Ronde van het Baskenland 07/04 - 12/04

Voor een renner die duidelijk wat op de sukkel was, is het toch mooi dat hij al 2 overwinningen heeft dit seizoen. Tegenstand of niet, je moet toch minstens in een goede vorm zijn om een sprint te rijden.

Maar dan had hij die goede vorm vorig jaar ook? Een win is een win, goed voor het vertrouwen en uiteindelijk is dit een WT overwinning (andere ploegen zouden beter wat vaker hun B sprinters naar dit soort koersen sturen), maar vorig jaar won die ook gewoon 3 keer hé. Zijn overwinning in Oman vorig jaar aan het begin van het seizoen was tegen Magnier, Kristoff, Jakobsen, Coquard, etc. Zelfs in Castilla y Leon hield hij sprinters achter zich vorig jaar, dat kan je nu moeilijk zeggen. Zelfs in zijn laatste ("dramatische") jaar bij Lotto liet hij soms zijn snelheid gewoon nog zien hé. Hij won op een haar na een Touretappe. Punt is vooral dat Ewan eindelijk zelf geeft om kleinere sprintoverwinningen. In het verleden ging hij met tegenzin naar kleinere wedstrijden, weigerde hij om voor punten te rijden of zelfs maar te proberen als hij het gevoel had niet te kunnen winnen, etc. Het was niet per se zijn verminderde sprintsnelheid die zijn vorige twee ploegen bekritiseerde, maar zijn ingesteldheid en houding naar ploegmaten. Hopelijk heeft hij het eindelijk geleerd.

Dat laatste betwijfel ik. Is nu toch ook de 30 gepasseerd, weet niet of die mentaliteit nu nog gaat veranderen :wink:

Ach ja, al bij al heeft die geen slecht palmares natuurlijk. Toch in iedere GT al een rit gewonnen (11 in totaal, als ik goed kan tellen?)
Ook al 2x op het podium gestaan in MSR.

Het had natuurlijk altijd meer kunnen zijn... Als hij het nog wat wil aandikken, moet hij nu de komende 2-3 jaar wel alles nog uit de kast halen.

Toch ook niet zo vreemd?

Ik herinner me bv. McEwen nog die ook steevast 10 dagen meereed in de Giro om dan naar huis te gaan. Om zich dan te sparen voor de Tour. Dat werd ook gewoon openlijk gecommuniceerd.

In de jaren 90 deden ze dit gewoon in de Tour. Cipolini was daar een meester in. Je had toen ook pas de eerste bergrit op dag 10 dus was ideaal voor dat type renners.

Precies wel ferm koerske momenteel. Zo zonder echte leider/favoriet kan het zowat van alle kanten komen.

Schachman was volgens de live ticker gelost op de vorige klim dan is op deze heel weinig van te merken.

Neemt Aranburu daar een binnenweg??? Dat gaat een DSQ worden vrees ik maar dat is toch echt gewoon matig afgezet.
Al ben ik biased omdat het een Bask is die voor Cofidis rijdt :(

Supertoffe koers!

Laatst bewerkt:
Neemt Aranburu daar een binnenweg??? Dat gaat een DSQ worden vrees ik maar dat is toch echt gewoon matig afgezet.
Al ben ik biased omdat het een Bask is die voor Cofidis rijdt :(

Supertoffe koers!

Altijd DQ. Dit is gewoon duidelijk valsspelen. Hij weet ook perfect wat hij doet.

Maar gaan ze het aandurven met de thuisrijder?

Altijd DQ. Dit is gewoon duidelijk valsspelen. Hij weet ook perfect wat hij doet.

Maar gaan ze het aandurven met de thuisrijder?
Matig afgezet, roadbook zegt dat Aranburu de juiste weg heeft genomen...

p.61

Aranburu DSQ, ik vind het pijnlijk maar ik snap het wel. Erg zuur.

Tweede keer dat Gregoire een overwinning pakt zonder als eerste over de meet te rijden.

Staat het roadbook boven de official die aanduid naar de andere kant? Een agent zijn bevelen moet je ook opvolgen zelfs al zegt een verkeersbord iets anders.

Wist hij dat het roadbook dit aangaf of is dit gewoon een excuus dat ze achteraf mee afkomen?

Race niet live gezien, maar wat doet Aranburu precies verkeerd? Dat stuk is toch niet afgezet...

edit: Nog eens de correcte route zelfs volgens dat roadbook hierboven. Ik vermoed dus dat Cofidis hier verder mee gaat dan.

Staat het roadbook boven de official die aanduid naar de andere kant? Een agent zijn bevelen moet je ook opvolgen zelfs al zegt een verkeersbord iets anders.

Wist hij dat het roadbook dit aangaf of is dit gewoon een excuus dat ze achteraf mee afkomen?
Dat roadbook is de route die gevolgd dient te worden en die afgezet is natuurlijk.
Het is niet omdat een official de fout ingaat dat dit daarom boven het roadbook gaat.

Lijkt me dus logisch dat Cofidis hiermee verder gaat, heel terecht ook.

Het is een vreemde keuze die Aranburu maakt gezien de overduidelijke pijl en twee officials langs de kant maar als het roadbook hem gelijk geeft is het toch overduidelijk zijn overwinning. Ongeacht hij bewust het roadbook volgt.

Geef de gele kaart maar aan de organisatie zou ik zeggen. Maak zo'n dingen duidelijk...

Als het zo in het roadbook staat, heeft hij in principe weinig verkeerd gedaan (al stel ik mij hier nog altijd vragen bij want het roadbook is eigenlijk zeer vaak fout, soms ligt de finish niet eens juist). Maar ik ben wel echt totaal niet akkoord met de mensen hier en elders die zeggen dat het slecht was aangeduid/afgezet. Meer dan de helf van die kant van het rondpunt is afgezet met radarhekken (met fluopijlen op) en er staan 2 seingevers te zwaaien. Een daarvan moet zelfs snel stappen achteruitzetten omdat Aranburu eraan komt. Als dat niet voldoende duidelijk is, weet ik het toch niet meer.

Als het zo in het roadbook staat, heeft hij in principe weinig verkeerd gedaan (al stel ik mij hier nog altijd vragen bij want het roadbook is eigenlijk zeer vaak fout, soms ligt de finish niet eens juist). Maar ik ben wel echt totaal niet akkoord met de mensen hier en elders die zeggen dat het slecht was aangeduid/afgezet. Meer dan de helf van die kant van het rondpunt is afgezet met radarhekken (met fluopijlen op) en er staan 2 seingevers te zwaaien. Een daarvan moet zelfs snel stappen achteruitzetten omdat Aranburu eraan komt. Als dat niet voldoende duidelijk is, weet ik het toch niet meer.
Het ding is nu ook wel dat dergelijke finishes vermoedelijk grondig bestudeerd zijn door renner en/of ploeg. De kans is dus zeer aanwezig dat Aranburu wist of werd meegedeeld vanuit de volgwagen in volle finale om dat rondpunt langs rechts te nemen (volgens het roadbook), dan ga je natuurlijk die route nemen gezien daar een duidelijke opening was.

Het ding is nu ook wel dat dergelijke finishes vermoedelijk grondig bestudeerd zijn door renner en/of ploeg. De kans is dus zeer aanwezig dat Aranburu wist of werd meegedeeld vanuit de volgwagen in volle finale om dat rondpunt langs rechts te nemen (volgens het roadbook), dan ga je natuurlijk die route nemen gezien daar een duidelijke opening was.

Ja natuurlijk, het is duidelijk dat Aranburu een doel had gemaakt van deze etappe en dan zal die die finale zeker bestudeerd hebben. Daarom vind ik het uiteindelijk ook logisch dat hij zijn zege mag behouden, maar ik vind gewoon niet dat het slecht was aangegeven. Aranburu weet op het moment dat hij het aan het doen is heus wel dat er iets niet klopt (maar dat is zijn fout dus niet). Die "duidelijke opening" vind ik niet echt een correcte beschrijving. Er is een seingever die achteruit gaat omdat Aranburu met snelheid afkomt hé.

Terug
Bovenaan