Rousseau van voorzitter naar lijstduwer na racistische uitspraken?

“Het gaat maar om een paar mensen, niet meer dan 20", reageerde hij daarvoor. Een uitspraak die door de jongeren niet in dank werd afgenomen.

Subtiel.

Heerlijk.

Ik vond niet meteen het correcte topic dus ik post het even hier.

Wat vinden jullie trouwens hier van? (Iemand die van oorsprong hier van Azië is die hierop kan antwoorden?)

Onlangs was er een collega die zijn best deed Chinees te leren. Hij ziet dus een Aziaat op straat hier in Vlaanderen en hij roept luidop '‘nǐ hǎo!' (wat Hallo betekent). Hij werd echter uitgemaakt voor dikke vette racist want hiermee gaf hij aan dat hij die mens 'anders dan anderen' aanzag.

Ik vind dit toch te ver gaand. OK een Chinees spleetoog noemen is 'not done', dat weet iedereen wel (hoop ik). Maar hier deed hij gewoon zijn best en was hij fier een (eerste) woordje Chinees te spreken. Maar dat kwam dus niet goed over. :S

Wat vinden jullie trouwens hier van?

Onlangs was er een collega die zijn best deed Chinees te leren. Hij ziet een Chinees op straat hier in Vlaanderen en hij roept luidop '‘nǐ hǎo!' (wat Hallo betekent)

Hij werd echter uitgemaakt voor dikke vette racist want hiermee gaf hij aan dat hij die mens 'anders dan anderen' aanzag.

Ik vind dit toch te ver gaand. OK een Chinees spleetoog noemen is 'not done', dat weet iedereen wel (hoop ik). Maar hier deed hij gewoon zijn best en was hij fier een (eerste) woordje Chinees te spreken. Maar dat kwam dus niet goed over. :S
Naar een random mens met een Chinees uiterlijk '‘nǐ hǎo!" roepen is dan ook best vaag. Voor het zelfde geld spreekt die geen Chinees? Snap zijn reactie ergens wel.
Probeer dan Chinees te praten tijdens de bestelling in de Chinees he.

Wat vinden jullie trouwens hier van? (Iemand die van oorsprong hier van Azië is die hierop kan antwoorden?)

Onlangs was er een collega die zijn best deed Chinees te leren. Hij ziet dus een Aziaat op straat hier in Vlaanderen en hij roept luidop '‘nǐ hǎo!' (wat Hallo betekent). Hij werd echter uitgemaakt voor dikke vette racist want hiermee gaf hij aan dat hij die mens 'anders dan anderen' aanzag.

Dat is een beetje zoals tegen elke Arabisch/Oosters uitziende mens in Antwerpen of andere stad salam alaikum zeggen. Ik zou dat toch maar vreemd vinden. Tof dat ge u eerste woordjes leert, maar probeer dat even uit op een andere locatie dan bij random mensen op straat.

Een Aziaat zien en meteen in het Mandarijns hallo zeggen is toch gewoon vreemd? Want dat kon geen Thai, Laotiaan, Vietnamees, Mongool, ... zijn ofzo?
Anders bij iedereen die er Oost-Europees uitziet in het Russisch beginnen gewoon, ook grote kans op slagen (en verwondingen).

Laatst bewerkt:

Voor hetzelfde geld is dat een Belg die nog nooit in het verre oosten is geweest en dus geen woord Chinees kan.
Veel Aziatische comedians hebben dit ook al eens aangehaald en het komt echt wel racistisch over.

Voor hetzelfde geld is dat een Belg die nog nooit in het verre oosten is geweest en dus geen woord Chinees kan.
Veel Aziatische comedians hebben dit ook al eens aangehaald en het komt echt wel racistisch over.
Net zoals we niet gewoon swahili spreken tegen iemand met een zwarte huidskleur. Dat is de meest gesproken taal in Afrika, met 200 miljoen mensen. Maar tov. 1.4 Miljard mensen die in het continent wonen, is dat nog altijd peanuts.

We zijn hier nog teveel "gewend" ook, om eender wie er "anders" uit ziet, te beschouwen als iemand die hier niet woont. En ik snap waar dat vandaag komt, ik snap de reflex, maar als we daar te hard op acteren, dan zorgt dat wel voor een "wij-zij" context waar we voor moeten opletten.

w6x5pig5moy61.jpg

drinkt niet meer tot aan de verkiezingen dusja :p

Laten we hopen dat hij dan ook geen andere drugs (meer) doet. Van andere politici is immers geweten dat ze wel eens graag een wit lijntje consumeren, maar soit.

De Roma in Brussel die Rousseau verder aanklagen... straks krijgt dit toch nog een vervelend staartje.
Best wel ironisch, maar soit.

Net zoals we niet gewoon swahili spreken tegen iemand met een zwarte huidskleur. Dat is de meest gesproken taal in Afrika, met 200 miljoen mensen. Maar tov. 1.4 Miljard mensen die in het continent wonen, is dat nog altijd peanuts.

We zijn hier nog teveel "gewend" ook, om eender wie er "anders" uit ziet, te beschouwen als iemand die hier niet woont. En ik snap waar dat vandaag komt, ik snap de reflex, maar als we daar te hard op acteren, dan zorgt dat wel voor een "wij-zij" context waar we voor moeten opletten.
Denk dat Arabisch en Frans zelfs meer wordt gespeoken in Africa dan Swahili. Swahili wel de meeste gesproken "zwart afrika" taal.

Maar dat kwam dus niet goed over. :S

Lijkt me ook vrij logisch, niet?
Dat is puur op basis van hoe iemand eruitziet denken, die zal wel niet van hier komen, die zal wel mandarijns spreken. Terwijl buiten die persoon zijn uiterlijk is daar totaal geen reden voor.

Hij had evengoed ook nog kunnen vragen bij welke afhaalchinees die man werkte. En of hij lekkere babi pangang maakt.

Het zijn net die stereotypes en die vooroordelen die volledig verkeerd zijn.

Ik heb nog geweten dat er een collega met Marrokkaanse roots een broodje ging bestellen tijdens de ramadan en dat smeerster vroeg “oej maar als je die tot na zonsondergang gaat bewaren gaat die wak zijn ze”.
Euh ik ga dat broodje nu opeten hoor?? Waarom zou ik het bewaren tot na zonsondergang?
Persoon was niet gelovig en deed natuurlijk niet mee aan de ramadan. Is trouwens een op en top Belg die niks met Marokko heeft.
Dat is ook op geen enkel moment grappig maar eerder vrij schofferend en grof.

De Roma in Brussel die Rousseau verder aanklagen... straks krijgt dit toch nog een vervelend staartje.
Best wel ironisch, maar soit.
Dat de roma (wie zijn dat trouwens, vertegenwoordigt die groep de stem van elke roma in België of Brussel?) er nog een klacht bovenop gooien werkt nu wel niet in het voordeel van hen imo. Wat hebben ze daar nu mee te winnen? Bekend staan als de groepering die je aanklaagt als je iets fout zegt?

Dat de roma (wie zijn dat trouwens, vertegenwoordigt die groep de stem van elke roma in België of Brussel?) er nog een klacht bovenop gooien werkt nu wel niet in het voordeel van hen imo. Wat hebben ze daar nu mee te winnen? Bekend staan als de groepering die je aanklaagt als je iets fout zegt?
Dat is toch ook gewoon victim blaming? Wat heeft iemand die op straat in elkaar wordt geslagen er nu aan om de dader aan te klagen? Hij blijft toch gewond, dat zal niet genezen. Wat heb je ermee te winnen om iemand aan te klagen voor smaad, het is toch al gepubliceerd? En waarom moet de staat een verkrachter aanklagen, het slachtoffer blijft verkracht.

Terug
Bovenaan