Genderrollen zijn de context waarbinnen een groot deel van ons bestaan zich afspeelt. We kunnen ons als samenleving vragen stellen bij bepaalde genderpatronen, misschien zijn die te traditioneel, niet gelijkwaardig, kan je afhankelijk van je gender in posities terecht komen waar je sneller het slachtoffer wordt van geweld. Maar het is een significante conceptuele uitbreiding om een moord als een haatmisdrijf te aanschouwen, louter omdat deze zich afspeelt binnen dergelijke context.
Het strafrecht is genuanceerder dan dat, maar ik merk na een zeer oppervlakkige lezing toch zaken op die mijn vermoeden bevestigen. Bijvoorbeeld:
Eerst en vooral zijn zaken als gendergerelateerd praktijken enorm ruim interpreteerbaar. Elke moord is gendergerelateerd, de vraag is dan enkel welke waarde een rechter gaat toekennen aan die context.
Maar ook, men schrijft hier heel duidelijk, doding omwille van haar gender. Dat lijkt mij wel degelijk een implementatie van een feministische visie waarbij het gros van moorden op een vrouw worden gepleegd specifiek omdat ze vrouw zijn. Zie ook de definitie van 'De Vrouwenraad'.
Ik geloof niet dat dit overeenkomt met de werkelijkheid. Met uitzondering van misschien een specifieke subset van seriemoordenaars denk ik niet dat vrouwen, of mannen, ooit gedood worden omwille van hun gender. Dit betreft een zeer specifieke manier om over dergelijke moorden te denken, één die volgens mij zeer weinig bijklank kent onder het gros van de bevolking.
Oké. Dit gaat vervelend klinken, maar is absoluut niet zo bedoeld. En ik ben zelf ook geen expert, maar ben wel een béétje belezen in het gebied. De zaken die na een 'zeer oppervlakkige lezing' je vermoeden bevestigen, komen toch vooral uit een verkeerde interpretatie van de wet. En die vragen worden opgelost in de wettekst.
www.ejustice.just.fgov.be
Definities:
6° gendergerelateerd geweld: elk geweld dat gericht is tegen een persoon vanwege diens geslacht, genderidentiteit of -expressie, of geweld dat personen van een bepaald geslacht onevenredig treft.
Jouw idee dat "gendergerelateerd" ruim interpreteerbaar is, is omdat je niet uitgaat van de juridische definitie, maar van een ruimere. En daarom staat het nog eens expliciet onder definities.
Gendergerelateerd = vanwege geslacht zeker zolang je het over de femicidewet hebt.
Daarnaast draai jij het ook nog eens om. "Doding omwille van gender" is inderdaad femicide. Maar omdat jij de foute interpretatie aanhang dat elke moord op een vrouw ook femicide is, trek je de conclusie dat elke moord op een vrouw hierdoor bestempeld wordt als een moord "omwille van gender". Maar dat is fout. Femicide is doding omwille van gender = gendergerelateerd.
De moorden op vrouwen die niét gendergerelateerd zijn, vallen dus niét onder femicide of onder die statistieken.
"Zie ook de definitie van de Vrouwenraad", zeg je. Die zegt exact hetzelfde:
Femicide
"Femicide is de meest extreme vorm van gendergerelateerd geweld. Het is een haatmisdrijf tegen vrouwen waarbij vrouwen worden gedood specifiek omdat ze vrouw zijn. Het is meestal het tragisch eindpunt van een langere weg van intrafamiliaal geweld."
Zij zijn nog iets strikter en duidelijker in hun definitie zelfs: de meest extreme vorm van gendergerelateerd geweld en een haatmisdrijf. Dus ALS het gendergerelateerd is (=omwille van het geslacht) en ALS het een haatmisdrijf is (zal bijna altijd overlappen, anders is er geen discriminerende drijfveer en is het niet gendergerelateerd), DAN valt de moord onder femicide.
Bij elke moord -ook vòòr deze wet- KAN een discriminerende drijfveer een strafverzwarende factor zijn. Is er geen haatmisdrijf en is er geen discriminerende drijfveer, dan is er ook geen strafverzwaring. De femicidewet voorziet niét in strafverzwaring of een strafrechterlijke behandeling.
Dat alles gezegd zijnde: Waar staat dat het gros van de moorden op vrouwen zouden gepleegd zijn omdat ze vrouw zijn? Dat zie ik nergens in alle websites die al zijn aangehaald. En als je bovenstaande in ogenschouw neemt, strookt het dan nog altijd niet met de werkelijkheid? Daar staat toch niks anders in dan wat jij ook al zei en vond, of heb ik het mis?
Want anders zie ik ze graag, die werkelijkheid van al die zaken die onder de femicidewet zijn gevallen de afgelopen 2 jaar, maar daar eigenlijk niet onder horen volgens de bevolking. Dan is het helemaal niet kritisch of neutraal, dan is het afketsen omdat het niet strookt met het idee dat je op voorhand had, ongeacht de werkelijkheid, toch?