Nieuws Studio's sluiten en downsizen bij Sony, Ubisoft, Microsoft, EA, etc.

Loonkosten en marketing zijn de grootste slokoppen.

Een game als Baldur's Gate 3 was naar verluidt zes jaar in ontwikkeling, waarvan drie jaar in early access. Larian Studios heeft nu 450 werknemers. Niet iedereen die daar werkzaam is zal daar de volledige periode aan hebben gewerkt. Maar dan nog spreek je over tientallen miljoenen Euro per jaar enkel en alleen aan loonkosten (los van de rest van de operationele kosten).
 
Je bedoelt wss Calisto Protocol?

En hoe je het nu draait of keert; veel budget gaat naar marketing ook, indiegames zijn er zodanig veel, die hebben 1 kans op 1 miljoen om te scoren en iets op te brengen.
Jup, die game dus. Ik geloof graag dat er veel kosten kruipen, maar zodanig veel dat marketting opslorpt? Ik volg je wel wat betreft indies, voor elke parel hebt ge 1000 C-tier steamgames of cookieclickers
Loonkosten en marketing zijn de grootste slokoppen.

Een game als Baldur's Gate 3 was naar verluidt zes jaar in ontwikkeling, waarvan drie jaar in early access. Larian Studios heeft nu 450 werknemers. Niet iedereen die daar werkzaam is zal daar de volledige periode aan hebben gewerkt. Maar dan nog spreek je over tientallen miljoenen Euro per jaar enkel en alleen aan loonkosten (los van de rest van de operationele kosten).

Om hier op in te pikken. Even deze imgur-post delen:
Ik weet niet per se waar marketting valt op die slides, maar het is effectief de ontwikkeling waar het gros gespendeerd wordt. BG3 is voor mij zo een "once in a generation" type game zoals Witcher 3 of Skyrim indertijd, dus daar kan ik de hoge kosten al beter begrijpen.

Misschien dat de oorzaak stiekem weer bij Opa Crunch kan gelegd worden. Devs moeten voor dergelijke games ontzettend lange uren kloppen en krijgen misschien een dikke pree voor betaald zodat al die werkdruk toch goedgepraat kan worden.
 
Over innovatie en vernieuwing, dat zie je nu inderdaad meer in indie-games. Echt grote vernieuwingen in physics (remember Half- Life 2?) of AI in AAA games hebben we bijvoorbeeld al een tijdje niet meer gehad. Eigenlijk hoor ik daar nu ook niemand meer over praten, terwijl dat wel de echte 'next-gen' revolutie zou moeten zijn - ipv hogere resoluties, snellere laadtijden of stabielere framerates. Maar persoonlijk vind ik dat niet zo erg, want tegelijkertijd denk ik dat we als gamer blij toch mogen zijn in de tijd waarin we leven. Er komen de laatste tijd werkelijk goeie games uit die me nog een tijdje zullen bijblijven.

Ik ben daarom allesbehalve ontgoocheld over de huidige generatie. De PS5 is nog maar in de helft van zijn cyclus, dus we gaan zeker en vast nog toppers zien uitkomen in de toekomst. Alleen vraag ik me af in hoeverre ze het hele 'remake' gebeuren nog gaan rekken - er gaat binnenkort toch sleet op deze formule komen. Neem nu Resident Evil, van mij mogen ze Code Veronica nog remaken, maar wat dan? Resident Evil 5 was al een quasi 'moderne' game, die heeft imo geen opfrissing nodig.

Overaanbod aan games kan je goed of slecht opvatten. Zitten we eigenlijk niet terug in een Golden age of gaming (zie 2023 - een waar topjaar voor videogames), of lijkt dit alleen maar zo? Zijn er relatief gezien meer topgames uitgekomen - of is vooral het aanbod aan rommel toegenomen? Langs de andere kant bevatten zowel mijn Steam als PS5 libraries elk meer dan 100 + ongespeelde games - en ik heb dan nog maar een laptop die alleen oudere games nog kan trekken. Ik vraag me af welke dillema's gamers met een game PC dan wel niet moeten hebben. Gelukkig is bij mij die druk om alles te willen spelen steeds minder, want hoe ouder ik word - hoe meer ik inzet op kwaliteit ipv kwantiteit.

We worden tenslotte ook wel gepusht om zoveel mogelijk nieuwe games te kopen hé. En tegenwoordig duurt een hype na release meestal maar een paar weken, en daarna schakelen de nieuwsoutlets zoals Kotaku en Polygon over op weer iets anders om een andere game te hypen. Vroeger was dat toch anders denk ik, toen bleven mensen maanden - of zelfs jaren - over een bepaalde game discussiëren. Ik vind dit wel een verontrustende evolutie eerlijk gezegd, maar dit heeft meer te maken met de essentie van marketing en de nood van deze outlets om zoveel mogelijk clicks te genereren.
 
Onderschat de waarde niet van PR en marketing.

6435944e2b868f75ffada034ebaf0839.jpg


Persoonlijk vind ik dit het probleem van Alan Wake II. Blijkbaar pracht van een game, maar 0 marketing rond gedaan (toch bij ons). Geen fysieke release, geen lokale PR, niks. Kon die beter verkocht hebben? Zeker, Skull and Bones stond zelfs top 5 vorige week.
 
Terug
Bovenaan