Sporza Tourmanager - 2023

Wie wint de Tour, wie wordt de verrassing en vooral, wie kies jij als ideale kopman?
De Sporza Tourmanager is er ook dit jaar weer en we organiseren ook een BeyondGaming mini-competitie!

Schrijf je alvast in (https://wielermanager.sporza.be/home) en vervoeg daarna onze mini-competitie (https://wielermanager.sporza.be/join/VnmRrKmjDax8). Geef daarna in deze thread even door met welke teamnaam jij speelt.

1688023589875.png

Zoals bij elke goeie competitie hoort daar natuurlijk ook een prijs bij!

1ste plaats: een EXCLUSIEF BeyongGaming wielertruitje en eeuwige (nu ja, een jaar) roem met als forumtitel "Maillot Jaune"
Dit wielertruitje is een uniek exemplaar, een fantastische prijs dus. Als je wint mag je zelf de maat doorgeven wordt het truitje dan besteld. Het zal er alvast zo uitzien:

1688045613931.png
1688045634989.png


Alvast veel plezier en moge de beste in koers winnen!

Bevestigde deelnemers:

UsernameTeam
@exCiteBom Toonen
@NemesisBETeam Skybutamol
@Dyer HuntThomas De Vent
@Booka ShadeVals plat
@SnakeGodRovininSociety of Grand Reinvigoration
@StrijkijzerStrijkijzer
@quo_vadisQuo Vadis
@NeveneffectMayo Jaune
@MerlinChasse Patate
@Hans MolemanTeam Scruffy
@lammekenLamzakken
@iceman160487Gidon Vanonder
@dadashTeam Test
@SkeeWaxDe brommertjes
@bRahmsLes amis cyclistes de Marb
@horstePoga-Car vroem vroem
@BleKKiePedal Wizards
@flavioooooTour de Farce
@AygoGoazen
@ArchaosDe Waaiertrekkende Wieltjeszuigers
@Neef JoYusen-InBev Bombardiers
@VultureZwoegen Zonder Zadel
@mcgraveDe Lammie's
@DBKAlberto Clenbutador
@FyzemFyzem
@hellmutThe Woutpack
De Win
@shiftykeWC On Tour
Tibo Koertwa
Straf Achteraf
Drinken tot we zinken
@LothorionTomaten en zon
Lenny J
@KevinRamboGustjeMoetje
@belvedere86Gozé De Slicker
WTC De Rode Lantaarn
Mulle
@St0wnedChasse Patat
Krasseleirs
@DafkeMegaTeam David
@MBoddin04jasper disaster
Platten Tuub
@Mr. RagerTour Ma Let
@Obi Wan KenobiDisco Pogi
@DidymusSemmerzake boven
@kimme1975De Staad
@JarvisThe Wheel Deal
@Matthias92Gidon Vanonderen
Rappe trappers
WC Platen Tub
@PiedroThe rest of the best
@.Sinister.De Meners
@BenightedKuitenbijters
@ZoidBergUS Postal Service
@FrytoTour de Chance
@stevenV1Wuiles
@Jellevanlommelfassa bortolommel
@JoramovicDat zou zo maar eens kunnen
@GravetietKaviakak
@ShadesOfJaeFringale
@luigidakinglampiiiii
@KensheeNeophro Aquila
@515515
@IntergalacticIntergalactic
@klaverklaver
@SimonsmeetsTeam Smeets
@Eagle`En Danseuse
@KapiteinDe grote Sombrero
@TheReaper73Marginale Michiels
 
Laatst bewerkt:
Kzal moeten chance hebben met de Tourmalet. Ach... Blij genoeg dat Kopecky wint. Heb haar mss te goedkoop gemaakt zosst iedereen haar pakte. In de officiele "fantasy" manager van TdF kost ze veel meer.
 
Moest je het ooit nog eens doen, sommige spellen die gebruik maken van de CQ-ranking of PCS-puntenlijst (zoals wielerprono / gitovu /...)
op zich is dat ook wel een heel goed systeem.

Mijn favoriete is eigenlijk procyclinggame maar is vrij tijdrovend en is over een volledig jaar.
Heel tof concept Renners zijn soort van beursgenoteerd , hoe meer mensen een renner kopen hoe duurder hij wordt.

Al die pronospelletjes baseren zich wel enkel op mannen wielrennen.
Met vrouwenwielrennen zit je nog met een gat in de markt (of ik ken er toch geen die vrouwenwielrennen doen).
 
Ge hebt ook Chicabike dat de CQ-ranking gebruikt. De CQ-ranking geeft imo wel een bias aan bepaalde races zodat je soms een verkeerd beeld krijgt.

Dag 4:

Matthias92
298​
Marginal0
204​
ObiWanKenobi
196​
MrKend54l
191​
SnakeGodRovinin
112​

Bijna, ware het niet voor de monsterscore van Matthias92.

Totalen: (waaronder iedereen met grootverdiener Kopecky met 392)
Matthias 793 (Vollering 155, Kastelijn 130, Longo 83, DeWilde 22, Brand 11, Cant 5)
Obi1 778 (Vollering 155, Kool 95, Niewiadoma 81, LeMouel 25, Labous 23, Vanderwolf 12)
MrKend54l 681 (tzelfde + Majerus 23 - oa. Kastelijn)
Snakegod 523 (VanVleuten 93, Reusser 27, Brand 11, Truyen 5, Steels 4, Georgi 1)
Marginal0 396 (Vollering 155, Kastelijn 130, Persico 69, Andersen 25, MarkusR 7, Bauernfeind 5, Guazzini 5)

Grootste value tot nu toe:
Kopecky (duh), Kastelijn (130p voor 5), Schweinberger C. (54p voor 3), LeMouel (25p voor 1)

Biggest DUDs tot nu toe:
Cavalli (3p voor 10, yikes), Labous (23p voor 9), Brown (0p voor 7), Barbieri (0p voor 6).
 
Laatst bewerkt:
Ik ga iets moeten verzinnen om de strategie te counteren die in quasi ieder spel domineert, met name de extreme scores nemen, dus zoveel mogelijk dure en de goedkoopste. Je ziet dat op Sporza, op TdF.fr, en hier dus ook. :p Ik kan iedereen minstens 2 doen kosten, wat een beetje belachelijk is, of een systeem van max. 3 kopmannen en 3 sprinters.

In de 2 laatste ritten was'k de ploegmaat-bonus vergeten, dus dat scheelt een paar puntjes. Scuzi.

Ik stel ook voor dat we voor volgend jaar het officiele fantasy spel doen. Is volgens mij ideaal voor met 5. Het noemt de "mode mercato" waarbij je eigenlijk 8 renners "draft". Het is iets intensiever om op te starten want het werkt met biedrondes, maar het is leuker gezien maar één persoon een bepaalde renner heeft. Het is dus bijv. Snake met Roglic tegen Obi met Vingegaard en Matthias met Evenepoel etc. Diegene met de topfavoriet gaat dan op andere vlakken moeten toegeven, dus het is ook niet zo dat diegene met Vingegaard al op voorhand gewonnen is. Het spel geeft ook meer gewicht aan tussenklassementen (en dus smaakmakers als Powless) en een stuk minder aan eindklassement, wat bij Sporza echt belachelijk hoog is (iemand is bijna de ganse TdF aan het winnen maar staat na Champs-Elyssees ineens 400p achter :L. Volgens mij echt leuk.
 
Laatst bewerkt:
Dag 5

Marginal0
199​
SnakeGodRovinin
174​
MrKend54l
136​
Matthias92
135​
ObiWanKenobi
114​

Allé vooruit, Kopecky haalt eens geen podium. Kunnen we eens winnen... :p

Zij alleen al haalt meer punten als mijn ganse ploeg tesamen. XD
 
Ik ga iets moeten verzinnen om de strategie te counteren die in quasi ieder spel domineert, met name de extreme scores nemen, dus zoveel mogelijk dure en de goedkoopste. Je ziet dat op Sporza, op TdF.fr, en hier dus ook. :p Ik kan iedereen minstens 2 doen kosten, wat een beetje belachelijk is, of een systeem van max. 3 kopmannen en 3 sprinters.

In de 2 laatste ritten was'k de ploegmaat-bonus vergeten, dus dat scheelt een paar puntjes. Scuzi.

Ik stel ook voor dat we voor volgend jaar het officiele fantasy spel doen. Is volgens mij ideaal voor met 5. Het noemt de "mode mercato" waarbij je eigenlijk 8 renners "draft". Het is iets intensiever om op te starten want het werkt met biedrondes, maar het is leuker gezien maar één persoon een bepaalde renner heeft. Het is dus bijv. Snake met Roglic tegen Obi met Vingegaard en Matthias met Evenepoel etc. Diegene met de topfavoriet gaat dan op andere vlakken moeten toegeven, dus het is ook niet zo dat diegene met Vingegaard al op voorhand gewonnen is. Het spel geeft ook meer gewicht aan tussenklassementen (en dus smaakmakers als Powless) en een stuk minder aan eindklassement, wat bij Sporza echt belachelijk hoog is (iemand is bijna de ganse TdF aan het winnen maar staat na Champs-Elyssees ineens 400p achter :L. Volgens mij echt leuk.
De 'mode mercato' zal je volgend jaar toch iets gedetailleerder mogen uitleggen, want hierboven begrijpen mijn kleine hersentjes dat niet goed :tongue:.

Ideaal (imo) is zestien (of meer) renners selecteren voor een gans jaar (geen limieten, desnoods neem je de helft van een topploeg; geen wissels) en duid je twee kopmannen aan, die dubbele punten krijgen.
Degene die het overzicht houdt kan dan elk kwartaal of na elke belangrijke periode wat punten droppen, die elk team heeft vergaart.
Op deze manier hou je jezelf bezig in het begin van het wielerseizoen om zestien coureurs te selecteren en hoef je niet voor elke WT-wedstrijd een nieuw aantal te kiezen.
Spreekt voor zich dat iedereen vaak de toppers zullen nemen. Op die manier zal het wat dichter bij elkaar liggen in de eindafrekening.
 
Voorlopig eindtotaal na speeldag 6:

Matthias: 793 + 135 + 159 = 1087 😲
Obi1: 778 + 114 + 185 = 1077
MrKend54l: 681 + 136 + 149 = 966
Snakegod: 523 + 174 + 115 = 812
Marginal0: 396 + 199 + 69 = 664
 
Rit 7

ObiWanKenobi
335​
MrKend54l
205​
Matthias92
200​
Marginal0
175​
SnakeGodRovinin
157​

Obi1: 1417 (met 7 rensters die punten pakken)
Matthias: 1292 (7)
MrKEndl: 1181 (8)
Snakegod: 979 (7)
Marginal0 839 (9)

Obi1 wipt dus redelijk hard voorbij Matthias92. Nog veel puntjes te verdienen uiteindelijk van de eindklasseringen. Zal wel pas na middernacht zijn of morgenvroeg da'k het kan posten.

Bergklassement is ook al done: dat wint opnieuw Obi1 met 165 punten voor Matthias en mezelf met 125.
 
Laatst bewerkt:
Eindstand:
ObiWanKenobi
3151​
Matthias92
2602​
MrKend54l
2304​
Marginal0
2117​
SnakeGodRovinin
2059​

Aan al diegene die Lotte hadden genomen in de prono: Proficiat!
Aan al diegene die Lotte niet hadden genomen in de prono: ook proficiat!
 
Tot slot nog een paar statistiekjes:

Top10 grootverdieners:

RENNERTOT
Kopecky
1097​
Vollering
891​
Niewiadoma
591​
Moolman
492​
Van Vleuten
430​
Labous
326​
Kastelijn
323​
Bauernfeind
295​
Lippert
277​
Reusser
261​

Meest efficiënte renners = totaal punten gedeeld door waarde (maw. wie heeft zichzelf overstijgt oftewel waar ben ik de mist ingegaan :p)

RENNER
Kopecky
137​
Kerbaol
76​
Kastelijn
64​
Vollering
59​
Bauernfeind
59​
Niewiadoma
53​
Moolman
49​
Wyllie
47​
Santesteban
38​
Reusser
37​
Labous
36​
Lippert
34​
Markus R.
34​
Koppenburg
33​
LeMouel
33​

Maar om eerlijk te zijn: wie had Kopecky genomen moest ik haar "echte" waarde, 15, genomen hebben? Niemand denk ik... Ik achtte de kans wel groot dat ze "een" rit ging winnen, maar dit... XD
Kerbaol is owv. jongerenklassement. Niemand heeft die genomen. Kastelijn had ook succes bij de nevenklassementen, vandaar.
Maar zoals ik al dacht tellen die eindklassementen zeer zwaar door. Had ze beter gehalveerd.
Maar soit, een eerlijke uitslag. Ik ben blij dat ik toch Bauernfeind, Kastelijn, Markus en Koppenburg heb getipt. Die laatste reed precies wat anoniem rond maar verzamelde toch 100 puntjes.

Grootste tegenvallers:
Consonni: 11p / waardepunt (parcours duidelijk te zwaar)
Longo Borghini: 9p (ziek net voor de 2 cruciale ritten)
Chabbey: 8p (werd zelfs op sites getipt als top5-kandidaat?)
Cavalli: 6p (duidelijk nog niet top na haar val)
Armitstead: 6p (niet meer wat het was :p)
Balsamo: 4p (idem Cavalli)
Muzic: 2p (idem Longo)
Georgi: 2p (kwam niet verder dan 2 25ste plaatsen)

Dus speciale proficiat aan Obi1 met een zeer sterke prono. Ik voeg volgend jaar wel een regel toe: max. 3 1-punt-rensters (Obi1 had er 7 :p)
 
Laatst bewerkt:
@Marginal0 bedankt voor de organisatie,

deze tacktiek werpt meestal zijn vruchten (al het beste meenemen + al de rest goedkoop) af tenzij bij heel veel vluchten die stand houden of wanneer een van die toppers van je ploeg uitvalt.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan