Op hoog niveau hebben vrouwen effectief een groter probleem dan mannen wat betreft seksueel geweld en onveiligheidsgevoel op straat. Nergens miskend, alleen bewijs je dit debat géén plezier door misplaatste complimenten of sociaal onhandige knuffels in één weg op één hoop te gooien met verhalen waarvan spontaan ook mijn maag gaat omdraaien, en waar ik graag zou hebben dat keihard opgetreden wordt, harder waarschijnlijk als jij zelf zou goedkeuren (3 strikes en de vergeetput in bijvoorbeeld).
Ik denk dat dit iets is waar veel mannen mee worstelen want zo'n goedbedoeld compliment is toch echt geen probleem. En dat heeft toch weinig te maken met dat onveiligheidsgevoel. Ja en nee.
Zo eentje is inderdaad geen probleem. Iedereen geeft al wel eens een misplaatst compliment of komt al eens aan iemand aan waarbij je achteraf denkt 'oei, misschien toch wat ongemakkelijk'. Maar ik denk dat veel mannen compleet verkeerd inschatten hoe courant dat in een vrouwenleven is (en naar mijn gevoel ook vooral als tiener/jonge vrouw), die blikken, toevallige aanrakingen (en dan heb ik het niet eens over poepke knijp of erger) of iemand die wel heel erg dicht komt staan (maar ja het is druk in de tram/bus/metro). Elk van die voorvallen is geen probleem, maar dat gebeurt zo regelmatig dat ge dat gewoon dagelijks met u meedraagt en dat dat ook al uw interacties kleurt - hoe oneerlijk dat ook is voor de tegenpartij. Dat is niet de schuld van de vrouw, dat is niet de schuld van de toevallige tegenpartij, dat is iets waar de maatschappij bewust voor moet zijn en aan moet werken. (en dat doet ge door sensibilisering en ook de tegenpartij te vragen om aan zelfreflectie te doen - niet enkel de vrouwen - en begrip te hebben eerder dan elke specifieke gebeurtenis op face value te nemen.
Dat is een patroon dat ook voortborduurt uit hoe er over vrouwen gedacht wordt/werd en hoe vrouwen worden opgevoed (belang van uiterlijk/lief zijn/zorgend zijn, niet te moeilijk doen, goed luisteren, zelfs hier zie je dat de weinig vrouwen die posten dat zeer zorgvuldig en zelfs zacht doen, oplettend met bv geslachtsneutraal te schrijven). Dat zijn dingen die langzaamaan veranderen (gelukkig) maar dat patroon draagt gewoon bij in uw ervaring als vrouw over uw recht als persoon in een publieke ruimte. Een vrouw gaat meestal niet zoals een man zijn ruimte opeisen en ook het gevoel hebben dat dat mag.
Combineer dat patroon met de vele voorvallen die wel duidelijk grensoverschrijdend zijn, door mannen die duidelijk ook het gevoel hebben dat ze een vrouw zelf kunnen opeisen, [en dan gaat dat van aanrakingen, opmerkingen, voorstellen waarbij een nee niet direct wordt aanvaard tot verkrachting, en het zal moeilijk zijn een vrouw te vinden die nooit iets heeft meegemaakt - bij mij blijft het gelukkig beperkt tot dingen zoals voorstellen (enkel de nee aanvaard nadat ik onthulde getrouwd te zijn) en achtervolgd worden door een auto (toen ik 14 was?)] en het is niet moeilijk om te zien dat vrouwen een heel ander onveiligheidsgevoel ervaren en ja, dat is een groter probleem dan enkel dat van die vrouw die haar traumatische ervaringen projecteert op elke onschuldige man die ze tegenkomt.
Laatst bewerkt: