en 3,615 c€/kWh (enkelvoudige meter) of 4,792 c€/kWh dag en 2,646 c€/kWh nacht.
Gas jaarlijkse kost van €6 en 1,093 c€/kWh .

1 mei 2021 loopt dit contract af en ik ontving dus het nieuwe tarief Engie Easy.
Elektriciteit jaarlijkse kost €54,49 en 9,339 c€/kwh (enkelvoudige meter)
Gas jaarlijkse kost van €39,99 en 3,367 c€/kWh

Ik wil dus graag terug gebruik maken van de iChoosr groepsaankoop, maar deze gaan ten vroegste in op 1 augustus 2021.
Wanneer je jouw persoonlijk voorstel aanvaardt, kan het groepsaankoopcontract ten vroegste starten op 1 augustus 2021. Voor de periode mei, juni en juli kan ik je aanraden om klant te blijven bij ENGIE. Je contract wordt automatisch verlengd. Hou er rekening mee dat dit wel aan andere prijzen zal zijn. ENGIE is wettelijk verplicht om je te informeren over deze prijzen. Je kan nadien op 1 augustus 2021 opnieuw overstappen naar het groepsaankoopcontract.

Kan ik voor de periode van mei tot augustus overgaan naar een andere leverancier die toch een voordeliger tarief heeft (al zeker een lagere jaarlijkse kost) en dan in augustus terug gebruikmaken van de groepsaankoop?
Hoe zit het met bonussen op MijnEnergie, krijg je deze ook als je minder dan 1 jaar een contract neemt?
Wordt een jaarlijkse kost uitgeteld per maanden of is dit sowieso te betalen ook al ben je maar enkele maanden klant?

Laatst bewerkt:
Hoe kies je een leverancier als je verhuisd?
Ga van mazout naar gas.
En heb zonnepanelen liggen met certificaten
1) elektriciteit : bekijk wat uw gebruik is over een jaar, middel het desnoods uit over een paar jaar. Indien je in de woning hebt gewoond zonder dat je zonnepanelen had neem dan dat verbruik als makkelijk geheugensteuntje. Zowel dag als nachttarief hiervoor. Uw nieuwe woning zal op gebied van elektriciteit gelijkaardig zijn. Uw gebruiksprofiel verandert nu eenmaal niet en de woning heeft niet echt invloed hierop.
2) gas : zet het aantal mazout om in kwh : https://www.aanbieders.be/energie/veelgestelde-vragen/gas-energie/kwh-mazout en geef dan die gegevens in als uw verbruik. Indien het een nieuwe woning is, vraag het aan de gebruikers van wie je de woning kocht. Is het een nieuwbouw dan zou je voor 7000 - 15000kwh aan gas kunnen stellen afhankelijk van de grootte van de woning

ga dan naar mijnenergie of aanbieders.be of... om de vergelijking uit te voeren welke optie voor u het voordeligste gaat lijken te zijn. Houdt echter rekening dat dit een inschatting is en blijft. En dat het dan ook kan variëren.

Kan ik voor de periode van mei tot augustus overgaan naar een andere leverancier die toch een voordeliger tarief heeft (al zeker een lagere jaarlijkse kost) en dan in augustus terug gebruikmaken van de groepsaankoop?

Kan je. Best morgen al een contract afsluiten want leveranciers hebben een maand nodig om je contract op te starten. Opletten dat je geen leverancier kiest die de vaste vergoeding voor een heel jaar aanrekent wel (blijf dus weg bij Mega, Essent, Octa+, Luminus en Eneco).

Hoe zit het met bonussen op MijnEnergie, krijg je deze ook als je minder dan 1 jaar een contract neemt?

Hangt per leverancier af. Op Mijnenergie krijg je de voorwaarden te zien. Sommige leveranciers eisen dat je minstens 11 of 12 maanden klant blijft.

Wordt een jaarlijkse kost uitgeteld per maanden of is dit sowieso te betalen ook al ben je maar enkele maanden klant?

Mega, Essent, Octa+, Luminus en Eneco rekenen ze per jaar aan. De andere leveranciers pro rata.

Gebruikt er trouwens iemand die June? Die switch je gewoon vanzelf van de ene naar de andere.
Probleem van June is dat ze niet anders kunnen dan een aantal leveranciers al uitsluiten waar je een jaar lang klant moet zijn om de benefits te krijgen. Dat gekoppeld aan het feit dat June zelf ook geld kost laat me eigenlijk vooral denken dat je meestal gewoon beter zal uitkomen door het zelf eenmaal per jaar te doen.

Ben je iemand die dat soort zaken niet goed bijhoudt zal June wel handig zijn.

Probleem van June is dat ze niet anders kunnen dan een aantal leveranciers al uitsluiten waar je een jaar lang klant moet zijn om de benefits te krijgen. Dat gekoppeld aan het feit dat June zelf ook geld kost laat me eigenlijk vooral denken dat je meestal gewoon beter zal uitkomen door het zelf eenmaal per jaar te doen.

Ben je iemand die dat soort zaken niet goed bijhoudt zal June wel handig zijn.

Uiteindelijk is het inderdaad niet echt heel complex om het zelf te doen, al moet je er natuurlijk op tijd bij zijn...

Waar ik wel een schande vind is dat ik bij m'n huidige leverancier (MEGA) van 5,85c/kWH naar 8,21c/kWh ga (had een variable 1 jarig contract) maar wie nieuw klant wordt met dezelfde formule maar 6,87 betaald...

Uiteindelijk is het inderdaad niet echt heel complex om het zelf te doen, al moet je er natuurlijk op tijd bij zijn...

Waar ik wel een schande vind is dat ik bij m'n huidige leverancier (MEGA) van 5,85c/kWH naar 8,21c/kWh ga (had een variable 1 jarig contract) maar wie nieuw klant wordt met dezelfde formule maar 6,87 betaald...

Mega profileert zich als een prijsbreker. Om je als klant binnen te halen geven ze je enorm goede prijzen. Maar als ze je binnen hebben proberen ze er alles aan te doen om hun geld te recupereren.

Onlangs zag ik een mail passeren met "de prijzen zijn historisch laag, leg je variabele tarieven nu vast". Je krijgt de indruk dat je je huidig variabel tarief kan omzetten naar een vast tarief, maar wat er werkelijk gebeurt is dat je een vast tarief krijgt dat 3 keer zo hoog is als je variabel tarief.

Ook jouw punt dat er een verschil is tussen bestaande en nieuwe klanten slaat nergens op. Ze hopen dat mensen het uit het oog verliezen en proberen dan winst te maken.

Ik ben allesbehalve fan van Mega en hun klantendienst die voornamelijk uit jobstudenten bestaat.

Ze hebben het geweten want ben zonet omgeschakeld naar Eneco, jammer dat ik nog een maand langer moet blijven door m'n eigen slordigheid.

Ik zit hier met de zelfde vraag/probleem. Heb een contract bij MEGA met start datum 29/05/2020. Nu lees ik de kleine lettertjes nog eens voor in aanmerking te komen van de promo en dan lees je dit ; "Deze korting zal toegekend worden op uw afrekeningsfactuur na een leveringsperiode van MINIMUM 12 maanden".
Dus mijn vraag is, verander ik van leverancier op 29/05/2021 of start datum 30/05/2021. Verschil van een goeie 150€ te zien hoe zij dit bezien..
Iemand die hier dus met enige zekerheid kan vertellen wat ik moet nemen?

Ik zit hier met de zelfde vraag/probleem. Heb een contract bij MEGA met start datum 29/05/2020. Nu lees ik de kleine lettertjes nog eens voor in aanmerking te komen van de promo en dan lees je dit ; "Deze korting zal toegekend worden op uw afrekeningsfactuur na een leveringsperiode van MINIMUM 12 maanden".
Dus mijn vraag is, verander ik van leverancier op 29/05/2021 of start datum 30/05/2021. Verschil van een goeie 150€ te zien hoe zij dit bezien..
Iemand die hier dus met enige zekerheid kan vertellen wat ik moet nemen?

29/05/2021 moet je nieuwe startdatum zijn bij je andere leverancier (want dit zou ook de startdatum zijn van je verlengd contract bij Mega).

Goed op letten dus als je een andere leverancier contacteert, sommige leveranciers geven alleen de mogelijkheid om de eerste dag van een maand over te schakelen.

29/05/2021 moet je nieuwe startdatum zijn bij je andere leverancier (want dit zou ook de startdatum zijn van je verlengd contract bij Mega).

Goed op letten dus als je een andere leverancier contacteert, sommige leveranciers geven alleen de mogelijkheid om de eerste dag van een maand over te schakelen.

Dit.

Staat overigens ook in deze thread al heel duidelijk vermeld, EN in de thread waarnaar eerder in deze thread gelinkt wordt.

Terug
Bovenaan