Rousseau van voorzitter naar lijstduwer na racistische uitspraken?

Toch ook wel straf dat dit zo veel te weeg brengt maar Schepen Mathieu Mas rijd onder invloed en te snel iemand dood daar word amper iets van te gezegt.
Dat is natuurlijk ook niet (één van) de populairste politicus van ons land. Bekendheid is alles in zo een zaken.
Wees maar zeker dat hier in Oudenaarde meer over dat ongeval wordt gepraat.

Rousseau zijn uitspraken over Molenbeek hebben hem ook niet doen wankelen, dit zal hij ook wel zonder al te veel gevolgen verdragen. Zoals het toen "maar" ging over een gekende probleemwijk, gaat het nu "maar" over een populatie die niet bepaald gekend staat om goed te integreren of te willen integreren.

Ik vind eerlijk gezegd die uitspraak over de matrak gebruiken véél problematischer dan dat hij naar de Roma-gemeenschap verwijst als "die bruin mannen". Politiegeweld aanmoedigen/verheerlijken, dat lijkt me ongeacht de politieke strekking nu toch niet de kant die we op moeten.

Zijn quote was niet "Seg mannen, eigenlijk verdiende gelle wa teveel om nen hele avond op café te hangen’

Wat al fout was want ze waren opgeroepen, en dan morgen ze reageren + er was een evenement met veel volk gaande dus aanwezig is ook nodig

Hij had gevraagd aan de agenten of het nodig was met zoveel op dat uur daar aanwezig te zijn met de opmerking "of is het omdat het weekend is" verwijzend naar het feit dat ze dan dubbel betaald krijgen
Om daarna nog eens te zeggen "jullie verdienen teveel voor wat jullie maar doen"

Neemt ge dan het partijprogramma van Vooruit erbij:

zonder politie en gevoel van veiligheid kan niemand vooruit.
En de politie speelt een hoofdrol in het beschermen van onze veiligheid. Daarom gaat Vooruit voor een goed uitgebouwde en deftig gefinancierde politie. Helaas staat door een verouderd financieringssysteem en door besparingen in het verleden de goede werking van de lokale en de federale politie steeds meer onder druk. Zo zijn onze politiediensten niet meer in staat om al hun taken goed uit te voeren
Dus de agenten waren op hun teen getrapt door die opmerking en openen dan maar een PV voor racisme voor zijn uitspraken. Kan mij niet van de indruk ontdoen dat ze voor een random zatte marginaal om 6u op café zoveel moeite zouden doen om een PV op te maken.

Dus de agenten waren op hun teen getrapt door die opmerking en openen dan maar een PV voor racisme voor zijn uitspraken. Kan mij niet van de indruk ontdoen dat ze voor een random zatte marginaal om 6u op café zoveel moeite zouden doen om een PV op te maken.
Als gij als zatte marginaal eerst binnen in het café zo gaat praten tegen die agenten en dan buiten nog eens gaat herbeginnen/verder doen is de kans vrij groot dat er nie alleen een PV volgt, maar ge ook moogt meegaan voor te gaan ontnuchteren in de cel.

11 dagen na datum dan nog wel.

Hier heb ik nergens zelfs nog geen insinuaties van zien passeren (in de pers, hier wel genoeg natuurlijk). Laat staan dat hier iets rond bewezen is. Na "feiten gekend", start je alvast met iets wat geen feiten zijn.
Met 'de feiten die nu grotendeels gekend zijn' bedoel ik uiteraard de feiten van de bewuste nacht, zoals ze werden toegelicht op de persconferentie. Mijn post is ook naar aanleiding daarvan geschreven.

Dat er wat zijn verdedigingsstrategie mogelijke interpretaties zijn, zal best, afhankelijk of je Rousseau wil volgen of niet.
Maar iemand die contact neemt met zijn rechtstreekse lijnen (burgemeester en korpschef) en dingen schrijft als "je kan mij toch garanderen dat die beelden niet gaan vrijgegeven worden?", "kan je mij daarover op de hoogte houden?", ..., respecteert op dat moment de scheiding der machten niet meer en is de zaak aan het sturen/manipuleren. Dit is evenveel als schrijven "hou die beelden tegen mocht dat wel het geval zijn".
Alle respect voor diegenen die hier geen graten in zien, maar dit is meer dan gewoon even polsen wat er gaande is (en maakte trouwens het onderwerp uit van verscheidene artikels, met gelijkaardige tegenkanting van o.a. Vlaams Belang en PVDA, dus het is nu niet dat ik dit uit mijn mouw schud).

Laatst bewerkt:
Als gij als zatte marginaal eerst binnen in het café zo gaat praten tegen die agenten en dan buiten nog eens gaat herbeginnen/verder doen is de kans vrij groot dat er nie alleen een PV volgt, maar ge ook moogt meegaan voor te gaan ontnuchteren in de cel.
Ik geloof nooit dat als ik om 6u 's morgens zat tegen een agent ga uitleggen hoe hij zijn job moet doen, dat ik nog thuis ga moeten slapen die nacht...

Is natuurlijk niet goed te praten, maar zo erg was het nu ook niet lol. Van een politieker verwacht ge dit niet zou beter moeten weten, maar 't is allemaal beetje een kindertuin onze politiek

Ik geloof nooit dat als ik om 6u 's morgens zat tegen een agent ga uitleggen hoe hij zijn job moet doen, dat ik nog thuis ga moeten slapen die nacht...
Maar komaan zeg, stop eens allemaal met overdrijven. Ik heb in de horeca gewerkt tijdens mijn studentenjaren en als daar agenten werden opgeroepen voor een of andere vechtpartij of andere ongeregeldheden (wat bijna elke week was, want uitgaansbuurt) stonden daar bijna altijd dronken onnozelaars zulke praat te verkopen tegen die agenten.

Agenten horen meerdere keren per dag 'hebben jullie niks beters te doen' en aanverwanten daarvan. Als die daarvoor iedereen in de cel moeten gooien hebben ze geen plaats meer voor echte criminelen. Dat van 'die bruinen' is al wat minder courant maar daar is dan ook een PV voor opgemaakt. Ook iets wat lang niet altijd gedaan werd toen ik nog in de horeca werkte, want veel tooghangers die dat soort praat verkondigden tegen de politie kregen niet meer dan een 'stop eens met zeveren' te horen, maar goed: misschien zijn de tijden daarin veranderd. Maar de cel in? Beetje realistisch blijven.

Echt, wat je hier toch allemaal moet lezen... Dat het enorm dom was van hem en dat hij zulke zaken niet moet zeggen klopt allemaal, maar de pearl clutching van sommigen hier gaat er toch wat over hoor.

Laatst bewerkt:
De opmaak van PV vind ik de opmerkelijkste passage in de volledige verdedigingsstrategie van Rousseau.

Hierover zegt hij: 'pas na vele dagen werd er alsnog een PV opgemaakt, dus dat is er sowieso gekomen door een politieke druk'.
Als je het organigram van een politiezone bekijkt, dan is dit vrij simpel: de inspecteurs vallen onder rechtstreekse dienstchefs, die op hun beurt vallen onder de korpschef, die op zijn beurt valt onder de burgemeester. Klassieke hiërarchie.
Geen enkele andere politieke partij of politicus heeft zich te moeien met de werking van een politiezone, want dat is hun bevoegdheid niet.
Uiteraard dat Dehandschutter niet te spreken was over die insinuaties van Rousseau, want de enige die politieke druk had kunnen uitoefenen was hij, in zijn rol van burgemeester.

In die context, en ik viel bijna van mijn stoel toen ik het las, vond de partij Vooruit het dan ook nog eens nodig om te stellen 'dat dit duidelijk bewijs was dat er heksenjacht op hem werd gemaakt'.
Excuseer? Dat is zoveel zeggen als dat De Handschutter of de politiezone corrupt is.
Wie gelooft die partij nog als ze komen aandraven met hun zelfde riedeltje dat hij slachtoffer is van een heksenjacht?

Zelfs hier op het forum hebben mensen die bij de politie werken bevestigd dat er geen deadline bestaat voor het opmaken van een PV.

Maar goed, mochten er geen feiten gebeurd zijn die een PV vereisen, zou ik het nog kunnen plaatsen.
Maar gisteren is Rousseau van wal gestoken om te zeggen dat hij een fout heeft gemaakt en dat hij zich daarvoor excuseert.

Met andere woorden, de politiezone heeft hun werk gedaan zoals het moest. Misschien na lang beraad, maar het PV was terecht.

En dat hele geinsinueer van Vooruit over die heksenjacht is hij deze dikke, dikke, dikke zever.

Maar komaan zeg, stop eens allemaal met overdrijven. Ik heb in de horeca gewerkt tijdens mijn studentenjaren en als daar agenten werden opgeroepen voor een of andere vechtpartij of andere ongeregeldheden (wat bijna elke week was, want uitgaansbuurt) stonden daar bijna altijd dronken onnozelaars zulke praat te verkopen tegen die agenten.

Agenten horen meerdere keren per dag 'hebben jullie niks beters te doen' en aanverwanten daarvan. Als die daarvoor iedereen in de cel moeten gooien hebben ze geen plaats meer voor echte criminelen. Dat van 'die bruinen' is al wat minder courant (hoewel ik ook vaak genoeg dat soort zaken zonder gevolg heb horen passeren) maar daar is dan ook een PV voor opgemaakt.

Echt, wat je hier toch allemaal moet lezen... Dat het enorm dom was van hem en dat hij zulke zaken niet moet zeggen klopt allemaal, maar de pearl clutching van sommigen hier gaat er toch wat over hoor.
En ik heb als buitenwipper aan fakbars in Leuven gestaan, en als ge daar als student tegen de agenten in ging, mocht ge gegarandeerd meekomen naar de bureau.
Het gaat hier niet over "maar allé meneer, het is maar een feestje he", bij dat soort confrontaties ben je uw gedrag aan het "goedpraten" en dan gaan ze gewoon zeggen "hou het wat rustig". Wat Rousseau doet, is de agenten uitschelden.

Mocht het over iemand van vb of nva, dan eisen iedereen het ontslag.
Maar meneer is heel populair bij vooruit, die gaan niks doen tegen hun eigen voorzitter en zeker niet.
Omdat meneer te populair is voor vooruit.

En ik heb als buitenwipper aan fakbars in Leuven gestaan, en als ge daar als student tegen de agenten in ging, mocht ge gegarandeerd meekomen naar de bureau.
Het gaat hier niet over "maar allé meneer, het is maar een feestje he", bij dat soort confrontaties ben je uw gedrag aan het "goedpraten" en dan gaan ze gewoon zeggen "hou het wat rustig". Wat Rousseau doet, is de agenten uitschelden.
Sorry, maar daar geloof ik geen fluit van, dat iedereen die ook maar iets van weerwoord biedt tegen agenten mee werd genomen in Leuven. Dan zijn er namelijk niet genoeg agenten meer om de orde te bewaren omdat ze allemaal bezig zijn met administratie, zeker in een studentenstad als Leuven op pakweg een donderdagavond.

Zeggen 'worden jullie niet te veel betaald om op staminee te hangen' is trouwens niet uitschelden, kom zeg. Als je dat als agent al uitschelden vindt dan sta je daar misschien niet echt op je plaats. Opnieuw: die horen dat meerdere keren per dag, die steken echt niet iedereen die zoiets zegt in de cel. Enfin, kijk gewoon naar pakweg Niveau 4 of andere realityreeksen over de politie: daar zie je nog veel ergere dingen passeren die de politie gewoon laat gaan. Onlangs was ik in Oostende en daar stond iemand in die uitgaansbuurt 'all cops are bastards' te roepen naar twee agenten die daar patrouilleerden. Meer dan een verbale waarschuwing heeft die niet gekregen.

Enfin: wat Rousseau deed ging er zwaar over, dat wil ik allemaal niet goedpraten, maar hoe er hier wordt gedaan alsof Jan met de Pet onmiddellijk in de cel zou vliegen voor hetgene wat hij daar heeft gedaan is belachelijk. Misschien als je net een heel slechtgezinde agent tegenkomt ja. Maar agenten hebben doorgaans wel wat beter te doen dan een grofgebekte zatlap in de cel te draaien.

Agenten horen meerdere keren per dag 'hebben jullie niks beters te doen' en aanverwanten daarvan. Als die daarvoor iedereen in de cel moeten gooien hebben ze geen plaats meer voor echte criminelen. Dat van 'die bruinen' is al wat minder courant maar daar is dan ook een PV voor opgemaakt. Ook iets wat lang niet altijd gedaan werd toen ik nog in de horeca werkte, want veel tooghangers die dat soort praat verkondigden tegen de politie kregen niet meer dan een 'stop eens met zeveren' te horen, maar goed: misschien zijn de tijden daarin veranderd. Maar de cel in? Beetje realistisch blijven.

Als we met anekdotische verhalen gaan afkomen als "bewijs" dan heb ik er ook nog wel een heel aantal in mijn schuif hoor :sarcastic:

Als ge aan de toog inderdaad zo'n opmerking plaatst van "zijt ge weer daar" "niks beters te doen" zult ge inderdaad een gewoon antwoord krijgen, als ge 10 minuten blijft doorgaan en die mannen zo belet hun werk te doen EN ge stop daar niet maar ge gaat nog mee naar buiten om daar dan ook nog eens door te doen terwijl omstaanders zeggen dat ge beter uw mond zou houden. Dan gaat het wel een gevolg krijgen.

Mocht het over iemand van vb of nva, dan eisen iedereen het ontslag.
Maar meneer is heel populair bij vooruit, die gaan niks doen tegen hun eigen voorzitter en zeker niet.
Omdat meneer te populair is voor vooruit.
Moest het gaan om TvG zou de helft van wie hier nu in dit topic post zeggen dat hij gewoon gelijk heeft.

@anders. ge kunt gewoon echt eens proberen om on-topic te blijven in plaats van overal scheve parallellen te gaan trekken die op den duur nergens meer over gaan.

Conner Rousseau is niet om het even wie, er zijn wel meer elementen in dit verhaal die voor jan met de pet waarschijnlijk anders waren gelopen (zoals 11 dagen na datum alsnog een PV opstellen om maar iets te zeggen), we kunnen nu eenmaal geen parallel universum optrekken waarin we de situaties met elkaar te vergelijken en om elkaar hier nu te gaan 1-uppen met wie het meeste street cred heeft wat betreft ervaring met politieagenten en wie dus bijgevolg de beste inschatting kan maken van wie er in soortgelijke situaties de bak in zou draaien schieten we ook niet echt veel op denk ik.

@anders. Ja, negeer de rest van mijn post maar weer zoals gewoonlijk. Echt lastig om met jou in discussie te gaan op dit forum hoor.

Als we met anekdotische verhalen gaan afkomen als "bewijs" dan heb ik er ook nog wel een heel aantal in mijn schuif hoor :sarcastic:

Als ge aan de toog inderdaad zo'n opmerking plaatst van "zijt ge weer daar" "niks beters te doen" zult ge inderdaad een gewoon antwoord krijgen, als ge 10 minuten blijft doorgaan en die mannen zo belet hun werk te doen EN ge stop daar niet maar ge gaat nog mee naar buiten om daar dan ook nog eens door te doen terwijl omstaanders zeggen dat ge beter uw mond zou houden. Dan gaat het wel een gevolg krijgen.
Maar anekdotische verhalen, wat is dat nu weer? Zijn er statistieken vanaf hoeveel zinnen de politie je meeneemt of iets van data waar ik me op kan baseren? Nee toch?

Ik heb jarenlang in een horecabuurt gewerkt en heb tientallen politieinterventies gezien, en daar werd steevast op de politie gezeikt als die opdaagden, of geklaagd over 'de zwarten' of 'de bruinen' en weet ik veel, en daar is nooit iemand voor in de cel gedraaid. Ga op een willekeurige donderdagnacht eens in Leuven staan en je ziet het zelf. Of in Antwerpen of Brussel of... Enfin, kijk gewoon naar Niveau 4 of andere realityreeksen met politie: je moet het al heel bont maken qua verbaal geweld en opstandigheid vooraleer de politie je meeneemt naar de cel, want die hebben normaal gezien wel betere zaken te doen dan een onnozele zatlap mee te nemen.

En opnieuw: ik praat wat Rousseau heeft gedaan helemaal niet goed, maar ik geloof nooit dat Jan met de Pet voor hetzelfde in de cel zou gedraaid zijn, toch niet op basis van hetgeen we nu weten. Kan zijn dat als die beelden ooit vrij komen ik iets anders zeg. En hij heeft trouwens een gevolg gekregen, namelijk een PV.

Terug
Bovenaan