Saigon 2.0: Afghanistan op de rand

Of je kan Kabul als een soort vrijhaven afdwingen onder een VN-troepenmacht, maar dat gaan de Taliban ook niet toelaten en ik zie Biden daar zijn schouders niet onder zetten.

De meeste pakistani zijn voor de Taliban als ek die hun reacties zo lees , zou zelfs trending zijn op twitter
De meeste Chinezen zijn ook voorstander van de Communistische Partij op die manier denk ik. En Cuba heeft het net een cybercrime gemaakt om het prestige van het land te beschadigen. Ik zou dat toch met een korrel zout nemen.

Een ander voorstel zou kunnen zijn een deal te maken met Pakistan. De mensen die niet onder de Taliban willen leven laten wonen in Pakistan, een land met een gelijkaardige cultuur. Uiteindelijk heeft Pakistan de Taliban laten groeien op hun grondgebied dus zou dat land nu ook een deel van de oplossing kunnen leveren. En ook hier weer vrij verkeer tussen beide landen toelaten. Grensposten gecontroleerd door de VN die volgens mij geen doelwit zou mogen zijn van de Taliban.
Dat werkt toch alleen als je al die mensen daar ziet als "die van ginds"?
De Navo zegt: Jij mag kiezen, in Frankrijk gaan wonen of hier onder een communistisch/islamitisch bestuur. Gewoon omdat er een burgeroorlog is geweest of aan de gang is. Of in Polen. Het is min of meer dezelfde cultuur, vrij verkeer tussen beide landen bestaat al. Niemand last! Perfecte oplossing voor iedereen, toch.

Dat werkt toch alleen als je al die mensen daar ziet als "die van ginds"?
De Navo zegt: Jij mag kiezen, in Frankrijk gaan wonen of hier onder een communistisch/islamitisch bestuur. Gewoon omdat er een burgeroorlog is geweest of aan de gang is. Of in Polen. Het is min of meer dezelfde cultuur, vrij verkeer tussen beide landen bestaat al. Niemand last! Perfecte oplossing voor iedereen, toch.
Ik zou rap weg zijn. Liever in buurland met gelijkaardige cultuur op mijn gemak leven. Zou me niet kunnen schelen dat ik dan aanzien wordt als "buitenlander".

Ook een Afghaans-Belgisch gezin dat op vakantie was in Afghanistan getuigt dat ze na lang proberen voorlopig opgegeven hebben. "We waren om 4 uur 's nachts naar de luchthaven gegaan, maar we zijn om één uur 's middags teruggekeerd naar onze familie. We waren er bijna de hele voormiddag, maar de taliban sloegen ons en zeiden ons dat we daar weg moesten. Ze hebben mijn broer één keer met een tuinslang geslagen. We konden er niet de hele dag blijven omdat mijn kleine broer nog maar vier maanden oud is. Overal zie je mensen die flauwgevallen zijn door de hitte."

Hopelijk volgt er na de reddingsacties eens een grondig debat over deze gespleten realiteit. Afghaans-Belgische gezinnen die op vakantie gaan naar een land waarvan men in het nabije verleden nog vluchtelingen moest opvangen, en waarvan het reisadvies van de overheid (ook voor de overname van de Taliban) klaar en duidelijk is; (April 2021) Gezien de huidige veiligheidssituatie in het land worden alle reizen naar Afghanistan volledig afgeraden en een maximale waakzaamheid is ten sterkste aanbevolen. Reizen in Afghanistan houden sterk verhoogde risico’s in en de recent aangekondigde terugtrekking van de Amerikaanse troepen en de NAVO vragen om een nog hogere waakzaamheid.

Men mag deze landgenoten wel eens aanspreken op hun persoonlijke verantwoordelijkheid in deze. Je leest het overigens goed. Een baby van vier maanden oud...

Hopelijk volgt er na de reddingsacties eens een grondig debat over deze gespleten realiteit. Afghaans-Belgische gezinnen die op vakantie gaan naar een land waarvan men in het nabije verleden nog vluchtelingen moest opvangen, en waarvan het reisadvies van de overheid (ook voor de overname van de Taliban) klaar en duidelijk is; (April 2021) Gezien de huidige veiligheidssituatie in het land worden alle reizen naar Afghanistan volledig afgeraden en een maximale waakzaamheid is ten sterkste aanbevolen. Reizen in Afghanistan houden sterk verhoogde risico’s in en de recent aangekondigde terugtrekking van de Amerikaanse troepen en de NAVO vragen om een nog hogere waakzaamheid.

Men mag deze landgenoten wel eens aanspreken op hun persoonlijke verantwoordelijkheid in deze. Je leest het overigens goed. Een baby van vier maanden oud...
Ja ik geloof best dat er een paar Belgen of Afghaanse Belgen daar mogelijks vastzitten door gewoon brute pech en/of door bepaalde omstandigheden. Maar de verhalen die ik lees in de media daarvan denk ik steeds .. :unsure:

Het is ergens onze morele plicht omdat het gaat om mensen met een Belgisch paspoort , waarom de neef en de grootmoeder ook zouden meemoeten is mij ook een raadsel . Dat kan later ook nog .
Moest jij vastzitten in Frankrijk door bv de bosbranden in de Var, akkoord. Maar als ge ondanks alle negatieve reisadviezen naar een land gaat dat ge ontvlucht omwille van oorlog...

Ik zie niet in waarom er tijd, geld en risico's moeten genomen/verloren worden voor zo een mensen.

Moest jij vastzitten in Frankrijk door bv de bosbranden in de Var, akkoord. Maar als ge ondanks alle negatieve reisadviezen naar een land gaat dat ge ontvlucht omwille van oorlog...

Ik zie niet in waarom er tijd, geld en risico's moeten genomen/verloren worden voor zo een mensen.
Ook mensen die off piste gaan skiën, roken of te snel rijden helpen we nog als ze iets tegenkomen, ondanks het feit dat er continu gewaarschuwd wordt om dat niet te doen.

off piste gaan skiën
Buiten in Frankrijk kost de redding u veel geld. Daar is ook al meermaals kritiek op gekomen.

Bij roken betaal je taksen om die kosten deels te drukken en bij te snel rijden zijn er boetes om dit gedrag tegen te gaan.

Maar dit is allemaal off topic. Mijn punt is eerder dat we mss moeten stoppen met de pamper maatschappij en de mensen meer laten opdraaien voor hun eigen domme fouten.

Buiten in Frankrijk kost de redding u veel geld. Daar is ook al meermaals kritiek op gekomen.

Bij roken betaal je taksen om die kosten deels te drukken en bij te snel rijden zijn er boetes om dit gedrag tegen te gaan.

Maar dit is allemaal off topic. Mijn punt is eerder dat we mss moeten stoppen met de pamper maatschappij en de mensen meer laten opdraaien voor hun eigen domme fouten.
Die Afghaanse Belgen die nu daar zitten , zouden idd wel een sanctie moeten krijgen , het kan toch niet dat militairen hun leven moeten riskeren om mensen te gaan halen die daar in feite niks te zoeken hadden . Mss zich beter eerst laten infomeren voor je uw familie bezoekt , Taliban was nu toch al even in opmars .

Het is niet omdat ge gevlucht zijt voor oorlog dat ge niet eens uw familie terug moogt gaan bezoeken en misschien helpen die er nog vast zitten he.

Het is niet omdat ge gevlucht zijt voor oorlog dat ge niet eens uw familie terug moogt gaan bezoeken en misschien helpen die er nog vast zitten he.
Dus ze vluchten voor de taliban en nu gaan ze terug terwijl het bekend was dat de Amerikanen gingen terug trekken :thumb:
Als de oorlog gedaan was en het land was veilig, geen enkel probleem.

Dus ze vluchten voor de taliban en nu gaan ze terug terwijl het bekend was dat de Amerikanen gingen terug trekken :thumb:
Als de oorlog gedaan was en het land was veilig, geen enkel probleem.

Vermits zelf Biden (ok, nu ook niet 't grootste licht) deze snelheid had voorzien snap ik niet hoe gewone burgers dat wel zouden moeten weten.

Als je gevlucht bent voor de oorlog en de oorlog is voorbij dan heb je ook geen geldige reden meer om in België te zijn?

Als ge op uw 5de naar een land komt en daar de nationaliteit hebt. Waarom zou je dan in hemelsnaam terug gaan naar een land dat je niet kent en waar je niet dezelfde kansen krijgt als hier.

Vermits zelf Biden (ok, nu ook niet 't grootste licht) deze snelheid had voorzien snap ik niet hoe gewone burgers dat wel zouden moeten weten.
De opmars van de Taliban was er al vanaf januari , met de nodige aanslagen ook , die Afghanen zouden het eigl beter moeten weten dan Biden hoe de situatie is in hun land .

Terug
Bovenaan