Album of the week Squarepusher - Just a Souvenir

Koonut

Well-known member
Crowdfunder FE
Lang voor overvloedig multi tracken als solo artiest gepopulariseerd werd via youtube trends was er ergens in het midden van de jaren 90 een jongeman die niet echt een eigen band bijeen kon krijgen voor zijn uiteenlopende ambities. Uit pure frustratie, en dankzij de mogelijkheden van die tijd, besliste hij het dan maar allemaal zelf te doen.

sqp-jas-vinyl-front.jpg
Hij staat bekend als een modern bass virtuoos en heeft dan ook een verbod in meer dan 14 landen op het "fingerbangen" van zijn overvloedige hoop vrouwelijk fans. Maar hij speelt evengoed drums, guitaar, keyboard, cowbell. De man schwingt het allemaal. Lange tijd geweigerd te geloven dat dit pseudoniem een enkel persoon betrof.

Door hem namen als Stockhausen, Mills en Lighting Bolt ontdekt. Later ook nog "Shut Up And Dance" in zijn educatieve FACT MIX.

Ik presenteer julie zijn warmste en naar mijn mening meest toegankelijke plaat, "Just a Souvenir".

Dit album was dankzij de liner notes en 3 grote bekwame fans, de uiteindelijke katalysator voor zijn eigen band, Shobaleader One.
 
Laatst bewerkt:
Kwas aant denken : bij @Koonut gaat dat ofwel breakcore of footwork zijn! 😀

Toch nog verrast deze week! Ik ben minder bekend met Squarepushers latere werk, dus ik ben benieuwd ☺️
 
Kwas aant denken : bij @Koonut gaat dat ofwel breakcore of footwork zijn! 😀
Ik was er zeker van dat het DJ Rashad ging zijn :D

Maar Squarepusher is ook goed :love:

Nu schiet me wel net te binnen dat ik Shobaleader One ooit eens live gezien heb, weet zelf niet meer waar en wanneer maar dat was echt teleurstellend. Dit geheel ter zijde natuurlijk :p
 
Was dat op BRDCST festival in AB? Ik heb dat toen gezien en hoewel het helemaal niet in het rijtje paste met de andere artiesten, heb ik daar echt van genoten. Meer dan Thundercat later die avond...
 
Was dat op BRDCST festival in AB? Ik heb dat toen gezien en hoewel het helemaal niet in het rijtje paste met de andere artiesten, heb ik daar echt van genoten. Meer dan Thundercat later die avond...
Ja inderdaad dat was toen, een echte vreemde eend in de bijt naast Yousse Kamaal en Shabaka & The Elders. Thundercat trok op geen hol, ik denk dat ik zelfs vroegtijdig de zaal verlaten heb.
 
Nice, had zoiets kunnen verwachten als uw album van de week!

Behoorlijk veel naar Squarepusher geluisterd vroeger maar z'n hele oeuvre is een beetje hit or miss bij mij. Geregeld zelfs binnen dezelfde plaat. Ik volg z'n nieuwe releases meestal wel, maar grijp doorgaans terug naar dezelfde paar platen (oa Ultravisitor, Music Is Rotted One Note, Hard Normal Daddy, de helft van Do You Know Squarepusher). Benieuwd om deze nog eens op te zetten want dat is al een paar jaar geleden denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Ik moet toegeven dat ik Squarepusher eigenlijk enkel kende van Shobaleader One en de soundtrack van Any Way the Wind Blows. Daar werd My Red Hot Car in gebruikt, vermoedelijk tijdens het feestje? Is al ontzettend lang geleden sinds ik deze film zag.

Goed album om op een maandagochtend wakker te worden. Ik herkende sommige nummers uit Shobaleader One's live album Elektrac, die ik op vinyl heb en geregeld opzet.
 
De man kan wel degelijk een basgitaar bespelen :love2:
Dit lijkt me inderdaad nog een redelijk behapbaar album, voor mensen die niet weten wat er eigenlijk allemaal gaande is in zo een track.

Voor mij is ie vooral goed in het creëren van ordelijke chaos. Elk onderdeel van een track is feitelijk perfect te volgen, maar samen komen ze soms over als een chaotische bende. Crisp drums, funky bass en veel hi-hats. Oh en oerdegelijke switches en strakke tempo changes (Delta V, wow).

Na zo een album wel wat nood aan rust en sereniteit, maar dat maakt het zo een goede artiest imo. Hij geeft u een unieke ervaring.
 
Ben bekend met 6 Jenkinson albums, paar EP's en remixen, deze nog niet, we beluisteren het. Met zo'n giga oeuvre onvermijdelijk dat de aandacht verslapt zelfs voor zware Warp fans, er ist wieder da mit sein bas und boem tsjak...
 
Kwas aant denken : bij @Koonut gaat dat ofwel breakcore of footwork zijn! 😀
Ik heb nog efkes gepeisd op iets meer obscuur, maar het is voor mij ook alleen maar plezant als ik weldegelijk volk geïnteresseerd kan krijgen.
Als ik iets heb geleerd de laatste 10 jaar, is dat Footwork een zeer beperkt publiek heeft, en dat zal waarschijnlijk ook zo wel blijven.
Al dacht ik dat van Drum & Bass eind jaren 90 ook dus ik hoop dat ik nog eens verkeerd ben! :D

Squarepusher ligt hier ook al een goeie 20 jaar in bijna constante rotatie en ik ben altijd echt heel blij dat hij nog weldegelijk "pushed" als het ware. God weet dat hij het grote succes heeft ontweken door zelfs een uitreikende hand van Andre 3000 die toen op zijn piek bekendheid stond grotendeels te negeren :')
Speciale cameo voor @Lint rond 04:30.

Als fan van beide had ik het wel graag gehoord. Schattig ook hoe Andre op "The Love Below" al een beetje Squarepusher-esque nummers probeerde te produceren waaronder deze tamme herinterpretatie van Coltrane's "My Favorite Things".

Het scherpste heeft hij denk ik al wel gegeven met Ultravisitor wat voor mij zijn magnum opus is. Music is Rotted One Note ook wel even op gedacht, maar iets zegt me dat er nog genoeg donkere muziek komt.

en de soundtrack van Any Way the Wind Blows. Daar werd My Red Hot Car in gebruikt, vermoedelijk tijdens het feestje?
Yup. Hij heeft ook nog een lullaby (Tommib) op de Lost in Translation ost. Altijd zeer raar om dat te horen zonder "Greenway Trajectory" als inleiding.
 
Hupla, mooie keuze! Squarepusher ooit op Dour live aan het werk gezien en dat was echt :love: Wel nog niet veel integraal naar z'n albums geluisterd, dus nu eens werk van maken ;)
 
Terug
Bovenaan