Spelen jullie op de loterij ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 451
  • Startdatum Startdatum

doe je dit of niet?

• ja

Stemmen: 14 16,9%
  • nee

Stemmen: 34 41,0%
  • soms (bv als er eens een grote pot te winnen valt)

Stemmen: 35 42,2%

• Totaal aantal stemmers
    83
Inderdaad, zeggen dat je 5 euro wint haalt omdat je niet mee speelt is een vrij onnozele uitspraak.
Wel als je het elke week zou uitgeven, of erger nog: aan meerdere soorten lotterijen.
Ik ken er zo die elke week 20 euro aan lotterij of kras biljetten uit geven.
Dan blijf ik redeneren: ik win dan elke week 20 euro tov hen.

Als jij dat nu onnozel vind of niet. Ik voel me er daardoor toch beter door.

Wel als je het elke week zou uitgeven, of erger nog: aan meerdere soorten lotterijen.
Ik ken er zo die elke week 20 euro aan lotterij of kras biljetten uit geven.
Dan blijf ik redeneren: ik win dan elke week 20 euro tov hen.

Als jij dat nu onnozel vind of niet. Ik voel me er daardoor toch beter door.
Is die mens onnozeler dan de persoon die 3 pakskes per week rookt? Of de persoon die 5 dagen per week op café zit? Of de persoon die elke dag in het treinstation langs de Starbucks gaat?

Ieder zijn keuze natuurlijk, maar om dan te verkondigen dat je daardoor 5 of 10 euro hebt klopt ook voor geen meter.

Een vriend van me zegt het als volgt:
Alle gokspelen zijn een belasting op domheid.
Een vriend? Niet alsof dat in elke loterij topic gelijk waar op het internet als 1 van de 'populaire, kijk eens hoeveel beter dan het plebs ik ben' antwoorden gezet wordt.

Zoals @Carrion ook zegt op die manier is alles wat je meer doet dan absoluut noodzakelijk om te overleven een belasting op domheid. Als iemand nu plezier haalt uit het idee van iets te kunnen winnen, waarom is dat zoveel slechter dan iets fancy eten of een boek lezen of iets gaan drinken of.. ?

Boven de €100.000.000 doe ik altijd mee tot hem gevallen is. Telkens maar 1 lotje van €2,50 per trekking.
Ook gewoon de nummers die in de winkel of online uit de random generator komen.

Af en toe win ik men inleg, of 2-3x de inleg is terug, nog geen fameuze bedragen gewonnen. 😛

Is die mens onnozeler dan de persoon die 3 pakskes per week rookt? Of de persoon die 5 dagen per week op café zit? Of de persoon die elke dag in het treinstation langs de Starbucks gaat?

Ieder zijn keuze natuurlijk, maar om dan te verkondigen dat je daardoor 5 of 10 euro hebt klopt ook voor geen meter.
"De loterij is een belasting voor mensen die geen wiskunde snappen" is ook zo'n klassieker. En ja, rationeel is het vrij makkelijk om te berekenen wat de kans is (https://nl.wikipedia.org/wiki/Combinatie_(wiskunde) en die kans is astronomisch klein.

Maar uiteindelijk hebben een mensen een besteedbaar inkomen, en de Nationale Loterij doet effectief zaken die nuttig zijn voor de maatschappij (het ethische aspect van dit te doen met kansspelen is iets anders), dus waarom niet hé. Zo lang zoiets geen schadelijke vormen aanneemt toch.

Een vriend? Niet alsof dat in elke loterij topic gelijk waar op het internet als 1 van de 'populaire, kijk eens hoeveel beter dan het plebs ik ben' antwoorden gezet wordt.

Zoals @Carrion ook zegt op die manier is alles wat je meer doet dan absoluut noodzakelijk om te overleven een belasting op domheid. Als iemand nu plezier haalt uit het idee van iets te kunnen winnen, waarom is dat zoveel slechter dan iets fancy eten of een boek lezen of iets gaan drinken of.. ?
My god, tis e graptjen eh Pol.... Iemand met het verkeerde been uit bed gestapt?

Als gij (of iemand anders) gelukkig wordt van op de loterij te spelen -> I couldn't care less.

Tevens voel ik mezelf NOOIT beter dan iemand anders. Ik ben er mij volledig van bewust dat elkeen zijn slimme en minder slimme kanten heeft.

"De loterij is een belasting voor mensen die geen wiskunde snappen" is ook zo'n klassieker. En ja, rationeel is het vrij makkelijk om te berekenen wat de kans is (https://nl.wikipedia.org/wiki/Combinatie_(wiskunde) en die kans is astronomisch klein.

Maar uiteindelijk hebben een mensen een besteedbaar inkomen, en de Nationale Loterij doet effectief zaken die nuttig zijn voor de maatschappij (het ethische aspect van dit te doen met kansspelen is iets anders), dus waarom niet hé. Zo lang zoiets geen schadelijke vormen aanneemt toch.
Je kans is astronomisch klein, maar het idee van "je moést eens geluk hebben" brengt je toch over die drempel om het eens te wagen. Ik denk dat de Nationale Loterij inderdaad wel genoeg doet om haar ethisch twijfelachtige bestaan voldoende onschadelijk te maken.

Je kans is astronomisch klein, maar het idee van "je moést eens geluk hebben" brengt je toch over die drempel om het eens te wagen. Ik denk dat de Nationale Loterij inderdaad wel genoeg doet om haar ethisch twijfelachtige bestaan voldoende onschadelijk te maken.
De kans is inderdaad zeer klein maar imo is ook net dromen van die ene kans wat het zo aantrekkelijk maakt. Net zoals het verlangen naar vakantie of een bepaalde aankoop. Zo lang mensen verantwoordelijk met zo'n zaken kunnen om gaan zie ik geen problemen.

Ik speel voor 6eur per week denk ik.
'tis weggegooid geld maar het is fijn om af en toe een mailtje te krijgen "U hebt gewonnen met LOTTO!"

Dan is het 3 seconden dromen voor het miljoen maar blijkt het minder dan de inleg te zijn :p

Gezond verstand wordt volledig vertroebeld door endorfine en fantasieën over 'wat als je wint', je krijgt de indruk dat je kansen 50% zijn; of je wint of je verliest. 't Is inderdaad een idiot tax: de reclame target specifiek de armere wijken en het algoritme laat een bepaald percentage van 35€ winstjes los op het volk.

Laatst bewerkt:
Gezond verstand wordt volledig vertroebeld door endorfine en fantasieën over 'wat als je wint', je krijgt de indruk dat je kansen 50% zijn; of je wint of je verliest. 't Is inderdaad een idot tax: de reclame target specifiek de armere wijken en het algoritme laat een bepaald percentage van 35€ winstjes los op het volk.
Wat ik mij dus afvraag, je ziet al die grote bedragen op de krasloten vanachteren, wie wint daar nu effectief die grote bedragen mee? Meeste dat ik al gewonnen heb is 200 eur bij het krassen, wel erbij zeggen dat het een 20 eur lotje was. Meestal als de verse pree er is durf ik wel eens zulke te kopen. Niet bij elk bezoek van de krantenwinkel uiteraard, maar zo 1x per maand.

Maar langs de andere kant, de grote winnaars moeten rechtstreeks aankloppen bij de NL. Die zie je niet in de winkel.

Maar ik zal dan ook wel een idiot zijn waarvoor dit spel is bedacht. Ik heb 1 vaste combo voor lotto en EM, dus respectievelijk 1,25 en 2,5 euro inleg per trekking. Al durft dat wel eens crescendo te gaan met de grootte van de pot. Boven de 100M voor EM, koop ik soms eentje van 10,en de dag erna zelf nog eentje van 5 erbij ofzo. Meeste gewonnen was dus met dat kraslot. De gewone lotto en EM zelf nog ni meer dan 35 euro, best triest als ge elke keer meespeelt. Die druk dat ge uzelf oplegt van, als ik nu niet zou spelen vallen mijn nummers doet het hem wel meestal voor mij spijtig genoeg :(

Edit, maar de laatsten tijd zet ik standaard toch iets minder in, als het moet vallen zal het vallen...

Laatst bewerkt:
Jaren geleden ooit is paar duizenden euro's gewonnen met 2 vrienden op de lotto, twee dagen later lang weekend geboekt voor 6 in totaal naar Marbella en daar de grote jan uitgehangen op de verschillende beach clubs.

Beste 4 dagen ooit, al ons geld was op maar lang leve de decadentie.

Nu sporadisch is meedoen met de Euromillions als de pot meer is dan 100 miljoen.

Ik zou loterijen eerder "een belasting op dromen" noemen.

Jaren geleden ooit is paar duizenden euro's gewonnen met 2 vrienden op de lotto, twee dagen later lang weekend geboekt voor 6 in totaal naar Marbella en daar de grote jan uitgehangen op de verschillende beach clubs.

Beste 4 dagen ooit, al ons geld was op maar lang leve de decadentie.

Nu sporadisch is meedoen met de Euromillions als de pot meer is dan 100 miljoen.
Challenge: 100 miljoen opdoen op 4 dagen! :unsure:

"De loterij is een belasting voor mensen die geen wiskunde snappen" is ook zo'n klassieker. En ja, rationeel is het vrij makkelijk om te berekenen wat de kans is
Enkele posts geleden nog. Beter 145 mensen 1 miljoen geven ipv 1 persoon 145 miljoen

En dan heb ik 145x meer kans..

Terug
Bovenaan