Zo zijn er inderdaad veel mensen, maar dat is echt enkel vertrekken uit het individuele en wat de 'kost' is voor de individu.
Die 10min winst voor die persoon zorgt voor meer passages aan scholen, meer uitlaat in woonwijken (waar kinderen vaak buiten spelen). De sociala kost, de kost voor de maatschappij, kan echt wel veel hoger liggen voor de route door de woonwijk ipv de langere route via de hoofdwegen. Er is directe impact zoals veiligheid, uitstoot en lawaai, maar ook indirect zoals minder mensen op de fiets omdat het gevaarlijker wordt, minder kinderen die buiten mogen spelen etc...
Dat mensen hun eigen kost optimaliseren versta ik wel, maar we moeten niet doen alsof dit altijd het beste gedrag is. De overheden hebben deels als taak om een zo goed mogelijk network te voorzien zodat deze gebruikers keuzes de minste impact op de samenleving hebben.
@TS:
ik weet niet waar je woont, maar heb je al eens gekeken op
https://www.telraam.net/ ? Dat is een project waar mensen/steden camera's hangen die automatisch het verkeer telt. Met die data kan je duidelijker aantonen dat er een probleem is. Als je een raam hebt met zicht op de straat kan je altijd zelf één kopen, maar deze kosten wel 127 euro... Maar met een beetje geluk heeft iemand anders er al eentje hangen! Of je kan de stad proberen overtuigen om zo snel inzicht te verkrijgen