Over innovatie en vernieuwing, dat zie je nu inderdaad meer in indie-games. Echt grote vernieuwingen in physics (remember Half- Life 2?) of AI in AAA games hebben we bijvoorbeeld al een tijdje niet meer gehad. Eigenlijk hoor ik daar nu ook niemand meer over praten, terwijl dat wel de echte 'next-gen' revolutie zou moeten zijn - ipv hogere resoluties, snellere laadtijden of stabielere framerates. Maar persoonlijk vind ik dat niet zo erg, want tegelijkertijd denk ik dat we als gamer blij toch mogen zijn in de tijd waarin we leven. Er komen de laatste tijd werkelijk goeie games uit die me nog een tijdje zullen bijblijven.
Ik ben daarom allesbehalve ontgoocheld over de huidige generatie. De PS5 is nog maar in de helft van zijn cyclus, dus we gaan zeker en vast nog toppers zien uitkomen in de toekomst. Alleen vraag ik me af in hoeverre ze het hele 'remake' gebeuren nog gaan rekken - er gaat binnenkort toch sleet op deze formule komen. Neem nu Resident Evil, van mij mogen ze Code Veronica nog remaken, maar wat dan? Resident Evil 5 was al een quasi 'moderne' game, die heeft imo geen opfrissing nodig.
Overaanbod aan games kan je goed of slecht opvatten. Zitten we eigenlijk niet terug in een Golden age of gaming (zie 2023 - een waar topjaar voor videogames), of lijkt dit alleen maar zo? Zijn er relatief gezien meer topgames uitgekomen - of is vooral het aanbod aan rommel toegenomen? Langs de andere kant bevatten zowel mijn Steam als PS5 libraries elk meer dan 100 + ongespeelde games - en ik heb dan nog maar een laptop die alleen oudere games nog kan trekken. Ik vraag me af welke dillema's gamers met een game PC dan wel niet moeten hebben. Gelukkig is bij mij die druk om alles te willen spelen steeds minder, want hoe ouder ik word - hoe meer ik inzet op kwaliteit ipv kwantiteit.
We worden tenslotte ook wel gepusht om zoveel mogelijk nieuwe games te kopen hé. En tegenwoordig duurt een hype na release meestal maar een paar weken, en daarna schakelen de nieuwsoutlets zoals Kotaku en Polygon over op weer iets anders om een andere game te hypen. Vroeger was dat toch anders denk ik, toen bleven mensen maanden - of zelfs jaren - over een bepaalde game discussiëren. Ik vind dit wel een verontrustende evolutie eerlijk gezegd, maar dit heeft meer te maken met de essentie van marketing en de nood van deze outlets om zoveel mogelijk clicks te genereren.