spanplafonds

Bij ons, prijs van 2019

rekening houdend met:
- geen korting gekregen wegens met interieurarchitect (die kreeg het percentje, was zo hoe hij zijn ereloon kreeg)
- er moest een ruime gordijnnis gemaakt worden, niet echt eenvoudig
- strakke timing, dus wss daar ook wel nog wat extra qua prijs.

Denk dat je voor de prijs vooral de omtrek van de 2 ruimtes als referte moet nemen als je met jou wil vergelijken.

Bekijk bijlage 31550

6000 euro voor 50m2. Dus 120 EUR/m2.

Wat zijn de voordelen/nadelen versus een Gyproc plafond ? Dat hebben ze hier onlangs geplaatst voor 60eur/m2.

Ervoor waren er ook planchettes

Edit: oej sorry heb pagina 2 met dezelfde vraag niet gelezen.

- bij gyproc is OSB een must wat mij betreft, kan je nooit aan 20 euro/meter geplaatst krijgen.
Totaal niet. Plafonds worden nooit met osb gedaan. Heeft geen meerwaarde. Lokaal kan er eventueel versteviging met OSB gestoken worden voor armaturen.
Voor een wand wel, al is dubbel gyproc nog beter ipv. OSB.

Wat mij betreft is een spanplafond veel kwetsbaarder t.o.v. gyproc en is daarom gyproc een betere keuze.

Laatst bewerkt:
6000 euro voor 50m2. Dus 120 EUR/m2.

Wat zijn de voordelen/nadelen versus een Gyproc plafond ? Dat hebben ze hier onlangs geplaatst voor 60eur/m2
Die 6000 euro is niet het bedrag voor het spanplafond alleen, is zoals gezegd inclusief interieurarchitectenmarge en (lange) bekisting van een gordijnkast boven een schuifraam. Ik schat zo'n 4500 euro voor dezelfde oppervlakte zonder deze zaken. Komt op 85 euro/m² incl. btw (is iets meer dan 50m²)

En zoals gezegd, de voordelen:
- strakkere look (geen enkele naad zichtbaar)
- rapper geplaatst en geen vuiligheid (handig als je tijdelijk met kinderen op een zolderkamer moet leven tot werken gedaan zijn)
- relatief beperkte kost bij schade (zie kostprijs nieuw doek hierboven)
- geen extra kostprijs van schilderwerken
- beperkt hoogteverlies

Nadelen:
- als het kapot is, is het volledig kapot (maar zoals gezegd kan dat beter tegen een stootje dan veel mensen denken)
- een lamp bijhangen kan je niet zomaar (daarom best lichtplan op voorhand goed maken)
- iets duurder

Totaal niet. Plafonds worden nooit met gyproc gedaan. Heeft geen meerwaarde. Lokaal kan er eventueel versteviging met OSB gestoken worden voor armaturen.
Voor een wand wel, al is dubbel gyproc nog beter ipv. OSB.
je bedoelt nooit met OSB of nooit met gyproc? Ik heb de zolder al met gyproc en OSB gedaan, omdat dat een stuk steviger is als de kinderen een gat in de lucht springen :). Misschien is dat voor een gewone living idd overkil, geen idee.

interessant topic. ik zit hier ook met een home cinema in de living en zou graag 4 speakers hebben. gebruik nu upfiring atmos en das toch maar rommel.

enige probleem is dat ons vloer al verhoogd is door onze renovatie.... we hebben nog 2.5 m over? zou dat voldoende zijn?
2.5m begint volgens mij krap te worden.
Bij mij was het zonder plafond 2m70, nu nog net 2m58.
4 plafondspeakers met 8 inch woofers, diepte was op zich 6cm maar de 'box' moet wel wat groter zijn en voldoende plaats hebben.
Samen met een donkerder plafond verkleint dat de ruimte snel.
Reken toch zeker op 10cm verlies.

Qua geluid ga je volgens mij wel stevig beter zitten dan upfiring. ik raad het aan.

je bedoelt nooit met OSB of nooit met gyproc? Ik heb de zolder al met gyproc en OSB gedaan, omdat dat een stuk steviger is als de kinderen een gat in de lucht springen :). Misschien is dat voor een gewone living idd overkil, geen idee.
Doorgaans wordt een gyproc plafond nooit met combinatie OSB-gyproc geplaatst.
Zoals gezegd, wanden natuurlijk wel.

Maar als het plafond met schuine wanden is (zoals op zolder) zou ik het ook wel met OSB verstevigen.

Hier zit ook OSB tegen het plafond , dus je bent niet alleen en heb het al voorgehad dat zonder OSB de gyproc wat ging doorhangen (meestal in de keuken . ;) )

Bij een plafond wordt quasi nooit OSB achter de gyproc gestoken. Als dat doorzakt of hangt is er iets anders aan de hand. In de keuken kan dat door bv vocht zijn.

Waarom, en wat bedoel je met "laten uittrekken", de planchetten erafhalen? Ze hangen tegen panlatten.
Laten uittrekken = opvullen + fijne laag finisher zodat je een egaal plafond hebt. Hier heb ik destijds de gyproc op een lattenwerk geplaatst, nadien heeft er een schilder/plakker dat helemaal uitgetrokken met zo een zeer fijne plamuur. Dat zag er toen al zeer strak uit voor het geschilderd was.

Op wat zijn die panlatten bevestigd? En wat zit er daar onder?

Terug
Bovenaan