Seriereview: Geldwolven

Vlaamse televisie. Ik ben geboren ná wat men klassiekers noemt zoals Keromar of Johan en de Alverman en voor (heel erg ‘voor’, als we eerlijk zijn) Eigen Kweek of Crimi Clowns. Mijn periode van bewust worden van Vlaamse tv is het opstarten van VTM en - net zoals elke tiener - was ik daar graag too cool voor. Ik heb dus grotendeels de carrière van Bart Kaëll gemist, maar ook een hele hoop orgelpunten van onze eigen output. Toen ik rond mijn dertigste voor het eerst De Bossen van Vlaanderen bekeek, kwam er een beetje een kentering. Ik begon onze acteurs te zien als mensen die ook maar werkten met wat ze kregen en begon elk project zijn eigen kans te geven. Persoonlijke groei, noemt men dat. Ondertussen heb ik ook al heel wat ingehaald en daar ben ik de streamingdiensten van onze Belgische zenders dankbaar voor. Pareltjes uit de archieven voor het rapen, dank u! Ik lees ook met veel meer interesse wat er zit aan te komen en daarmee ben ik al een paar keer heel aangenaam verrast door de originals van Streamz. De zender begint zich veel meer te profileren als een échte speler, bedenk vorig jaar Een Goed Jaar als uitstekend uitgewerkte eigen productie. De Streamz-stempel mag gaan tellen als kwaliteitslabel. Daarom dat ik met een gerust hart begon aan Geldwolven.

Streamz zit bij veel providers in packs maar de app is ook op het merendeel van de huidige smart-tv’s te vinden en er zijn erg vaak interessante promoties bij het nemen van je abonnement.

Geldwolven-1.jpg

Iedereen gaat vooruit en jij blijft stilstaan

De Belgische zenders - nee, oké, de Vlaamse - veranderen de laatste jaren van naam zoals Squidward van schoenen verandert. Veel. Waar het ooit BRT was, is er ondertussen een VRT Max, een hoeveelheid Play’s waarvan je de tel kwijtraakt en natuurlijk de online on-demand diensten. Wat wij nu kennen als Streamz begon het leven als Play On Demand. Een prima ‘doet wat het zegt op het doosje’-naam, maar misschien niet hip of sexy genoeg en dus werd het Streamz met een ‘z’. Al heeft dat niet onmiddellijk de verhoopte revolutie in kijkcijfers of winst met zich meegebracht, maar nog af en toe laat de televisiewereld toe dat iets zou kunnen groeien en Streamz krijgt deze gratie.

In den beginne was het zoeken naar een USP voor de dienst. Zo ongeveer alles kan tegenwoordig wel ergens gevonden worden, dus wat kan je bieden? In het geval van Streamz ligt het antwoord volgens velen in home made content. Zoals Apple het al goed bekeken heeft: spendeer een beetje meer geld én kies dapper. Streef vooruit. Loslaten van de surefire’s en datgene aanbieden waar je twee clicks terug voor gaat en consequent blijft aan vasthangen. We hebben een aantal acteurs waar je veel mee kan, een Streamz kan daar op inspelen.

Geldwolven 2.jpg

Eerlijk duurt veel te lang

De ‘gewone man’ is zelden zo gewoon als we (willen) denken. Dat maakt ook dat een verhaal over deze man (of vrouw, maar er zijn er toch een stuk minder) veelal goed gesmaakt worden. In Geldwolven is Frank De Jong zo een gewone mens. Beetje grijs, beetje saai, maar goed in zijn job en naar eigen zeggen ook prima gelukkig. Tot het leven zo een moment in zijn schoot werpt waar de fragiliteit van het kaartenhuis mee duidelijk wordt. Chris De Wolf is een charmante leegloper die samen met maatje Micky allerhande plannetjes doorloopt om met weinig moeite toch een cent te verdienen. Op het moment dat het leven van De Jong wendingen maakt, botst hij met de wereld van De Wolf. In de woorden van die laatste klinkt voor Frank een nieuwe waarheid: eerlijk duurt té lang. De mannen sluiten een alliantie waarmee ze hun hele omgeving de dieperik dreigen in te sleuren. Of hoeveel waarheid kan er zitten in the house always wins?

Als het kwakkelen wordt deze zomer, dan is dit een warme cocon.

Tom Van Dyck is door Het Eiland al onsterfelijk in Vlaanderen, verdween dan even van het toneel (letterlijk en figuurlijk) maar kwam terug als Frank in deze Geldwolven. Een groot talent om intens geloofwaardige ‘everymen’ neer te zetten. Joren Seldeslachts als Chris De Wolf is de easy charm zelve. Samen vormen ze een duo die je toch aan het scherm houdt. Het verhaal op zich is niet ijzersterk (waarom is er áltijd een tienerdochter? Wel uitstekend acteerwerk van Femke Van Hove) en je wordt niet van je sokken geblazen door plot-wendingen of verrassingen, maar, máár … de ondersteunende cast (Koen De Sutter, Marjan De Schutter, Yannick Jozefzoon, Lotte Heijtenis en Jade Olieberg als belangrijksten) spelen prima af op de hoofdrollen en zorgen voor een goed geolied geheel. Als het kwakkelen wordt deze zomer, dan is dit een warme cocon om acht afleveringen in te duiken.

Conclusie

Gaan we gewoon samen, gezellig op de bank, een beetje binge-kijken? Ik zorg voor de drankjes, breng jij een koekje mee. Klinkt niet slecht en zeker als iets wat velen onder jullie wel als eens voorgesteld hebben of aangenomen hebben. Daarvoor is een reeksje als Geldwolven gewoon ideaal. Acht afleveringen met een goed tempo, net crazy genoeg om aan het scherm te hangen zonder de welwillendheid van de kijker kwijt te geraken en met een cast die echt heel goed op elkaar is afgestemd. De makkelijke chemie tussen Van Dyck en Selleslachts is een groot stuk van wat Geldwolven leuk om kijken maakt. Maar bijvoorbeeld Marjan De Schutter maakt van haar Peggy ook een volkomen driedimensionaal persoon en een baas als Rudy - Koen De Sutter - heeft iedereen al gehad. Nee, Streamz heeft met de eigen output een goede richting in handen en ik hoop van ganser harte dat er nog meer mee gedaan zal worden. Streamz and Chill? Het zou zo wel kunnen …

Pro

• Beide hoofdrolspelers werken uitstekend samen
  • Vlot tempo

Con

• Gaat niet het warm water heruitvinden
8

Over deze serie

Beschikbaar vanaf

30 september 2022

Genre

1. Actie
  2. Komedie
  3. Misdaad

Speelduur

50 minuten

Regie

Gijs Polspoel

Cast

Tom Van Dyck, Joren Selleslacht, Marjan De Schutter, Yannick Jozefzoon, …

Uitgever

Streamz

Terug
Bovenaan