STADSKLAP: Antwerpen

Hoe vaak kom je in Antwerpen?

  • Ik woon in Antwerpen

  • Enkele keren per week

  • 1x per week

  • Enkele keren per maand

  • 1x per maand

  • Een paar keer per jaar

  • 1x per jaar

  • Minder dan 1x per jaar

  • Ik ben nog nooit in Antwerpen geweest


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Zelf geboren en opgegroeid in een district van Antwerpen. Nu sinds 10 jaar woon ik in de directe rand.

Gestudeerd in Antwerpen, mijn uitgaansleven is daar altijd geweest, mijn vrouw er leren kennen, altijd gewerkt in Antwerpen, ... de meeste van mijn belangrijkste en leukste herinneringen zijn dus onlosmakelijk verbonden met Antwerpen. Echt objectief kan ik dus niet zijn ;)

Ben er dus altijd graag geweest en kom er nog altijd graag. Het is iets helemaal anders dan een Brugge om in te wandelen, maar ik kan veel gebouwen en buurten toch pruimen. Er is veel veranderd de voorbije 20 jaar en heb bij die veranderingen doorgaans toch goede gevoelens. Ik verplaats me steeds met de fiets naar het werk, en ook op dat vlak zijn er veel zaken verbeterd. Ik ben vooral benieuwd welk gevoel het gaat geven wanneer de gedempte zuiderdokken en de kaaien volledig af zullen zijn.

Ik wandel er nog steeds graag rond en vind het nog steeds heel gezellig om in de wat kleinere, smallere straatjes door te lopen. Qua eetgelegenheden is het aanbod ook nog steeds te pruimen.

Ik kan anderzijds wel begrijpen dat mensen van buiten Antwerpen ook afknappen op de stad. Misschien zou ik dat ook meer doen, moest ik de band er niet mee hebben. Ik weet het niet...

Zelf nooit echt veel hautain gedrag geweten tov buitenstaanders. Op het werk genoeg mensen die van elders komen (en zelfs een deel Nederlanders), al zijn de flauwe grapjes over 'die van over 't water' nooit ver weg...

Wel een beetje spijt dat ik in mijn twintiger jaren nooit midden in de stad heb gewoond voor een tijdje. Misschien komt het er als 50-plusser nog wel van ;)
 
En dat ook, ja. Ik ben van West-Vlaanderen maar heb géén sterk accent (ik heb ook een aantal jaar in Nederland gewoond en bij mijn thuis spraken we sowieso geen dialect). En toch waren er collega's die steeds leken te vallen over woorden die ik op een rare manier uitsprak? En dan echt woorden als 'e-mail' en 'meisje', niet eens iets gigantisch West-Vlaams met g's en h's. Echt raar. En ook niet één keer, echt iedere keer als ik e-mail zei. Wat nogal vaak gebeurt in een werkomgeving. (En sorry maar 'meeltje' vind ik zelf een rare uitspraak 😂 )

Zelf nooit echt veel hautain gedrag geweten tov buitenstaanders. Op het werk genoeg mensen die van elders komen (en zelfs een deel Nederlanders), al zijn de flauwe grapjes over 'die van over 't water' nooit ver weg...

Het zijn idd effectief meer die constante opmerkingen en grapjes over uitspraak, taal en afkomst die op den duur wel wat tegenstaken. Allé, ik kon die wel verdragen als die duidelijk goedbedoeld waren, ik geef dan graag een steek terug, maar bij sommigen was dat echt duidelijk vanuit een soort superioriteitsgevoel.

De zoveelste "iere se, de man van Hent" of "ah, de joenge van de parking" op een hautaine manier, het begon wel wat op mijn heupen te werken soms.

Ook mijn toenmalige schoonmoeder, zo typisch ene voor wie A'pen en omgeving het centerpunt van de wereld was. Toen ik vertelde dat mijn thuis vlakbij een prachtige, glooiende streek was, de Vlaamse Ardennen, begon die mij zowat uit te lachen, "allé joenge, zwaanst na nie, de Vloms Ardènne, da besto toch nie...". :sarcastic: En nochtans was dat geen lompe zoals ze daar zeggen, die had gestudeerd en een deftige functie.
 
Zelf nooit echt veel hautain gedrag geweten tov buitenstaanders. Op het werk genoeg mensen die van elders komen (en zelfs een deel Nederlanders), al zijn de flauwe grapjes over 'die van over 't water' nooit ver weg...

Uiteindelijk wordt er gelachen met elke provincie genoeg moppen te maken over Antwerpenaren, West-Vlamingen, Limburgers of Oost-Vlamingen. Als Waaslander nog nooit het gevoel gehad dat dit in Antwerpen buiten proportioneel is.
 
Uiteindelijk wordt er gelachen met elke provincie genoeg moppen te maken over Antwerpenaren, West-Vlamingen, Limburgers of Oost-Vlamingen. Als Waaslander nog nooit het gevoel gehad dat dit in Antwerpen buiten proportioneel is.
Er is ook genoeg zelfspot te vinden in Antwerpen, wat de reputatie van 'Arrogantwerpenaar" toch relativeert.
 
Veel verschillende meningen en ervaringen gelezen in deze thread. Natuurlijk is het allemaal een persoonlijk gevoel en heeft iedereen een andere band met Antwerpen. Spijtig voor de mensen met negatieve ervaringen, ik zou zeggen geef het nog een kans. En zeg het ook rechtstreeks tegen personen als er dingen je irriteren. Ik heb het gevoel dat Antwerpenaren liever hebben dat je het recht in hun gezicht zegt dan dat je je achter hun rug zit te frustreren. (Maar dat kan ook gewoon mijn ervaring zijn met de dokwerkers 😅)

Zelf ben ik opgegroeid in de polders ten noorden van Antwerpen. Ik heb nog vage herinneringen van een keer met de trein naar t'stad te gaan toen ik jong was, maar veel kwam ik er niet. In het middelbaar al iets frequenter voor de cinema of op cafe te gaan. Maar de connectie is pas echt gelegd tijdens mijn hogere studies. Ik denk dat velen hier zoizo wel een makkelijkere band opbouwen met de stad waarin ze hebben (verder) gestudeerd. De licht geïntoxiceerde :biglaugh: avondjes, de zon zien opkomen, nachtelijke wandelingen door de straten en een goeie kebab/bicky om de avond af te sluiten; heerlijk! De vriendin ook leren kennen op zo een nachtelijk avontuur.

Sinds 1,5 jaar dan ook gaan samenwonen met de vriendin en kwam Antwerpen als logische bestemming uit. In het heerlijk wereldse Borgerhout! Ook een regio die lange tijd met negatieve commentaar werd/wordt bestempeld. En nu waarschijnlijk terug wat meer met de recente aanvallen. Toch ook één van de mooiste districten van Antwerpen. Een (verborgen) geschiedenis die ver terug gaat; heerlijke pleintjes, wereldse muziek/eten/mensen. Enigste frustratie is parking vinden, maar dan gewoon spijtig dat ik een auto nodig heb voor het werk.
 
Als Antwerpenaar in een Oost-Vlaamse schoonfamilie kan ik wel bevestigen dat er omgekeerd evengoed mopjes worden gemaakt hoor.
 
deze zomer verbleven we in het A-STAY hotel in Antwerpen (via bongo..... dus verplicht nummertje).

Prima hotel dat wel,
maar wat me opviel, en ik heb wellicht al in 500 hotels overnacht in mijn leven, dit was nu de aller eerste keer, dat ik na check out, mijn rugzak niet mocht achter laten aan de balie. Nee hoor, verplicht locker huren voor 5 euro per dag.

Moet je daarvoor in eigen land zijn, om zoiets mee te maken. Vond ik er wel een beetje over.
De hotel kamers waren al duur genoeg, alles moest on line gebeuren, check in bijvoorbeeld ook.
Willen ze dan echt de receptionist helemaal werkloos maken??
 
Terug
Bovenaan