Ach, veel Europese regeringen schuiven de schuld nu vooral snel door naar de VS om hun eigen falen te verdoezelen.
Voilà. Der kan veel gezegd worden hoe strategisch slecht de US pullout is voor mensen- en vrouwenrechten, resources, geopolitiek and what not, maar wat me echt fameus de heupen werkt is waarom er nu ineens enkel naar de US wordt gewezen door de internationale gemeenschap ?? Er kan een hoop gezegd en geschreven worden over de US zijn buitenlandpolitiek, de onderliggende geopolitieke redenen achter bepaalde militaire acties, maar de rest van de internationale gemeenschap zou beter zelf eens in de spiegel kijken omtrent Afghanistan.
Hoelang weten ze al dat US ging vertrekken, het was niet van gisteren toch? Hoeveel miljarden heeft de US niet in dat land gestoken,
het zou Frankrijk of België eens moeten zijn, het kot was te klein.
Als de internationale gemeenschap wou een zekere controlere bewaren dat ze dan zelf troepen ginder deployen, wanneer heeft UK zijn combat operations gestopt, juist in 2014 ofzo?
Dan hebt ge van die nieuwskanalen als The Economist (UK) die dan wat populistische "woke"
praat liggen publiceren.
Dat is echt de ziekte van de 21ste eeuw, publiekelijk wat sociaal maatschappelijk geëngageerd doen (inclusief political establishment), maar in realiteit zelf 0 integriteit ten toon spreiden or walk the talk.
That being said, ik ondersteun zelf onderdrukte teenage meisjes in een Moslimland, en vind het uiteraard bijzonder jammer wat er ginder staat te gebeuren, maar Biden verdient een standbeeld.
Zoals met veel, inclusief NGO initiatieven in 3de wereld landen. Je kan mensen ondersteunen, maar het moet sustainable zijn. Je moet de mensen iets bijdragen, ze moeten leren om op eigen benen te staan. Ik denk dat de US meer dan zijn plicht gedaan heeft, je kan niet eeuwig blijven het handje vasthouden en blanco cheques schrijven dat werkt niet...