Scoutskampen stopgezet na intimidatie

808 State

Well-known member
"Scoutskamp met 7-jarige meisjes stopgezet na intimidatie door lokale jongeren: “Triest dat het zover is gekomen”"


Wat is dat tegenwoordig eigenlijk allemaal?
 
"Scoutskamp met 7-jarige meisjes stopgezet na intimidatie door lokale jongeren: “Triest dat het zover is gekomen”"


Wat is dat tegenwoordig eigenlijk allemaal?
De goesting om u kinderen op kamp te sturen ebt weg. Gezellig is anders natuurlijk.
 
"Scoutskamp met 7-jarige meisjes stopgezet na intimidatie door lokale jongeren: “Triest dat het zover is gekomen”"


Wat is dat tegenwoordig eigenlijk allemaal?
Hek rond kampterrein dan maar, hek rond Blaarmeersen ...
En om 20h avondklok, Niet buiten het hek hé kampkindjes, want zeer gevaarlijk!

Beste kampkinderen, het hek is toe om 20h, deelnemers van het avondspel kunnen terug het terrein op met code : hekje hekje 123 hekje
Kamp thema, The Village, naar M Knight Shamalian?

(sarcasm hé) en ook een beetje triestheid ...

Brommergeluid kan jongere kindjes die vroeger gaan slapen storen ... Maar hen ook intimideren, en dan nog kinderen van 7-11 jaar oud. Triest. Moesten er nog meisjes zitten van 15 jaar ofzo en het blijft flirterig en eens dwaas doen (misschien leiding die hen aantrok) ... Maar neen ... helden jong, echte helden. Meisjes plagen is aandacht vragen was het in mijn tijd. En als de kampleiding van een kamp zegt: het is prive vanaf hier, of je stoort ons, dan respecteerde je dat.
 
Laatst bewerkt:
"Scoutskamp met 7-jarige meisjes stopgezet na intimidatie door lokale jongeren: “Triest dat het zover is gekomen”"


Wat is dat tegenwoordig eigenlijk allemaal?
Toen ik in het derde middelbaar zat, dat moet zo rond 2002 geweest zijn, gingen we ook een week op taalstage voor school. Ik zou niet meer weten naar waar (La Roche mogelijk). We zaten daar in gastgezinnen, en op de plek waar we met een man of 10 zouden opgepikt worden door de bus, kwam er ook zo'n kereltje (nuja, onze leeftijd) ons wat intimideren en iemand een klets geven, terwijl zijn oudere vriendjes wat verder toekeken vanop hun brommertjes. Maar dat kwam wel niet in de gazet.

Onze plaatselijke begeleider/contactpersoon is daarna nog met dat minibusje, met ons erbij, naar een of ander kot gereden om daar tegen de ouders te roepen dat ze van zijn leerlingen moesten blijven, dus die wist kennelijk toch meteen waar hij moest zijn.

Achja, ik betaal nu waarschijnlijk belastingen voor die mannen hun uitkering :unsure:
 
Aan de andere kant primeert de veiligheid van de kinderen wel. Als de officiële instanties maar laten begaan, dan houdt het op natuurlijk.
Als leiding moet je inderdaad je verantwoordelijkheid nemen als het op de veiligheid van de kinder aan komt. Maar als dat wil zeggen dat iedereen zich zomaar gaat moeten laten verjagen omdat jongeren ongebreideld mensen kunnen lastig vallen en intimideren dan vraag ik me echt af waar het met deze maatschappij naartoe gaat. Op de duur evolueren we naar een maatschappij waar we ons moeten wegsteken achter hoge hekkens met bewaking.
 
Aan de andere kant primeert de veiligheid van de kinderen wel. Als de officiële instanties maar laten begaan, dan houdt het op natuurlijk.
Als je dan leest dat er infeite niets is gebeurd is het misschien ook gewoon op veilig spelen, misschien iets "te hard" op veilig spelen afhankelijk van je eigen normen en waarden. Ja, het is erg dat het minderjarigen zijn, en iedereen zogezegd machteloos is, maar ik vraag me dan toch af of het over een zo'n grote groep brommertjesjeugd gaat dat een paar volwassen begeleiders dat niet veilig kunnen houden.

Nu goed, ik snap het wel, maar laat ons eerlijk zijn: toen wij jong waren of daarvoor zou dit volgens mij niet zo in het nieuws komen, mogelijk gaven enkele vaders die gastjes zelfs gewoon een pak rammel en dat was dat.
 
Als leiding moet je inderdaad je verantwoordelijkheid nemen als het op de veiligheid van de kinder aan komt. Maar als dat wil zeggen dat iedereen zich zomaar gaat moeten laten verjagen omdat jongeren ongebreideld mensen kunnen lastig vallen en intimideren dan vraag ik me echt af waar het met deze maatschappij naartoe gaat. Op de duur evolueren we naar een maatschappij waar we ons moeten wegsteken achter hoge hekkens met bewaking.
Zoals Green Mamba zegt, als er vanuit officiële instanties geen hulp komt en die gastjes maar blijven terugkomen, wat moeten ze dan doen? Als ik de leiding was zou ik ook geen incidenten willen riskeren, het kamp was waarschijnlijk grotendeels toch al verpest door die rotzakskes (niet gewoon plezier kunnen beleven maar constant uw zorgen maken over wanneer ze terug zullen komen, niet kunnen slapen, etc). Dan was het niet zo'n gekke beslissing om het gewoon op te geven. Als mensen pas actie ondernemen nadat er iets gebeurt is het altijd commentaar dat er eerst iets mis moet gaan voor er iets wordt aan gedaan, in dit geval begrijp ik hun beslissing volledig.

De kritiek moet vooral gaan naar die mottige bende en het feit dat daar geen gevolg werd aan gegeven. Zelf al zijn die kerels minderjarig, snap ik niet als die duidelijk herhaaldelijk voor miserie zorgen (en al gekend zijn bij de politie) dat daar echt niets aan gedaan kan worden. Sowieso een heel trieste situatie op alle vlak.
 
Ja, het is erg dat het minderjarigen zijn, en iedereen zogezegd machteloos is, maar ik vraag me dan toch af of het over een zo'n grote groep brommertjesjeugd gaat dat een paar volwassen begeleiders dat niet veilig kunnen houden.
Overschat de volwassenen niet. Dat zijn ook gewoon "snotneuzen" van 18 en ietsje ouder. Afhankelijk van het soort kamp (met de hele groep of met een leeftijdsgroep bijvoorbeeld) zal de leiding niet veel ouder zijn. Scouts en Gidsen Vlaanderen verplicht bijvoorbeeld 1 >21-jarige als eindverantwoordelijke op elk kamp.

"Snotneuzen" wil ik natuurlijk wel even nuanceren, ik heb er eigenlijk alle vertrouwen in dat die leiding capabel is en een kamp met de gebruikelijke pijntjes en heimwees in goede banen kan leiden en de leden een fantastische tijd bezorgen - maar aan alles zijn grenzen en externen heb je als leiding niet in de hand.
 
Sowieso zijn er op 100 - 1000 den kampen niet zo veel van deze problemen.

Spijtig gewoon voor dit kamp dat men wat laat maatregelen treft. Pas voor het volgende kamp dus en deze zien hun kamp verbrodt wat anders een heel mooie beleving kan zijn voor kinderen die niet op verre reis kunnen. Meestal duurt dat een 5 tot 10 tal dagen. Dus misschien wat kort voor gemeente besturen die altijd vliegensvlug reageren hé (sarcasm).

Bij ons in de Chiro was de oudste meestal fourage - kookploeg, oud leiding ofzo, meestal toch wel al een pak in de 20 of ouder. Die waren er ook met een 2 tal en de wagen voor noodgevallen etc, en vooral boodschappen doen dus. Was meestal diep in de Ardennen bij ons op open weides in de bossen nabij een rivier. Een groot tentenkamp wat van de dorpen weg, dus dat scheelt.

De aller kleintjes gingen dan wel meer in gebouwen op 'klein' kamp.
 
Laatst bewerkt:
Ook meegemaakt toen ik bij de “verkenners” zat in de scouts (20+ jaar geleden). Plaatselijke jeugd met tweetakt crossmotoren die onze jongere takken intimideerden, tegen onze tenten pissen, materiaal stelen,…

Politie deed niets, maar wist wel wie het waren (“ah, les vauriens de ferme XXX”), dus de leiding en kookploeg is toen het gestolen materiaal zelf maar gaan recupereren op een “strafexpeditie”, zijn toen ook wat kletsen uitgedeeld. Daarna een rustig kamp gehad.

Twee jaar later gehoord van een groep van een buurgemeente die op hetzelfde terrein een bivak hadden dat ze ook problemen hadden met diezelfde locals.
 
Wij hebben ook een paar keer zo'n dingen voorgehad met lokale idioten. Niet alleen in de ardennen maar ook diep in Vlaanderen. Een paar tikken uitdelen hielp wel.
 
Het ergert mij alsof men doet dat dit "nieuw" is.

Lokaal kapuul die een jeugdkamp stoort, dat is een filmscenario van een jaren '80 film
 
Het ergert mij alsof men doet dat dit "nieuw" is.

Lokaal kapuul die een jeugdkamp stoort, dat is een filmscenario van een jaren '80 film
Dat is inderdaad iets van alle tijden.
Ik heb zelf ook jaren leiding gegeven en mee geweest als kookploeg in de chiro.
Wij hadden er vrij weinig last van eigenlijk, en als het eens gebeurde probeerden we het zelf op te lossen.
Toen ook al soortgelijke verhalen gehoord van andere jeugdbewegingen uit de omgeving.
 
Zelf nooit meegemaakt en toch 10 kampen gedaan met de Chiro in Limburg en Wallonie, maar dit lijkt me zo'n prima voorbeeld van een relatief banaal feit dat uitvergroot in de media komt en dat bepaalde gevoelens onnodig aanwakkert.
 
Als je dan leest dat er infeite niets is gebeurd is het misschien ook gewoon op veilig spelen, misschien iets "te hard" op veilig spelen afhankelijk van je eigen normen en waarden. Ja, het is erg dat het minderjarigen zijn, en iedereen zogezegd machteloos is, maar ik vraag me dan toch af of het over een zo'n grote groep brommertjesjeugd gaat dat een paar volwassen begeleiders dat niet veilig kunnen houden.

Nu goed, ik snap het wel, maar laat ons eerlijk zijn: toen wij jong waren of daarvoor zou dit volgens mij niet zo in het nieuws komen, mogelijk gaven enkele vaders die gastjes zelfs gewoon een pak rammel en dat was dat.

Je kan moeilijk vergelijken. Ik ben van uw generatie en heb geweten dat de boer met zijn tweeloop op ons veld stond omdat enkele van de oudere scouts een koe waren gaan omduwen.

Het kwam toen allemaal niet in het nieuws. Wat ik wel steeds vaker begrijp is dat leiding (onder impuls van het centraal kader scouting Vlaanderen) een pak voorzichtiger is geworden.
 
Terug
Bovenaan