Bongobong
Active member
Wat ik me afvroeg in heel deze discussie en waarmee ik absoluut geen waarde-oordeel vel: is de angst van vrouwen iets biologisch/evolutionairs/genetisch? Voortkomend uit het feit dat zij sinds de prehistorie altijd onder de knoet van de 'sterk' man hebben geleefd en dat zich dat evolutionair tot een 'vaste eigenschap' van het vrouwelijk geslacht heeft geleid?
Evolutionaire psychologie is vaak pseudowetenschappelijk want hoe test je uiteindelijk die hypotheses. Maar dat vrouwen onder de knoet van de sterke man leefden in de prehistorie lijkt me wat kort door de bocht. Wij zijn beiden het product van elkanders natuurlijke selectie, maar mannen toch veel meer dan vrouwen. Mannen zijn niet zomaar sterker en agressiever, ze zijn over miljoenen jaren geselecteerd om het meest gevaarlijke element te zijn op de prairie, dat nog net beheersbaar is.
Zoiets als: zet een man en een vrouw in dezelfde situatie, op dezelfde plaats, omringd door dezelfde mensen en de vrouw zal automatisch angstiger zijn dan de man, ook al is er op zich niks om u angstig over te voelen?
Misschien is er wel degelijk iets om je angstig over te voelen maar heb jij het gewoon niet door.
edit: Ook interessant is hoe alomtegenwoordig seksuele intimidatie en overschrijdend gedrag ook zou zijn in gay 'scenes' en lesbische 'scenes'. Plaatsen waar er geen sprake is van een onderscheid tussen de sekses. We kaderen dit vaak als een gendervraagstuk, en dat speelt natuurlijk ook een rol. Maar het gehele gegeven is misschien veel menselijker dan dat. Is het probleem dat mannen vrouwen fundamenteel anders behandelen of eerder dat sommige mannen vrouwen identiek behandelen als mochten ze aangetrokken zijn tot een man.
Laatst bewerkt: