Seriereview: The Last of Us

Vorig jaar speelde ik dankzij de release van The Last of Us Part I op PlayStation 5 voor het eerst het knappe verhaal uit dat de genieën van Naughty Dog op het gamende publiek afvuurden. Hierin worden de Verenigde Staten bedreigd door een schimmelinfectie die mensen transformeert naar moordlustige individuen. Wat volgt is een ontzettend knap in beeld gebracht verhaal van oude knar Joel en de jonge Ellie die tegen wil en dank een onvoorwaardelijke vriendschap smeden. Dat verhaal vuren HBO en bij ons ook Streamz af op bingewatchers en meer. Ik kon vroegtijdig genieten van de negen afleveringen en mijn bevindingen lees je in deze review.

Zowel op HBO als op Streamz zal er wekelijks een episode van The Last of Us verschijnen. De eerste wordt bij ons op 16 januari gelanceerd, terwijl dat op HBO een dag eerder is. Ik had het genoegen alle negen de afleveringen in primeur te kunnen bekijken en ik kan je verzekeren dat ik van de eerste tot de laatste seconde heb genoten. Ik bekroonde The Last of Us Part I met een tien op tien (voor het eerst in mijn tienjarige carrière als reviewer) en keek dan ook ontzettend hard uit naar de reeks. Ik kan nu al kwijt dat er weinig teleurgestelde zieltjes zullen achterblijven.

TLOU4.jpg


Het einde nabij

Aan het roer van de serie staat Craig Mazin, de scenarist van de vijfdelige miniserie Chernobyl, wat tevens ook een HBO-productie is. Uiteraard werkte ook Neil Druckmann, een van de belangrijkste mensen bij ontwikkelstudio Naughty Dog, eraan mee. De game gooide tijdens de PS3-release al hoge ogen, deed dat bij de PS4-release nogmaals, overtrof dat nog eens op de PlayStation 5 vorig jaar en binnenkort zijn pc-gebruikers aan de beurt. De serie mag dus niet onderdoen en de verwachtingen zijn op alle vlakken bij iedereen ontzettend hoog. Ik moet eerlijk bekennen dat ik toch met wat bedenkingen zat, waaronder over de casting van bepaalde acteurs. Voornamelijk actrice Bella Ramsey, bekend uit Game of Thrones, vond ik nogal vreemd. Ze lijkt bijvoorbeeld in de verste verte niet op de Ellie die we kennen uit de videogame. Ik kan je echter geruststellen dat de acteerprestaties de bovenhand nemen en je na de pilot van zo'n tachtig minuten al helemaal overtuigd bent dat zij Ellie is.

Verwacht je aan een even goede ervaring als de game uit 2013.


Op het budget werd alleszins niets bespaard, met een geschatte kostprijs van tien tot vijftien miljoen euro per aflevering konden de makers volledig hun ding doen. Daarbij is het belangrijk om te weten dat The Last of Us in grote lijnen het verhaal vertelt van wat de game ons reeds in 2013 voorschotelde, maar dat de bedenker van de serie ook wat vrijheid kreeg om zaken anders aan te pakken. Je kunt games nu eenmaal niet met series vergelijken en omgekeerd. De grote krijtlijnen blijven zoals gezegd wel hetzelfde. Joel verliest namelijk zijn dochter tijdens de uitbraak van een virusachtige bedreiging die de wereld in z'n greep houdt en mensen doet veranderen in halfdode gevaartes, waarna er een tijdsprong wordt gemaakt van twintig jaar.

TLOU3.jpg


Op de vlucht

Joel Miller (Pedro Pascal, Narcos) is van een liefhebbende vader veranderd in een geharde smokkelaar die net als de rest tracht te overleven in een door de FEDRA, de Federal Disaster Response Agency, streng bewapende en gecontroleerde quarantainezone. Hij lijkt zo zijn leven op orde te hebben en te functioneren in de 'maatschappij', tot hij een op het eerste zicht eenvoudige klus krijgt. Er wordt hem gevraagd om Ellie (Bella Ramsey, Game of Thrones) uit de quarantainezone te smokkelen en naar de rebellerende factie Fireflies te brengen, in de hoop dat Ellie van belang is om een remedie te vinden die de uitbraak kan stoppen en de mensheid kan redden. Wat volgt is een actievol avontuur vol drama, verraad, liefde, vriendschap en meer waarin je elke aflevering opnieuw Joel en Ellie naar elkaar ziet toegroeien. Ze moeten elkaar vertrouwen tijdens hun reis van oost naar west om te overleven en gezien het gevaar dat zich buiten de 'veilige' quarantainezone bevindt, is dat geen overbodige luxe.

De regisseurs (er werkten verschillende regisseurs aan de reeks, waaronder ook Neil Druckmann een aflevering regisseerde) brengen enkele iconische scènes uit de game in beeld. De ene keer gebeurt dat zo goed als één op één uit de game, waaronder de scène waarbij Joel met zijn dochter veiliger oorden opzoekt net na de uitbraak. Voor andere scènes werd er dan weer gekozen voor lichte of zelfs drastischere aanpassingen die beter passen bij het format van serie. Dit resulteert in een erg aangenaam te bekijken geheel waarbij zowel fans van de originele game als nieuwkomers zullen smullen. Pedro Pascal en Bella Ramsey zetten bijzonder sterke prestaties neer, maar ook de rest van de cast doet het meer dan geweldig. Zelfs enkele belangrijke personen uit de game maken hun intrede in deze HBO-serie, waaronder Troy Baker die de stem van Joel insprak, Ashley Johnson die de stem van Ellie insprak en Merle Dandridge als Marlene, die het personage in de game insprak. Daarnaast is het ook belangrijk om te weten dat bepaalde personages nog een tikkeltje dieper worden uitgediept dan voorheen, waardoor je over net dat beetje meer achtergrondinformatie beschikt.

TLOU1.jpg


Duimen en vingers opeten aflikken

Ook qua decors en personageontwerp (voornamelijk van de geïnfecteerden dan) zal menig mond met momenten openvallen. Hoewel sommige decors uit de game werden nagebouwd, is het ook duidelijk dat er gebruik werd gemaakt van CGI. Ik moet hierbij toegeven dat de persscreeners toegaven dat de afleveringen nog niet volledig af waren en er nog wat gesleuteld kon worden aan bijvoorbeeld het geluid, de CGI en meer. Ik kan dus niet met zekerheid vertellen hoe het er allemaal in de uiteindelijke release zal uitzien, maar wat ik te zien kreeg was alleszins indrukwekkend. Oké, soms valt het op dat vergezichten met een green screen zijn opgenomen, maar dat neem je er graag bij. Weet dat meer dan 180 echte locaties werden omgetoverd tot een post-apocalyptisch decor. Een aantal dat best indrukwekkend is.

Alles in The Last of Us is groots!


Ook de geïnfecteerden zijn om duimen en vingers bij af te likken. Hoewel ik een grote schijter ben op alles wat ook maar in de buurt komt van horror, wist ik uiteraard aan wat ik me kon verwachten. En ik ben heus niet teleurgesteld! Net als in de videogame is ook componist Gustavo Santaolalla van de partij. Hij voorzag ook de HBO-serie van muziek. De muziek uit de game werd dus niet klakkeloos overgezet naar de serie, wat ervoor zorgt dat je toch weer net dat tikkeltje extra mag verwachten. Leun vooral achterover in de zetel en geniet met de volle 100% van de serie. Succes gegarandeerd!

Conclusie

HBO weet hoe het series moet maken. Er wordt met miljoenenbudgetten getoverd om de beste series op het scherm te brengen en dankzij Streamz kunnen ook wij daar van genieten. Pedro Pascal en Bella Ramsey zetten als respectievelijk Joel en Ellie schitterende rollen neer waarbij je vanaf het begin wordt meegesleurd in het dramatische verhaal. Verwacht je aan een even grote rollercoaster als de game. Net als het origineel is ook de serie een meesterwerk.

Pro

  • Schitterende acteerprestaties
  • Evenveel emotie als in de game
  • Schitterende world building
  • Personages goed uitgediept

Con

  • Je ziet dat er CGI werd gebruikt
9

Over deze serie

Beschikbaar vanaf

16 januari 2023

Genre

  1. Actie
  2. Avontuur
  3. Drama

Speelduur

60 minuten

Regie

Craig Mazin, Neil Druckmann, Carolyn Strauss, ...

Cast

Pedro Pascal, Bella Ramsey, Gabriel Luna, Merle Dandridge, Jeffrey Pierce, ...

Uitgever

Streamz
 
Redactie
O wow wow wow. Zit ik hier al maanden mijn vingers te kruisen met een "please don't suck!!" en overtreffen ze de verwachtingen nog ook. Sterke review Joeri. De eerste voor de eindejaarslijstjes is al bekend.
 
Eigenlijk is dit serie een primeur omdat het eindelijk eens een video game verhaal kan navertellen die waarschijnlijk heel intrigerend en interessant de kijker kan boeien (denk ik). Resident Evil is ook goed gedaan, maar ik denk dat deze serie er met kop en schouders erbovenuit steekt qua spanning, drama en horror. :)
 
Eerste aflevering net gezien, loved it so much! Als men madam deze week nog gaat kijken, kijk ik met plezier nog eens een tweede keer mee.
 
Eerste episode was echt goed!
Mijn verwachtingen overtroffen.
Pedro Pascal speelt zeker een overtuigende Joel.

Mijn enige minpunt blijft de actrice voor Ellie...
Die irriteert mij echt mateloos, maar dat was in GoT al het geval.
Jammer dat ze hiervoor gekozen hebben.
 
Eerste episode was echt goed!
Mijn verwachtingen overtroffen.
Pedro Pascal speelt zeker een overtuigende Joel.

Mijn enige minpunt blijft de actrice voor Ellie...
Die irriteert mij echt mateloos, maar dat was in GoT al het geval.
Jammer dat ze hiervoor gekozen hebben.
Na 4 afleveringen vind ik dat de actrice het echt wel goed doet.
Zit een goede chemie tussen beide.
 
Na alle afleveringen te hebben gezien vind ik deze review toch veel te lovend. Ik heb zelden de band tussen Joel en Ellie en de bijhorende emotie uit de game ervaren in de serie. Alles voelde heel gerusht aan, te weinig uitgediept.

En veel te weinig infected.

De serie is goed, maar verre van een meesterwerk en absoluut niet op het niveau van de games imo.
 
Nope, ben het nog steeds ermee eens. Dan maken ze eens een serie die qua look, feel en acteerwerk prachtig is en vaak één-op-één is overgenomen uit een game. Is het weer gedoe over details.

Sowieso een aanrader, dat blijft gewoon.
 
Terug
Bovenaan