Tweedehands Lexus LBX goede keuze?

Malan

Active member
Na twee Peugeots (206 en momenteel een 2008) te hebben gehad, ben ik dit merk meer dan beu. Die dingen mag ja na amper 100k km al vervangen. Die laatste (zelfs nog geen 100k km op de teller) zuipt momenteel liters olie en elke week (amper 300 km) mag ik er een halve liter bij gieten. Volgende week op jaarlijks onderhoud en ga vragen of ze iets kunnen doen aan dat abnormaal hoog olieverbruik, maar heb er niet veel hoop op.

Ik ben dus aan het kijken naar een nieuwe wagen en wil zo ver mogelijk weg blijven van Peugeot en bij uitbreiding van alle Franse merken.

Ik heb mijn oog nu laten vallen op een Lexus LBX. Welliswaar tweedehands en met 16000 km op de teller. Ik sta wat huiverachtig tegenover tweedehandswagens, maar slechter dan een Peugeot zal een Lexus toch wel niet zijn zeker, zelfs al is hij tweedehands? Ik zou graag eens meer dan 100000 km willen doen met een auto zonder telkens weer in hoge kosten te vallen… Iemand ervaring hiermee?

Lees nu toch wel veel dat er problemen zijn met de startaccu die snel leeg is. Misschien toch maar iets anders zoeken:unsure:

Lees nu toch wel veel dat er problemen zijn met de startaccu die snel leeg is. Misschien toch maar iets anders zoeken:unsure:
Je gaat van elke auto problemen vinden online. Audi's crashen elke 10km vanaf 50k km, Range Rovers hun motors zijn suicidaal,...
Toyota en Lexus zitten in het algemeen zwaar boven de gemiddelde betrouwbaarsheidsniveaus. Als je een goede deal ziet, ga er voor.

Lexus staat echt wel bekend als HET betrouwbaarste merk en de meeste onderzoeken onderschrijven dat.
Hier is er een recent: https://www.autointernationaal.nl/2026/01/lexus-bouwt-de-betrouwbaarste-autos/

Hier op modellenniveau. De LBX staat er niet bij, want nog te nieuw, maar de 2 Lexussen/Lexii (?) die er in staan scoren 9,9 en 9,4.

Persoonlijk vind ik tegenwoordig het enige voordeel van een nieuwe wagen dat je uitrusting zelf kan kiezen.
Mijn meest onbetrouwbare wagens zijn nieuwe geweest, de meest betrouwbare 20-30 jaar oude wagens.
(ik zie het zo: een wagen die na 20 jaar nog rondrijdt, kan niet totaal onbetrouwbaar zijn, want dan was hij al lang weggedaan)

Terug
Bovenaan