Filmreview: Turning Red

Met Disney+ is het elke maand wel eens feest, want elke keer opnieuw verschijnt er wel een toffe film of serie. Of het nu van Marvel, Star Wars, Pixar of Disney zelf is. Later deze maand wordt bijvoorbeeld Pixars Turning Red aan de streamingservice toegevoegd en ik kreeg de film in première te zien. Pixar-films worden in veel gevallen de hemel in geprezen, maar is dat voor Turning Red ook het geval? Je komt het te weten in deze review.

De recente Pixar-films verschijnen helaas niet meer in de cinemazalen. Zo moesten onder andere Soul en Luca het grote scherm aan zich voorbij laten gaan en verschenen beide animatiefilms onmiddellijk op Disney's streamingdienst Disney+. Voor Turning Red is dat niet anders. De film waarin de hoofdrol wordt vertolkt door de sullige dertienjarige Meilin Lee is vanaf 11 maart te zien via de abonnementsdienst. Is het een film die je op je must see-lijst moet zetten? Je komt het hier te weten.

Turning Red 2.png


Sterke emoties

Turning Red vertelt het verhaal van een dertienjarige jongedame die denkt dat ze op die leeftijd al tot de volwassenen behoort. Echter zit Meilin Lee, Mei voor de vrienden, midden in haar pubertijd en dat brengt enkele ongemakken met zich mee. Ze heeft echter wel een warm gezin, waarin een overbezorgde en beschermende moeder de plak zwaait, terwijl vaderlief het liever allemaal laat gebeuren. Dat de moeder van Mei nogal streng is, heeft te maken met het feit dat ze zelf geen al te gemakkelijke jeugd heeft gekend en haar eigen dochter daarvoor wil behoeden. Generaties lang veranderen de vrouwen in de familie namelijk in een grote, rode panda bij sterke emoties.

Turning Red vertelt het verhaal over onder andere opgroeien en de pubertijd


Ook Mei, die nogal snel opgewonden geraakt, verandert in dat rode zoogdier. Zelfs meer dan goed is volgens de traditie, want hoe meer de rode panda wordt opgeroepen, hoe moeilijker het wordt om ervan verlost te geraken tijdens een speciaal ritueel. Dat haar drie beste vriendinnen haar door dik en dun steunen en wel fan zijn van dat koddige beest, helpt er niet bij. Daarnaast zit ze midden in haar pubertijd, wil ze zich bewijzen op school en komt haar favoriete band in de stad spelen. Allemaal zaken die haar emoties en gevoelens beïnvloeden, waardoor ze meer dan eens tegen haar wil verandert in het pluizige gevaarte.

Turning Red 1.jpg


Er ontbreekt iets

Pixar en Disney vertellen met Turning Red een tof verhaal over de relatie tussen een moeder en haar puberende dochter, opgroeien als puber, het aanvaarden van jezelf als persoon en vriendschap. Pixar giet er meestal nog een sausje overheen waarbij de kijkers hun emoties kunnen laten gaan, of het nu gaat om een lach of een traan. Op dat vlak miste ik iets bij Turning Red. Oké, af en toe kwam er wel iets grappigs aan bod, maar het bleef beperkt. Toch heeft Pixar een sterke prestatie neergezet, wetende dat er geen klinkende namen meedoen aan deze film. Ik ga de film nog een tweede keer bekijken, deze keer in het Nederlands en vergezeld door mijn twee kinderen, maar veel van gedachten veranderen over deze film zal ik vermoedelijk niet doen.

Conclusie

Pixar en Disney hebben opnieuw de handen in elkaar geslagen om een knappe film naar Disney+ te brengen, waarin het verhaal van Meilin wordt verteld. Met haar dertien jaar waant ze zich volwassen, al stoot ze tegen enkele herkenbare problemen waaronder de pubertijd. Waar ze niet had op gerekend, is dat ze verandert in een rode panda bij sterke emoties. Helaas moeten we het bij deze film zonder tof muzikaal stuk doen en mist er nog 'iets', al kan ik niet beschrijven wat dat precies is.

Pro

  • Tof verhaal over bekende onderwerpen
  • Hier en daar een humoristische noot

Con

  • Gebrek aan muzikale stukjes
  • Er mist 'iets'
7

Over deze film

Beschikbaar vanaf

11 maart 2022

Genre

  1. Animatie
  2. Familie
  3. Fantasie

Speelduur

107 minuten

Regie

Domee Shi

Cast

Sandra Oh, James Hong, Sasha Roiz, Wai Ching Ho, Orion Lee, Lori Tan Chinn, ...

Uitgever

Disney
 
Redactie
Ten huize Squid kijken ze er allebei erg naar uit. Al heeft vooral de jongste geen probleem om zo al in een beest te veranderen als hij een hummetje heeft.
 
Redactie
Zeer benieuwd. Heb nog een pak Pixar films in te halen. Al vind ik de kwaliteit achteruit gaan de laatste jaren.
 
Terug
Bovenaan