De film Vaiana uit 2016 was een echte hit en ook ik heb meermaals genoten van wat de film te bieden heeft. Als musicalliefhebber was ik uiteraard verkocht door de schitterende muziek en Vaiana 2 belooft meer van dat. Het directe vervolg op Disney's Vaiana is vanaf morgen in de cinemazalen te zien en ik kon reeds op voorhand genieten van wat de makers op het witte doek toverden. Benieuwd? Lees dan vooral verder.
Ze zitten niet stil bij Disney. De coronaperiode en een staking van de scenaristen in Amerika hebben voor vertragingen gezorgd, maar die achterstand lijkt ondertussen zo goed als weggewerkt. Het resultaat is dat we de komende maanden een bomvolle agenda met Disney-, Pixar- en Marvel-films in de cinema mogen verwachten, aangevuld met een pak films en series die direct op Disney+ verschijnen. 2025 zit tjokvol, maar 2024 afsluiten doen we alvast in stijl.
Vaiana is nu een Wayfinder en wordt door haar voorouders opgeroepen om die vloek te verbreken. Daarvoor moet ze voet zetten op het eiland, maar alleen is dat uiteraard veel te gevaarlijk. Ze stelt een niet zo voor de hand liggende crew samen, neemt Pua en Heihei mee en trekt er met een nieuwe boot op uit. Waar de onbekende wateren van Oceanië hen zullen brengen, weten ze niet. Maar wel wordt snel duidelijk dat de crew, ondanks hun onvolmaaktheden en verschillen, samen zullen moeten werken om de levensgevaarlijke opdracht tot een goed einde te brengen. Gelukkig staan ze er niet alleen voor, want ook Maui (Dwayne Johnson), de halfgod waarmee we zeven jaar geleden kennismaakten, is terug van weggeweest.
Hoewel de soundtrack dus terug schitterend is, en er ongetwijfeld weer meegezongen zal worden, heeft het muziekteam een verandering ondergaan. Zo werd Lin-Manuel Miranda ingeruild voor Abigail Barlow en Emily Bear. Ook de twee regisseurs van Vaiana werden geruild voor drie nieuwe exemplaren. En toch heeft Vaiana nog steeds de Vaiana-vibe. Er werd dus uitstekend werk geleverd door het team. Ik kijk nu alvast uit naar de live-action adaptatie die in 2026 in de cinemazalen zal verschijnen. Ik zag trouwens de Engelstalige versie van Vaiana 2, met stemmen van onder andere Dwayne Johnson en Auliʻi Cravalho. De Vlaamse stemmencast bestaat uit onder andere Laura Tesoro als Vaiana en Sean Dhondt als Maui.
Ze zitten niet stil bij Disney. De coronaperiode en een staking van de scenaristen in Amerika hebben voor vertragingen gezorgd, maar die achterstand lijkt ondertussen zo goed als weggewerkt. Het resultaat is dat we de komende maanden een bomvolle agenda met Disney-, Pixar- en Marvel-films in de cinema mogen verwachten, aangevuld met een pak films en series die direct op Disney+ verschijnen. 2025 zit tjokvol, maar 2024 afsluiten doen we alvast in stijl.
Een vloek verbreken
Vaiana, Moana of Oceania. Afhankelijk van waar je woont, heet de film anders. In Europa is het Vaiana. Dat is dan ook de naam van het heldhaftige meisje dat haar thuisbasis, het eiland Motunui, redde van de ondergang in de eerste film. Vaiana 2 gaat verder na deze gebeurtenissen. Vaiana (Auliʻi Cravalho), ondertussen zo'n drie jaar ouder geworden, trekt er regelmatig met haar huisdieren Pua en Heihei enkele dagen op uit om andere volkeren te ontdekken. Tot op heden kwam ze altijd van een kale reis terug, maar op een eiland vond ze een aanwijzing dat haar volk wel degelijk niet het enige is. Met die boodschap komt ze terug op haar eiland, waarna al snel duidelijk wordt dat er op het gevonden voorwerp een eeuwenoud eiland staat, dat nu vervloekt is door de op macht beluste god Nalo.Vaiana 2 neemt je opnieuw mee naar een groots avontuur.
Vaiana is nu een Wayfinder en wordt door haar voorouders opgeroepen om die vloek te verbreken. Daarvoor moet ze voet zetten op het eiland, maar alleen is dat uiteraard veel te gevaarlijk. Ze stelt een niet zo voor de hand liggende crew samen, neemt Pua en Heihei mee en trekt er met een nieuwe boot op uit. Waar de onbekende wateren van Oceanië hen zullen brengen, weten ze niet. Maar wel wordt snel duidelijk dat de crew, ondanks hun onvolmaaktheden en verschillen, samen zullen moeten werken om de levensgevaarlijke opdracht tot een goed einde te brengen. Gelukkig staan ze er niet alleen voor, want ook Maui (Dwayne Johnson), de halfgod waarmee we zeven jaar geleden kennismaakten, is terug van weggeweest.
Kleurrijk gezelschap
Vaiana is net zoals in de vorige film een heldhaftige dame die er niet voor terugdeinst om risico's te nemen. Gelukkig wordt ze deze keer bijgestaan door de reeds vermelde kleurrijke groep aan bondgenoten. Kele, de knorrige landbouwer, moet voor het eten aan boord zorgen, terwijl Loto als vrouw haar mannetje staat en de boot verbetert en repareert. En dan hebben we met Moni een aanbidder van Maui. Voor Maui is ook weer een belangrijke rol weggelegd. Niet alleen om het verhaal tot een goed einde te brengen, maar net zoals in het vorige deel brengt de halfgod een streepje muziek. Die muziek vind ik een van de sterktes en bij zo goed als elke Disney-film vormt het een meerwaarde. Een Disney-film zonder muziek mist iets vind ik. Turning Red is daar een mooi voorbeeld van.Hoewel de soundtrack dus terug schitterend is, en er ongetwijfeld weer meegezongen zal worden, heeft het muziekteam een verandering ondergaan. Zo werd Lin-Manuel Miranda ingeruild voor Abigail Barlow en Emily Bear. Ook de twee regisseurs van Vaiana werden geruild voor drie nieuwe exemplaren. En toch heeft Vaiana nog steeds de Vaiana-vibe. Er werd dus uitstekend werk geleverd door het team. Ik kijk nu alvast uit naar de live-action adaptatie die in 2026 in de cinemazalen zal verschijnen. Ik zag trouwens de Engelstalige versie van Vaiana 2, met stemmen van onder andere Dwayne Johnson en Auliʻi Cravalho. De Vlaamse stemmencast bestaat uit onder andere Laura Tesoro als Vaiana en Sean Dhondt als Maui.
Conclusie
Als je van Vaiana hebt genoten, dan is ook Vaiana 2 een must-see. De drie nieuwe regisseurs leverden knap werk en ook de verandering in het muzisch team heeft geen al te opvallende wijzigingen doorgevoerd. Vaiana 2 neemt je opnieuw mee naar een onvergetelijk avontuur waarin Vaiana en halfgod Maui een belangrijke rol spelen, maar waar ook andere personages zoals Heihei weer de show stelen. De ogen worden getrakteerd met schitterende animaties en de oren opnieuw verwend met heerlijke muziek. Ik ben nog steeds fan!
Pro
- Opnieuw heerlijke muziek
- Ziet er schitterend uit
- Weer grappige momenten met Heihei
Con
- Liedje of twee extra was welkom geweest
8
Over deze film
Beschikbaar vanaf
27 november 2024
Genre
- Animatie
- Avontuur
- Familie
Speelduur
100 minuten
Regie
David Derrick Jr., Jason Hand, Dana Ledoux Miller
Cast
Auliʻi Cravalho, Dwayne Johnson, Temuera Morrison, Nicole Scherzinger, Khaleesi Lambert-Tsuda, ...
Uitgever
Disney