Saigon 2.0: Afghanistan op de rand

Blijkbaar heel chaotische toestanden. Ik vind wel dat als er mensen op onze vlucht geraken en dan hier geraken, en uiteindelijk de Belgische paspoort niet hebben, dat we ze niet gaan terugsturen. Ik bedoel: ze hebben wellicht hun leven geriskeerd om hier te geraken. In de meeste gevallen gaat het om "familieleden" van mensen die een link met ons land hebben. We hebben al zoveel migranten, de overgrote meerderheid wellicht voor redenen die "minder urgent" zijn. Het gaat echt niet op een paar tientallen mensen meer of minder aankomen, laat staan honderden (of zelfs een duizendtal)

Maar ik blijf er wel voorstander van dat we streng moeten zijn op immigratie, maar hier kunnen we wel eens wat uitzonderingen maken, en soepeler zijn, zolang de voorwaarden en verwachtingen duidelijk worden gesteld tijdens de asielprocedure.

Ik weet dat we op de Verenigde Staten niet moeten rekenen maar als de hoofdschuldige van dit fiasco mogen zij ook best hun verantwoordelijkheid nemen qua opvang.

Blijkbaar heel chaotische toestanden. Ik vind wel dat als er mensen op onze vlucht geraken en dan hier geraken, en uiteindelijk de Belgische paspoort niet hebben, dat we ze niet gaan terugsturen. Ik bedoel: ze hebben wellicht hun leven geriskeerd om hier te geraken. In de meeste gevallen gaat het om "familieleden" van mensen die een link met ons land hebben. We hebben al zoveel migranten, de overgrote meerderheid wellicht voor redenen die "minder urgent" zijn. Het gaat echt niet op een paar tientallen mensen meer of minder aankomen, laat staan honderden (of zelfs een duizendtal)

Maar ik blijf er wel voorstander van dat we streng moeten zijn op immigratie, maar hier kunnen we wel eens wat uitzonderingen maken, en soepeler zijn, zolang de voorwaarden en verwachtingen duidelijk worden gesteld tijdens de asielprocedure.
Dan zet je de wegen wagenwijd open voor duizenden , wie geen link heeft met België komt er niet in .

Dan zet je de wegen wagenwijd open voor duizenden , wie geen link heeft met België komt er niet in .
Wel, dan zetten we de wegen wagenwijd open voor duizenden. Who cares?

Je kan die mensen moeilijk nog gaan terugsturen naar Afghanistan hé. Je moet je eens in hun plaats gaan voorstellen. Ze zijn daarnaast nog eens familie van de mensen die naar België zijn gegaan en wel een link hebben met ons land. Neen, die moeten hier blijven. Of toch zeker op zijn minst zolang de taliban daar aan de macht is, en hun rechten/vrijheden bedreigt.

Wel, dan zetten we de wegen wagenwijd open voor duizenden. Who cares?

Je kan die mensen moeilijk nog gaan terugsturen naar Afghanistan hé. Je moet je eens in hun plaats gaan voorstellen. Ze zijn daarnaast nog eens familie van de mensen die naar België zijn gegaan en wel een link hebben met ons land. Neen, die moeten hier blijven. Of toch zeker op zijn minst zolang de taliban daar aan de macht is, en hun rechten/vrijheden bedreigt.
Who cares? De belg cares .

De taliban kan daar evengoed nog 20 jaar aan de macht blijven , ik vind het ook zeer jammer wat daar gebeurt , maar wij moeten geen gigantisch opvangcentrum worden , met alle gevolgen van dien . De Afghanen gaan het zelf in Afghanistan moeten gaan oplossen . Dat heeft de VS en de NAVO beslist .

Who cares? De belg cares .

De taliban kan daar evengoed nog 20 jaar aan de macht blijven , ik vind het ook zeer jammer wat daar gebeurt , maar wij moeten geen gigantisch opvangcentrum worden , met alle gevolgen van dien . De Afghanen gaan het zelf in Afghanistan moeten gaan oplossen . Dat heeft de VS en de NAVO beslist .
Wij zijn nog altijd Belgie. We vallen niet onder de bevoegdheid van de VS. En de NAVO hoort ook niet alles te zeggen. Als die mensen hun leven bedreigt wordt, en ze geraken hier, dan vind ik wel dat ze dat recht hebben voor op zijn minst een tijdelijk verblijf / asiel. Op je vraag: who cares? I care.

Dit is imo het moment dat we ze nog veel harder moeten controleren. Dit is het perfecte moment voor extremisten om te doen alsof ze vluchteling zijn en dan hier snel een Belgische nationaliteit te krijgen, met later alle gevolgen van dien. Het is niet dat we dit niet hebben zien gebeuren in 2015. Toen mengde ze zich ook onder de vluchtelingen stromen.

Dit is imo het moment dat we ze nog veel harder moeten controleren. Dit is het perfecte moment voor extremisten om te doen alsof ze vluchteling zijn en dan hier snel een Belgische nationaliteit te krijgen, met later alle gevolgen van dien. Het is niet dat we dit niet hebben zien gebeuren in 2015. Toen mengde ze zich ook onder de vluchtelingen stromen.
Controles moeten er zeker zijn, maar ik denk wel dat je makkelijk kan zien op dat vliegtuig zat of niet. Anders maken we zelf ook fouten, en we zouden toch wat moeten geleerd hebben uit 2015. Momenteel gebeuren de evacuaties via vliegtuigen, dus daar lijkt mij wel voldoende controle over te zijn. Verder zullen die mensen hopelijk toch ook wel een Afghaans paspoort hebben, en indien dat zo is... wel, dan mogen ze de eerste stappen van asieltraject ook voorlopig doorstaan.

De "terroristen" bekend van de vele aanslagen zijn bovendien in bijna uitsluitend alle gevallen mensen die eigenlijk ook gewoon in Europa geboren zijn, wat meer een teken is dat de integratie niet soepel verloopt, maar dat heeft niets met "vluchtelingen" en "recht op asiel en opvang" te maken. Wel met een heleboel andere zaken. [en een eerste belangrijke stap heb ik in het topic van migratie uitgelegd, en dat is wat controversiëler dan de vriendelijke Jan die ik in dit topic uithang].

Wij zijn nog altijd Belgie. We vallen niet onder de bevoegdheid van de VS. En de NAVO hoort ook niet alles te zeggen. Als die mensen hun leven bedreigt wordt, en ze geraken hier, dan vind ik wel dat ze dat recht hebben voor op zijn minst een tijdelijk verblijf / asiel. Op je vraag: who cares? I care.
Tijdelijk? Iedereen weet dat dit niet bestaat.
Eenmaal hier blijven ze (of gaan ze eens per jaar op vakantie naar hun thuisland)
Tja, ik kan ze niet ongelijk geven. Europa, continent zonder grenzen en hoorn des overvloeds.
Er is hier altijd wel een gek te vinden die mensen naar hier wil importeren van de andere kant van de wereld.
Waarom migreren ze niet naar één van de andere islamitische buurlanden?

Tijdelijk? Iedereen weet dat dit niet bestaat.
Eenmaal hier blijven ze (of gaan ze eens per jaar op vakantie naar hun thuisland)
Tja, ik kan ze niet ongelijk geven. Europa, continent zonder grenzen en hoorn des overvloeds.
Er is hier altijd wel een gek te vinden die mensen naar hier wil importeren van de andere kant van de wereld.
Waarom migreren ze niet naar één van de andere islamitische buurlanden?
Omdat die Islamitische buurlanden ze ook niet willen , ik heb gelezen dat Turkije een muur aan het zetten is met de grens met Iran , omdat er ook in Turkije steeds meer protest is tegen de Syrische migranten die daar nog massaal zitten .

Voor de vluchteling is er maar 1 optie : Go West

Ik ben de economische/geopolitieke situatie eens aan het bekijken.
Wie wilt er handelen met de Taliban?
China: Afghanistan is omringd door landen waarin China heeft geïnvesteerd. Talibanleiders verwelkomen Chinese investeerders. Het lijkt erop dat de Taliban China beschouwt als een puur economische partner.
Pakistan: de Taliban zijn etnisch gezien Pashtuns (de meeste Pashtuns zijn in Pakistan), en ze werden gesponsord door de Pakistaanse geheime dienst. Bondgenoot dus.
Iran: heeft een lange grens met Afghanistan. Blijft de topvijand van de Taliban. Een Afghanistan beheerst door de Taliban is een probleem voor Iran. Als de Taliban ook nog eens zou samenwerken met Saoedi-Arabië. De Taliban zijn Soenni fundamentalisten. Iranezen zijn Shiitten. Alhoewel: 'vijand'. Iranezen spreken Farsi, Afghane een gelijkaardige taal. Veel vluchtelingen uit Afghanistan verblijven in Iran. Ze hebben een gedeelde geschiedenis, vroeger waren ze vaak één land bijvoorbeeld..
India en Turkije: houden zich wat passief, afzijdig.
Rusland: niet zeker hoe zij ernaar kijken en wat hun rol tot nu toe was. Wat wil Poetin?

Plus, als je zo'n gearrangeerd huwelijk normaal vind, besef dan ook maar dat er waarschijnlijk een bruidsschat betaald is met een "premium" omdat de vrouw er de Belgische nationaliteit en alle bijbehorende voordelen (uitkeringen, etc.) bijkrijgt. In mijn ogen is dat gewoon nauwelijks beter dan een schijnhuwelijk wat wél strafbaar is. In zo'n gevallen zou je de partner die "geïmporteerd" wordt voor X aantal jaar alle voordelen buiten noodzakelijke gezondheidszorg moeten ontzeggen en strenge voorwaarden opleggen aan dit koppel.

Ik dacht dat men altijd aan de familie van de bruid een bruidsschat moest betaald worden, nooit omgekeerd. Gezien de vrouw eigenlijk onderdeel van de familie van de man wordt en zelfs na overlijden van de man familie van de man blijft.

Daarom dat je in die culturen veel neef-nicht huwelijken hebt om het familiefortuin "intern" te houden of uit armoede geen bruidsschat kunnen betalen.

Wat zijn gevolgen heeft:

Ik dacht dat men altijd aan de familie van de bruid een bruidsschat moest betaald worden, nooit omgekeerd. Gezien de vrouw eigenlijk onderdeel van de familie van de man wordt en zelfs na overlijden van de man familie van de man blijft.

Daarom dat je in die culturen veel neef-nicht huwelijken hebt om het familiefortuin "intern" te houden of uit armoede geen bruidsschat kunnen betalen.

Wat zijn gevolgen heeft:
Het gaat in beide richtingen afhankelijk van de cultuur. Soms is het aan de familie van de man, soms die van de vrouw. Het is ook niet altijd aan de familie van de vrouw of man maar soms ook rechtstreeks aan de vrouw/man (o.a. als een voorafname van de erfenis).

Hoe het precies geregeld hangt vaak af van de omstandigheden van de cultuur. bvb culturen waar lichte handenarbeid belangrijk is (en de vrouw dus even productief is als de man) zal vaker een betaling aan de (familie van de) vrouw zien, ook in polygame culturen gaat de betaling vaak richting familie van de vrouw. In culturen waar vrouwen niet buitenshuis mogen werken of economisch minder productief zijn is het vaker omgekeerd.

euh je wilt niet weten hoeveel mensen er hier getrouwd zijn met neven en nichten.
En dat is trouwens heel wettelijk en op zich geen probleem voor de voortplanting :)

Controles moeten er zeker zijn, maar ik denk wel dat je makkelijk kan zien op dat vliegtuig zat of niet. Anders maken we zelf ook fouten, en we zouden toch wat moeten geleerd hebben uit 2015. Momenteel gebeuren de evacuaties via vliegtuigen, dus daar lijkt mij wel voldoende controle over te zijn. Verder zullen die mensen hopelijk toch ook wel een Afghaans paspoort hebben, en indien dat zo is... wel, dan mogen ze de eerste stappen van asieltraject ook voorlopig doorstaan.

De "terroristen" bekend van de vele aanslagen zijn bovendien in bijna uitsluitend alle gevallen mensen die eigenlijk ook gewoon in Europa geboren zijn, wat meer een teken is dat de integratie niet soepel verloopt, maar dat heeft niets met "vluchtelingen" en "recht op asiel en opvang" te maken. Wel met een heleboel andere zaken. [en een eerste belangrijke stap heb ik in het topic van migratie uitgelegd, en dat is wat controversiëler dan de vriendelijke Jan die ik in dit topic uithang].

euh je wilt niet weten hoeveel mensen er hier getrouwd zijn met neven en nichten.
En dat is trouwens heel wettelijk en op zich geen probleem voor de voortplanting :)
Je hebt het dan over uw echte neef of nicht? Dus de zoon of dochter van uw moeder of vader zijn broer of zus?
Dat dit voorkomt daar twijfel ik niet aan, dat dit normaal is daar twijfel ik immens aan.

Pansjhir resistance

Benieuwd hoe dit gaat evolueren. Verzet in de befaamde Afghaanse Pansjirvallei geleid door de voormalige vicepresident Amrullah Saleh en 32-jarige zoon van de "Leeuw van Pansjir" Ahmad Shah Massoud die twee dagen voor 9/11 werd vermoord door Al Qaida. Ik vermoed op dit moment te geframenteerd om werkelijk iets door te drukken maar de macht van de taliban is nog niet geheel geconsolideerd, al gaat dat niet lang duren voor ze opstandelingen stevig gaan onderdrukken. Er komen al rapporten binnen van klopjachten op "collaborateurs", maar er is ook heel veel desinformatie aan het rondgaan.

Klopt slechts deels, in België is het (helaas) wettelijk toegelaten (ik zou het verbieden) maar in Nederland is het bijvoorbeeld wél verboden, niet zo ver van hier toch? De Kerk verbiedt het ook, voor wat dat waard is.

Het is echter wel degelijk problematisch voor de gezondheid van de nakomelingen (tenzij je bedoelt dat de kans op miskraam niet significant verhoogt), best case kan je argumenteren dat het wat inteelt betreft uiteraard minder problematisch is dan pakweg oom-nicht of tante-neef of erger nog nauwere verwanten.

Wat leesvoer (nature) & nog meer leesvoer (pnas)

Huwelijken tussen neven en nichten met één grootouder gemeenschappelijk kwamen ook in Europa vroeger vaker voor, omdat gemeenschappen nu eenmaal kleiner waren (en dan kwam je al snel bij een (achter-)achterneef/nicht uit) maar ook omdat er hier onder aristocratische families ook "slechte hygiëne" was op dat vlak (tot bij koninklijke families toe), met zelfs nog "recente" prominente voorbeelden als (ironisch) Darwin en Einstein die elk hun volle nicht huwden. Intussen is dat wel degelijk in veel westerse landen/staten van de V.S. terecht verboden.

Je ziet echter wel degelijk al signalen van inteelt bij eerste huwelijken tussen neven en nichten, zoals een licht hogere mortaliteit (van een paar percent naargelang de bron) bij kinderen tussen neven en nichten en per genetische ziekte een paar procent meer kans dat die optreedt bij de nakomelingen, maar er zijn natuurlijk meerdere dergelijke ziektes.

Herhaaldelijke huwelijken "binnen de familie" zelfs tussen eerste neven en nichten dan nog zijn wel al helemaal problematisch want dan mag je inteeltcoëfficiënten en kansen op genetische ziektes gaan optellen.

Je kan je afvragen of dit nog on-topic is, maar je kan natuurlijk weer niet ontkennen dat je toch bepaalde parallellen kan trekken tussen de discussie rond Afghanistan en veel zaken wat mislopen in het Midden-Oosten, de nood voor opvang in de eigen regio/cultuur en een kaartje zoals het deze (EDIT: kan niet insluiten).

Weer één van de vele problemen uit die regio die aangepakt zouden moeten worden (onder meer door meer onderwijs, ook voor vrouwen) en die ik liefst niet naar hier zou importeren. Net als polio-vaccinatie... je weet wel, die gruwelijke ziekte die alleen nog in het wild kan bestaan en dus een bedreiging blijven vormen voor de mensheid dankzij religieuze fundamentalisten in Pakistan en Afghanistan.

Terug
Bovenaan