Septische put

Horse

Well-known member
Als ik de wc doortrek komt het water angstig naar boven. Hoe kan ik dit oplossen? Ik kan mijn septische put laten leeghalen (dit werkt altijd) maar ik heb dit pas 6 maanden geleden laten doen. Ik ken de prijs niet meer vanbuiten maar het zal wel €200-€300 geweest zijn. Kan ik eerst iets anders proberen? Iets goedkoper?

Ps: hopelijk geen kinderachtige reacties 😎

Laatst bewerkt:
Als ik de wc doortrek komt het water angstig naar boven. Hoe kan ik dit oplossen? Ik kan mijn sceptische put laten leeghalen (dit werkt altijd) maar ik heb dit pas 6 maanden geleden laten doen. Ik ken de prijs niet meer vanbuiten maar het zal wel €200-€300 geweest zijn. Kan ik eerst iets anders proberen? Iets goedkoper?
Waarschijnlijk overloop tussen uw septische put en de riolering die verstopt zit. Daar zou dan eens met een rat door moeten gegaan worden.
Hoe groot is die put, want 200-300 is toch al veel geld voor een put te ledigen zonder extra werk.

Ps: hopelijk geen kinderachtige reacties 😎
Nooit, maar waarover is je put precies sceptisch?

Ik veronderstel dat de put aangesloten is op de riolering? Kijk eens in de put of je de overloop nog kunt zien.

Als de reinigingsdienst enkel de put heeft leegmaakt, maar de verstopte overloop niet heeft doorgespoten tot in de riolering, dan zit je inderdaad in no time weer met hetzelfde probleem. Been there, done that.

Waarschijnlijk overloop tussen uw septische put en de riolering die verstopt zit. Daar zou dan eens met een rat door moeten gegaan worden.
Dat hebben ze 6 maanden geleden al gedaan. Moet ik dit echt 2x per jaar laten doen altijd?

Het was een deftig bedrijf met goede naam dus ik denk wel dat ze hun werk goed gedaan hebben.

Ps: boven is het wel normaal

Laatst bewerkt:
Dat hebben ze 6 maanden geleden al gedaan. Moet ik dit echt 2x per jaar laten doen altijd?
Eerder om de vijf jaar eens leegtrekken.
Als ik uw verhaal hoor zit je met een verstopping in de overloop. Het kan toeval zijn dat ze dit 6mnd geleden ook hebben opgelost en er nu weer iets in zit natuurlijk, maar die overloop kan ook ergens beschadigd zijn, of te lang.
Ik weet dat wij bij gebruik van bepaald wc-papier ook verstoppingen krijgen in de overloop, omdat het niet snel genoeg afbreekt en meestroomt richting riool. Onze overloop is zo'n 30m lang, maar er zit een controleputje ergens tussenin, waardoor ik dat tegenwoordig zelf even oplos met een rioolrat als madam weer van dat extra zachte papier heeft gekocht. :p

200 - 300 euro is wel erg veel voor de put te legen. Mss dat ie daarom sceptisch is?

Tip die ik ooit gekregen heb: emmer warm water met een scheutje afwasmiddel in het toilet gieten. Als er iets verstopt zit, glijdt het dan beter.

200 - 300 euro is wel erg veel voor de put te legen. Mss dat ie daarom sceptisch is?

Tip die ik ooit gekregen heb: emmer warm water met een scheutje afwasmiddel in het toilet gieten. Als er iets verstopt zit, glijdt het dan beter.
Als het de overloop is die vol zit, kunt ge er een 150L ontstopper in gieten en dat zal niks doen.

Gebruik in elk geval geen gewoon afwasmiddel, en pas op met HG (of andere merken) producten. Die kunnen de bacteriën in de septische put doden, waardoor die niet meer werkt. Ook oppassen met WC blokjes en poetsproducten.

Je kan de septische put eens open doen, en als er een korst op zit moet je die in stukken breken. Daarna een tiental of zo van die zakjes ingooien op de put terug op te starten. Die verkopen ze in de doe-het-zelf winkels. Je kan die zakjes ook preventief erin gooien, elke maand een of twee.

't Is natuurlijk een erg late reactie, maar stand van grondwater kan er ook mee te maken hebben. Wij hadden er toen ook last van dat het water in de wc zo hoog kwam. Periode dat het constant regende. Nadien heeft het probleem zich vanzelf opgelost.

Terug
Bovenaan