Slaap apneu

Heeft er hier iemand ook slaapapneu? Bij deze een thread waar soortgenoten mekaar kunnen opzoeken.

Ikzelf op 33jarige leeftijd ontdekt dat ik al jaren slaap apneu heb, ondanks dat ik een gezonde magere stengel ben. Iets dat anatomisch verkeerd zit ofzo. Ik ga niet laten snijden in me dus heb gekozen voor CPAP. Slaap nu al een jaartje met CPAP (enkel neusmasker, volgelaat verdraag ik niet) en het maakt een wereld van verschil. Het enigste waar ik nog mee worstel is dat mijn mond openvalt eenmaal ik in REM slaap zit. Ik plak nu elke avond mijn mond toe met plakband en ik slaap nu nog beter. Het is misschien een rare oplossing maar het werkt :coolbrows:
 
Ik heb een goeie 5 jaar geleden mij laten testen in een slaapkliniek. En ik had toen licht slaapapneu, net te licht om tussenkomst te krijgen van de mutualiteit. Maar volgens die mensen zou ik er wel goed mee zijn moest ik zo een CPAP toestel gebruiken.

Ik ben er enorm over aan het nadenken om mij nog eens te laten testen, want ik slaap steeds slechter en slechter. Ik ben er vrij zeker van dat ik nu wel boven die grens ga vallen.
 
Check! Verleden jaar slaapkliniek gedaan en daaruit bleek dat ik 8 apneus per uur heb. Ik heb dus slaapapneu maar niet in die mate dat zo'n masker wordt terugbetaald (vanaf 15 apneus) dus momenteel heb ik er geen remedie tegen.
Ik merk wel dat ik eigenlijk constant vermoeid loop en dat ik soms meermaals wakker wordt 's nachts. Ik voel mij ook meestal niet uitgeslapen ook al heb ik bv 9u geslapen.
Mijn vader en stiefmoeder hebben het ook beide en zij slapen alle 2 met een cpap.
 
Check! Verleden jaar slaapkliniek gedaan en daaruit bleek dat ik 8 apneus per uur heb. Ik heb dus slaapapneu maar niet in die mate dat zo'n masker wordt terugbetaald (vanaf 15 apneus) dus momenteel heb ik er geen remedie tegen.
Ik merk wel dat ik eigenlijk constant vermoeid loop en dat ik soms meermaals wakker wordt 's nachts. Ik voel mij ook meestal niet uitgeslapen ook al heb ik bv 9u geslapen.
Mijn vader en stiefmoeder hebben het ook beide en zij slapen alle 2 met een cpap.
Vanaf 5 apneus hebt ge technisch gezien slaap apneu en moet dat behandeld worden. Ik begrijp dus niet waarom men de grens legt aan 15. Ik had er 15 (vooral hypopneus) dus bij mij wel op het nippertje terugbetaald.

Als ge echt wil weten of ge beter zal slapen met CPAP, koop dan gewoon zelf 1 online als ge het geld ervoor over hebt. Kost ongeveer 500 euro, masker kost ergens rond de 100... Ge kunt uzelf perfect behandelen en er zijn zelfs ganse communities waar je hulp kan krijgen voor de instelling enzo bv. apneaboard.com en cpaptalk.com

Trouwens, technisch gezien wordt CPAP niet terugbetaald door het ziekenfonds, ge huurt dat aan 25 of 50 cent per dag denk ik. De levensduur is ongeveer 5 jaar van zo'n CPAP toestel, dus het ziekenfonds heeft bijna volledig zijn geld terug na 5 jaar. Dus ge kunt het evengoed zelf kopen eigenlijk.
 
Ik heb een goeie 5 jaar geleden mij laten testen in een slaapkliniek. En ik had toen licht slaapapneu, net te licht om tussenkomst te krijgen van de mutualiteit. Maar volgens die mensen zou ik er wel goed mee zijn moest ik zo een CPAP toestel gebruiken.

Ik ben er enorm over aan het nadenken om mij nog eens te laten testen, want ik slaap steeds slechter en slechter. Ik ben er vrij zeker van dat ik nu wel boven die grens ga vallen.
Als ge u opnieuw laat testen, slaap dan tijdens het onderzoek op uw rug. Apneus zijn altijd erger op uw rug door de zwaartekracht.
 
Als ge u opnieuw laat testen, slaap dan tijdens het onderzoek op uw rug. Apneus zijn altijd erger op uw rug door de zwaartekracht.
Had ik toen ook gedaan denk ik, maar het hoofdeinde van het bed stond vrij rechtop, dan slaap ik sowieso beter. Volgende keer platter leggen dus.

Zoals ikbenben zegt, ik ben niet meer 100% zeker, maar ik dacht dat ik aan 12 zat.

En ik weet dat de mutualiteit waar ik bij zit die huur van dat apparaat 100% op zich neemt, dus is het voor mij echt te zot om 600€ te betalen :p
 
Vanaf 5 apneus hebt ge technisch gezien slaap apneu en moet dat behandeld worden. Ik begrijp dus niet waarom men de grens legt aan 15. Ik had er 15 (vooral hypopneus) dus bij mij wel op het nippertje terugbetaald.

Als ge echt wil weten of ge beter zal slapen met CPAP, koop dan gewoon zelf 1 online als ge het geld ervoor over hebt. Kost ongeveer 500 euro, masker kost ergens rond de 100... Ge kunt uzelf perfect behandelen en er zijn zelfs ganse communities waar je hulp kan krijgen voor de instelling enzo bv. apneaboard.com en cpaptalk.com

Trouwens, technisch gezien wordt CPAP niet terugbetaald door het ziekenfonds, ge huurt dat aan 25 of 50 cent per dag denk ik. De levensduur is ongeveer 5 jaar van zo'n CPAP toestel, dus het ziekenfonds heeft bijna volledig zijn geld terug na 5 jaar. Dus ge kunt het evengoed zelf kopen eigenlijk.
Ik vind het nogal veel geld om dit even te proberen. Ik ken er zelf ook niks van en om dan zomaar even een toestel aan te schaffen.

Idd, heb ik ergens gelezen. In principe heb je wel gelijk.

Btw, ik heb ook psoriasis en prikkelbare darm syndroom + werk in ploegen. Allemaal dingen die vermoeidheid in de hand werken.
 
Check! Ik had er 20/ uur.
Mij hebben ze (door m'n leeftijd, 28j destijds) aangeraden om met een nachtprothese te slapen.
https://www.apneuvereniging.be/behandeling/mondbeugel

Die zorgt ervoor dat m'n onderste kaak in positie blijft waardoor ik minder apneus aanmaak.
Was normaal gezien terugbetaald door ziekenfonds maar door heel wat gezever uiteindelijk toch zelf moeten betalen.
 
Ik was constant moe en kon mij niet concentreren. Begin 2019 slaaptest laten doen en sinds 2 jaar slaap ik met de cpap toestel. Als ik zonder toestel slaap, ben ik heel de dag als een zombie.
 
Ikzelf op 33jarige leeftijd ontdekt dat ik al jaren slaap apneu heb, ondanks dat ik een gezonde magere stengel ben.
Hoe heb je het ontdekt?
Ik ben ook zelf nog vrij dun van figuur (al is het minder dun dan 10j geleden) en ben nogal een fervente rugslaper waardoor ik vaak durf te snurken.
Daardoor denk ik dus dat het geen apneu is, maar is er een manier om het zeker te zijn? Zonder dat ik daarvoor mij moet laten testen dan toch.
 
Hoe heb je het ontdekt?
Ik ben ook zelf nog vrij dun van figuur (al is het minder dun dan 10j geleden) en ben nogal een fervente rugslaper waardoor ik vaak durf te snurken.
Daardoor denk ik dus dat het geen apneu is, maar is er een manier om het zeker te zijn? Zonder dat ik daarvoor mij moet laten testen dan toch.
Als je snurkt kan je slaapapneu hebben maar dat is niet 100% zeker. De enigste manier om te weten of ge da hebt is door slaapstudie te doen.

Ge kunt ook een indicatie hebben da ge het mss hebt door een zuurstofmeter 's nachts te dragen. Als ge zware zakkingen hebt tot minder dan 92% hebt ge apneus. Ge kan uzelf ook eens opnemen (geluid en beeld), dan kan je zelf merken of je stopt met ademen.

Persoonlijk werd ik altijd wakker met een zwaar kloppend hart (niet sneller, maar harder, alsof hij harder moest werken) in het midden van de nacht. Ook altijd nachtmerries dat ik zat in een kamer die telkens kleiner wordt. Elke nacht moeten opstaan met een volle blaas om te gaan pissen, dat is ook weg nu. Ik kon wel nog functioneren maar had niks aan men slaap. Wakker worden en moeten snakken naar adem, maar enkel als ik gedronken had.

Uiteindelijk slaapstudie laten doen ondanks dat mijn dokter het niet nodig vond omdat ik "het profiel niet heb van een apneu patient". E voila toch slaapapneu.
 
Mijn buur die hier vroeger woonde had er ook redelijk veel per uur, en bij hem hebben ze een operatie gedaan, blijkbaar kan je op 3 plaatsen ofzo geopereerd worden zei hij bij hem mondchirurgie dus en hij sprak ook iets van zijn huig die aangepast werd of deels tegen het gehemelte werd geplakt

Zoiets herinner ik er me van is al lang geleden dat hij mij dat gezegd heeft dus weet er alle details niet meer van, maar was achteraf vloeibaar eten door een rietje eer het genezen was
 
Als je slecht slaapt, ik raad het iedereen aan. Bij mij was het ook van niet kunnen slapen 's nachts, veel bewegingen ( het kon zijn dat ik rechtopstaand dan in slaap viel en om ver viel, rechtopzat en voor over viel), zware hoofdpijn om dat de saturatie zelfs rond de 86 % zakte wat ja niet de bedoeling is & over dag als ik zat dan viel ik in't slaap, eender welke plek of eender waar kon ook gewoon op een bank in het park zijn van zodra ik mijn concentratie verloor of focus. Mijn wake up call is er geweest nadat ik onbewust was ingedommeld achter mijn stuur en ergens was tegen gereden (gelukkig stoffelijke schade).

Mij dan laten onderzoeken en had er 28. Ik heb beslist om mij per direct te laten behandelen en er een veel gezondere levensstijl op aan te meten. Tot op de dag van vandaag heb ik nog steeds zo'n CPAP toestel. Het is een zaligheid nu om te slapen en ik ben ook fitter en meer levenslustiger. Klinkt misschien zeer hautain en zeer uit de lucht maar daarom maak ik ook bv gebruik als ik weet dat ik in de avond met een klant moet gaan eten of dergelijke altijd gebruik van een privé - chauffeur ( studentje vaak). Zodat ik al zeker geen miserie of focus daar moet opleggen. .
 
Ge kunt ook een indicatie hebben da ge het mss hebt door een zuurstofmeter 's nachts te dragen. Als ge zware zakkingen hebt tot minder dan 92% hebt ge apneus. Ge kan uzelf ook eens opnemen (geluid en beeld), dan kan je zelf merken of je stopt met ademen.
Dat ga ik eens testen. Maar denk niet dat ik slaapapneu heb.
 
Dat ga ik eens testen. Maar denk niet dat ik slaapapneu heb.
Probleem is dat veel mensen onder de radar blijven.

Mijn ex had een BMI van tegen de 40, snurker en enorm lastig om wakker te worden, snoosde gemiddeld een uur eer hij eruit raakte.

Ik had een BMI onder de 30, geen snurker, wakker=wakker bij mij, in geen jaren een wekker gebruikt want altijd ervoor al wakker, maar wél zware nood aan 1 of 2 dutjes per dag. Ik heb me nog voor ik zwanger was laten testen, dus aan de dochter lag het niet.

3x raden wie er geen apneu had en wie wel... 🤷🏼.
Helaas haalde de cpap niets uit naar vermoeidheid voor mij en veel problemen gehad om hem te kunnen verdragen (keelpijn en droge mond, uitslag op mijn gezicht, wakker worden van de condens die op mij druppelde,...).
Sinds de diagnose nog 2x een slaapondezoek gehad, maar dat was 2x normaal. Bij mij is het dus vanzelf over gegaan. De vermoeidheid niet. 😩
 
Ik weet dat ik soms snurk. Aldus de vrouw en heel onrustig sliep. Uitgerust wakker worden zat er niet bij.

Sinds enkele weken overgestapt op een ander voedingspatroon. Ik slaap een pak rustiger en wordt uitgerust wakker na een kleine 6 uur. Val ook veel sneller in slaap.

Hopelijk kan ik dit aanhouden en het een levenswijze. Kan alleen maar helpen bij de wachtposten en het uitvoeren van de dagdagelijkse taken.
 
Even deze thread terug naar boven halen.

Mijn vrouw heeft opgemerkt dat ik in de nacht frequent even niet adem en dan precies naar adem hap. Ik snurk niet per se, maar maak wel een geluid (klinkt als dat ding bij de tandarts waarmee ze je speeksel opzuigen). Ik merk ook dat ik tijdens de dag wel rap moe ben, desondanks ik minimum 7-8 uur per nacht slaap. Daarnaast ben ik geen kleine mens; 1m93 en 110 kg. Het meeste van de massa is wel spiermassa, maar uiteindelijk maakt het voor het cardiovasculair systeem weinig uit waar die extra massa precies vandaan komt.

Het lijkt me dat bovenstaande allemaal checks zijn voor slaapapneu. Ik ben slechts 25 dus ben er wel vroeg bij. Hoe laat ik dit diagnoseren? Is dit via een slaaponderzoek? Mensen die hier ervaring mee hebben? Ik hoor dat het vaak lang wachten is op resultaten.

Thanks.
 
Het lijkt me dat bovenstaande allemaal checks zijn voor slaapapneu. Ik ben slechts 25 dus ben er wel vroeg bij. Hoe laat ik dit diagnoseren? Is dit via een slaaponderzoek? Mensen die hier ervaring mee hebben? Ik hoor dat het vaak lang wachten is op resultaten.

Thanks.
Hangt van het ziekenhuis af, bij het ene kan je rechtstreeks een slaaponderzoek boeken, bij het andere moet je eetst een verwijsbrief voorleggen van de huisarts en bij een pneumoloog passeren. Dat neemt natuurlijk meer tijd in. Gewoon eens bellen naat het ziekenhuis waar je het zou laten uitvoeren dus.
 
Hier al sinds kind een zware snurker (zit in de familie) en verder nooit echt bij stil gestaan. Ben altijd een diepe slaper geweest en ik werd 's nachts van niets wakker (ze kregen mij vroeger ook niet wakker 's nachts, zelfs als het heel hevig onweerde/autoalarmen afgingen werd ik niet wakker).

Daarnaast ook nooit een ochtendmens geweest, had altijd heel veel moeite met wakker worden en om mij uit bed te sleuren (eerste 20-30min kon ik amper functioneren, maar altijd gedacht dat ik gewoon geen ochtendmens was). Als ik als kind tijdens zomervakanties 's morgens werd wakkergemaakt door ouders die zeiden wat ik die dag van taakjes moest doen, bleef dat gewoon niet hangen. Ik kon mij achteraf niet herinneren dat ze mij wakker hadden gemaakt. Bij momenten dat ik toch "wakker" werd, wist ik vaak de eerste 15-20 seconden gewoon niet op welke planeet/wereld ik mij bevond of wat de bedoeling van alles was.. heel raar om het zo te zeggen maar kan het niet anders verwoorden :tongue:)

Eens dat halfuurtje 's ochtends gepasseerd was, had ik wel nooit last van iets of ook nooit vermoeid. Doorheen de dag nooit moe of slaperig en zou ook nooit in slaap kunnen vallen bij eender welke activiteit. Zonder wekker sliep ik in het weekend makkelijk 12 uur aan een stuk zonder wakker te worden, of toch zonder dat ik het besefte.

Vorig jaar dan toch langs de slaapkliniek gepasseerd nadat vriendin merkte dat ik heel regelmatig stopte met ademen 's nachts (vooral door het heel luide gesnurk maar soit). Hebben ze gemerkt dat ik slaapapneu had en tot 80 keer per uur stopte met ademen, en daarbij mijn O2-gehalte dropte tot 80% 's nachts. Sindsdien een CPAP en nooit meer dan 1 apneu per nacht, en wat een verschil.. als ik 's morgens wakker word "weet" ik eindelijk dat ik wakker ben en op welke planeet ik mij bevind :unsure:. In het begin vond ik zo'n CPAP super onhandig en had ik daar wel schrik voor, maar ik zou gewoon niet meer zonder willen slapen eerlijk gezegd.. gewoon het gevoel van 's morgens wakker te worden en meer uitgeslapen te zijn. Vroeger kon ik 8-10-12 uur aan een stuk slapen zonder wakker te worden, maar toch nooit het gevoel hebben dat ik voldoende had geslapen en nog uitgeput te zijn 's morgens.
 
Hier al sinds kind een zware snurker (zit in de familie) en verder nooit echt bij stil gestaan. Ben altijd een diepe slaper geweest en ik werd 's nachts van niets wakker (ze kregen mij vroeger ook niet wakker 's nachts, zelfs als het heel hevig onweerde/autoalarmen afgingen werd ik niet wakker).

Daarnaast ook nooit een ochtendmens geweest, had altijd heel veel moeite met wakker worden en om mij uit bed te sleuren (eerste 20-30min kon ik amper functioneren, maar altijd gedacht dat ik gewoon geen ochtendmens was). Als ik als kind tijdens zomervakanties 's morgens werd wakkergemaakt door ouders die zeiden wat ik die dag van taakjes moest doen, bleef dat gewoon niet hangen. Ik kon mij achteraf niet herinneren dat ze mij wakker hadden gemaakt. Bij momenten dat ik toch "wakker" werd, wist ik vaak de eerste 15-20 seconden gewoon niet op welke planeet/wereld ik mij bevond of wat de bedoeling van alles was.. heel raar om het zo te zeggen maar kan het niet anders verwoorden :tongue:)

Eens dat halfuurtje 's ochtends gepasseerd was, had ik wel nooit last van iets of ook nooit vermoeid. Doorheen de dag nooit moe of slaperig en zou ook nooit in slaap kunnen vallen bij eender welke activiteit. Zonder wekker sliep ik in het weekend makkelijk 12 uur aan een stuk zonder wakker te worden, of toch zonder dat ik het besefte.

Vorig jaar dan toch langs de slaapkliniek gepasseerd nadat vriendin merkte dat ik heel regelmatig stopte met ademen 's nachts (vooral door het heel luide gesnurk maar soit). Hebben ze gemerkt dat ik slaapapneu had en tot 80 keer per uur stopte met ademen, en daarbij mijn O2-gehalte dropte tot 80% 's nachts. Sindsdien een CPAP en nooit meer dan 1 apneu per nacht, en wat een verschil.. als ik 's morgens wakker word "weet" ik eindelijk dat ik wakker ben en op welke planeet ik mij bevind :unsure:. In het begin vond ik zo'n CPAP super onhandig en had ik daar wel schrik voor, maar ik zou gewoon niet meer zonder willen slapen eerlijk gezegd.. gewoon het gevoel van 's morgens wakker te worden en meer uitgeslapen te zijn. Vroeger kon ik 8-10-12 uur aan een stuk slapen zonder wakker te worden, maar toch nooit het gevoel hebben dat ik voldoende had geslapen en nog uitgeput te zijn 's morgens.
Hier herken ik een heel aantal zaken in. Bedankt voor het delen. Lijkt dat ik bij slaapkliniek in de buurt rechtstreeks een afspraak kan maken. Ga ik morgen doen :)
 
Terug
Bovenaan