Subculturen

We zijn niet meer mee, jongens.

Ik had tot voor kort een 14-jarige in huis. Geloof me, de subculturen zijn er nog. Pick me girls (ondertussen al een beetje van definitie veranderd), e-boys of e-girls, dark academia, VSCO girls,...

... De verschillen zijn soms ook miniem hoor, weet nog dat de 14-jarige het mij eens uitlegde met fotootjes van welke soort kleren ze droegen, bij de ene was dat dan meer roze en bij de andere een beetje meer zwart maar niet zo extreem als toen wij puber waren.

Het gaat wel veel meer om bepaalde aesthetics dan muziek of bij een groepje horen. Daarbij hoort dan alles wat bvb op core eindigt: goblincore, cottagecore, fairycore,...

Hier, als je je eens oud wil voelen 😅

VSCOGirl_listing.jpg

We zijn niet meer mee, jongens.

Ik had tot voor kort een 14-jarige in huis. Geloof me, de subculturen zijn er nog. Pick me girls (ondertussen al een beetje van definitie veranderd), e-boys of e-girls, dark academia, VSCO girls,...

Wat bedoel je niet mee zijn, ik was letterlijk gisteren videos aan het bekijken over hoe ik mijn living dark academia stijl kan doen :p

Alleen daarvoor al zou ik terug een tiener willen zijn om mezelf in een subcultuur te verliezen. Dan heb je daar tenminste tijd voor. Zodra je een carrière en kinderen hebt vliegt de tijd enorm snel voorbij en dat vind ik soms wel beangstigend. Een soort van existentiële FOMO. Want de tijd gaat maar in één enkele richting.

Alleen daarvoor al zou ik terug een tiener willen zijn om mezelf in een subcultuur te verliezen. Dan heb je daar tenminste tijd voor. Zodra je een carrière en kinderen hebt vliegt de tijd enorm snel voorbij en dat vind ik soms wel beangstigend. Een soort van existentiële FOMO. Want de tijd gaat maar in één enkele richting.
Vind je? Als er iets is dat ik merk is dan is het wel dat volwassenen dat nog veel meer doen en er ook de middelen voor hebben.

Whatever hobby mensen hebben wordt heel snel hun identiteit. ( *kuch* Padel *kuch*)

Vind je? Als er iets is dat ik merk is dan is het wel dat volwassenen dat nog veel meer doen en er ook de middelen voor hebben.

Whatever hobby mensen hebben wordt heel snel hun identiteit.
Dat is toch anders of toch oppervlakkiger vind ik. Bovendien ervaar je tijd toch op een heel andere manier.

Dat is toch anders of toch oppervlakkiger vind ik. Bovendien ervaar je tijd toch op een heel andere manier.
klopt voor mij als je kijkt naar je kinderen. Dan zijn juist dat de eerste dingen die je laat vallen. Maar op het moment dat er terug tijd komt, merk je toch dat deze dan terug wordt opgepakt, of iets anders.

Dat laatste klopt wel volledig dat je tijd anders ervaart.

Toen ik twintig jaar geleden schoolhing had ik toch niet echt de indruk dat subculturen echt een 'ding' waren. In de brave ASO school waar ik zat droeg iedereen op een bepaald moment skateschoenen, en dat was het wel zowat.

In het VTI enkele honderden meter verder droeg iedereen rode en wite donsjassen en bontkragen. Geen idee wat dat was.
Altijd gedacht dat het fenomeen van subculturen iets grootstedelijks was, of ook vooral iets van twintigers, niet zozeer schoolgaande jeugd.

Ik heb tijdens het secundair op twee scholen gezeten. Een meer landelijke school een een stedelijke.
Op de landelijke school (BSO en TSO) waren subculturen heel hard aanwezig. Op sommige moment was het ook gewoon 'oorlog' tussen de groepen subculturen 😅.

Op de stedelijke school (BSO en TSO) met de meer kunst gerelateerde opleidingen waren de subculturen veel minder een ding. Het kan mogelijk ook zijn omdat het een vrij kleine school was.

Toen ik twintig jaar geleden schoolhing had ik toch niet echt de indruk dat subculturen echt een 'ding' waren. In de brave ASO school waar ik zat droeg iedereen op een bepaald moment skateschoenen, en dat was het wel zowat.

In het VTI enkele honderden meter verder droeg iedereen rode en wite donsjassen en bontkragen. Geen idee wat dat was.
Altijd gedacht dat het fenomeen van subculturen iets grootstedelijks was, of ook vooral iets van twintigers, niet zozeer schoolgaande jeugd.
Ik zat ook in zo'n brave ASO/minderheid TSO-school in een toen nog relatief landelijke gemeente, en ik heb daar eigenlijk ook weinig van gemerkt. Ja, er was één punker die daar 100% zijn identiteit van maakte en die nog zo 2-3 mensen wat meetrok, en in Handel of STW zaten zo enkele bomber jacket/tuning rules gevallen, maar de overgrote meerderheid liet dat aan zich passeren. Nooit het gevoel gehad dat ik of mijn vrienden tot een of andere subcultuur behoorden.

Als ik zie wat @glashelder post denk ik dat het internet en social media nu wel een heel duidelijke rol spelen want dat doet me heel Amerikaans aan. Toen ik in 2016-2017 in de VS zat op een universiteitscampus leek het wel of er zeker bij de vrouwen een soort uniform werd gedragen waar Birkenstocksandalen een cruciaal onderdeel van waren.

Misschien ook daarmee wel dat het in "onze tijd" zonder social media en smartphones, die ondertussen ook weer 20+ jaar geleden is, echt afhing van school tot school. Als je geen trendsetter had die zo'n subcultuur introduceerde gebeurde er niet veel.

Laatst bewerkt:
Als ik zie wat @glashelder post denk ik dat het internet en social media nu wel een heel duidelijke rol spelen want dat doet me heel Amerikaans aan. Toen ik in 2016-2017 in de VS zat op een universiteitscampus leek het wel of er zeker bij de vrouwen een soort uniform werd gedragen waar Birkenstocksandalen een cruciaal onderdeel van waren.
Ja da's allemaal van de Tik en de Tok hé. En idd ook al een paar jaar oud, die 14-jarige is ondertussen 16 en dat was toen ook al een jaar of 2-3 geleden dat ze dat zei denk ik. Geen idee wat er nu speelt, moet je aan iemand anders met een 14-jarige in huis vragen, haha.

Terug
Bovenaan