Review: The Quarry

Als het op horror aankomt, ben ik een groot mietje. Films en games sla ik met veel plezier over. Ik kijk nog liever naar de zoveelste herhaling van F.C. De Kampioenen dan naar een horrorfilm. Ik eet veel liever een week sla dan aan een spel als Dead Space te beginnen. En toch is er afgelopen jaren al wat vooruitgang geboekt. Zo ben ik in 2019 begonnen met Man of Medan, om het jaar erop Little Hope en vorig jaar House of Ashes te spelen. Allemaal horrorspellen van ontwikkelaar Supermassive Games, de makers van Until Dawn. Aangezien ik die drie spellen goed kon verteren, waag ik me aan het nieuwste project van Supermassive Games: The Quarry. Deze keer gebeurde dat in samenwerking met uitgever 2K Games.

Nu ik stilletjesaan het horrorgenre heb geprobeerd, voel ik me eindelijk een echte vent. Je weet het wel, net zoals een veertienjarige jongen het gevoel heeft dat hij een man wordt omdat er donshaartjes op zijn bovenlip tevoorschijn komen. Zo'n man ben ik nu ook, maar dan véél stoerder. Het plan was om het verhaal van The Quarry met mijn geliefde forumlid @Reaper te doorlopen, maar de online coöperatieve modus werd uitgesteld naar begin volgende maand. Samen met redacteur @Karel-Jan waagde ik mij aan het avontuur en laat me nu al vertellen dat het zeer goed beviel.

The Quarry 1.jpg


Welkom op zomerkamp

De weg die Supermassive Games nu aanhoudt, werd nog niet zo heel lang geleden gestart. In 2015 verscheen Until Dawn en daarmee stond de studio plots meer dan ooit in de spotlights. Until Dawn werd in het algemeen bijzonder goed ontvangen en het voortbouwen op dat succes duurde niet lang. Later kwamen ze ook met een VR-variant op de proppen en spellen uit de The Dark Pictures Anthology, waarvan er nog tal van moeten verschijnen, vielen ook bij velen in de smaak. Ook bij mij dus, want het is met die serie dat mijn horroravontuur startte. En zo durfde ik nu ook The Quarry aan, wat van opzet zowat hetzelfde is als de eerder vernoemde spellen.

De typische tieners stelen hier de hoofdrol.


In The Quarry speel je niet met één personage, maar krijg je een ganse selectie aan puberale jongens en meisjes die een zomerkamp geleid hebben. Door sabotage binnen de vriendengroep gaat het vertrek naar huis niet door, waardoor de groep onverwacht nog een nacht moet blijven. Dat is niet naar de zin van meneer Hackett, de man die het zomerkamp uitbaat. Hij blijkt namelijk op de hoogte te zijn van iets dat staat te gebeuren, al wil hij er tegen de groep niet over uitwijden. Hij raadt hen wel aan om gedurende deze laatste nacht binnen te blijven. Het is van moeten! Maar pubers zouden geen pubers zijn moesten ze zomaar gehoorzamen. Ze hebben wel zin in een feestje, al lijkt dat feestje al snel van korte duur te zijn.

The Quarry 2.jpg


Ijdeltuiten en bronstige stieren

Net zoals in Until Dawn en onder andere Man of Medan lijkt er meer aan de hand te zijn dan eerst gedacht. Tegen wat ze het moeten opnemen, ga ik hier natuurlijk niet uit de doeken doen. Wel kan ik vertellen dat het lot van alle speelbare personages in jouw handen ligt. Jij maakt namelijk tal van keuzes, gaande van hoe een discussie zich verder zet, hoe een bepaald personage reageert op bijvoorbeeld een afwijzing en of je al dan niet schiet met het wapen dat je op een vijand richt. Elke keuze, hoe klein ook, beslist mee in het lot van je personages. En dat wordt door middel van handgetekende, bijzonder grappige tutorials uitgelegd ook. Het is niet omdat je kunt schieten, dat je dat ook moet doen. Niets doen is in sommige gevallen beter, al is de verleiding natuurlijk altijd groot om toch iéts te doen.

Naarmate het verhaal vordert, verandert ook de band tussen de personages. Daar waar twee hitsige pubers het eerst goed met elkaar konden vinden, kan het momenten later een gans ander gegeven zijn. Dat er een kus met een ander personage in het spel is, is maar bijzaak. Hoe de band vordert, wordt op bepaalde momenten weergegeven op het scherm. De karakters van de pubers zijn dan ook erg verschillend. Ryan is nogal een gesloten boek, terwijl ijdeltuit Emma zichzelf graag in de kijker plaatst. Macho Jacob is dan weer de bronstige stier van dienst. Uiteraard doen er ook tal van personages mee die niet door de speler te besturen zijn. De op het eerste zicht corrupte flik Travis, Mr. Hackett en nog tal van andere toffe randfiguren.

The Quarry 3.jpg


In de toekomst kijken

Volgens de director van Supermassive Games zijn er maar liefst 186 verschillende eindes in The Quarry. Het is natuurlijk onbegonnen werk om allemaal uit te pluizen hoe groot en hoe klein alle verschillen zijn, maar weet dat je deze actievolle game kunt uitspelen met alle speelbare personages nog in leven, met alle personages dood en alles ertussen. Eens je er niet in geslaagd bent om iemand in leven te houden, is er geen weg terug. Toch niet als je het gewone spel hebt. De Deluxe Edition van The Quarry verandert dat deels, want hierbij krijg je per playthrough drie herkansingen. Je krijgt tussen de hoofdstukken door zelfs de mogelijkheid om een kijkje te nemen in de toekomst. Daarvoor moet je wel tarotkaarten bemachtigen die een of andere vreemde dame voor je leest. Zij laat je dan, indien je toestemt, heel kort zien wat er mogelijks in de toekomst kan gebeuren. Het wordt al snel duidelijk dat ook deze oude taart een eigen agenda heeft.

Je mag terecht bang zijn. Alleen moet je zelf ontdekken van wat.


Het is duidelijk dat Supermassive Games veel tijd heeft besteed aan de karakterontwikkeling van de personages. Alle personages krijgen voldoende schermtijd om hen te leren kennen. Dat het acteerwerk van een hoog niveau is, is dan nog een leuke extra. Daarnaast zorgen de gelaatsuitdrukkingen voor een extra immersieve ervaring, aangezien je het gevoel van angst, woede en meer zo kunt aflezen op de gezichten. Aan de andere kant schotelt The Quarry je ook veel te eenvoudige quicktime-events voor, waarbij je meestal enkel de linkerstick in een bepaalde richting moet duwen. Een beetje uitdaging had hier toch gemogen, al besef ik zelf ook dat veel spelers niet moeten weten van QTE's.

Conclusie

The Quarry schotelt je een nagelnieuw verhaal voor van de studio achter onder andere Until Dawn en Man of Medan. Opnieuw ligt het lot van een aantal personages in jouw handen. Lukt het jou om hen allen levend naar de finale te sturen, of verlies je graag een kop of twee? De keuze is volledig aan jou. Met vele tientallen keuzes en 168 verschillende eindes krijg je zo goed als elke keer een andere uitkomst. Verwacht je aan knap acteerwerk, een sprankeltje horror hier en daar en eenvoudige quicktime-events. O ja, je leert de speelbare personages ook erg goed kennen. Da's een leuke extra.

Pro

  • Ontzettend veel keuzes en uitkomsten
  • Dood is hier ook echt dood
  • Acteerwerk
  • Je leert de personages echt kennen

Con

  • Misschien niet horror genoeg
  • Niet altijd duidelijk welke impact een keuze heeft
  • Veel te eenvoudige QTE's
8

Over

Beschikbaar vanaf

10 juni 2022

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Genre

  1. Adventure
  2. Horror
  3. Survival

Ontwikkelaar

  1. Supermassive Games

Uitgever

  1. 2K Games
 
Is deze heel goed solo? Ik zie dat je met veel online kan. Is dat dan niet meer gemaakt gericht op meerdere spelers of kan je dit perfect zonder BS singleplayer spelen?
 
Redactie
Is deze heel goed solo? Ik zie dat je met veel online kan. Is dat dan niet meer gemaakt gericht op meerdere spelers of kan je dit perfect zonder BS singleplayer spelen?
Je kunt pas vanaf online samen met 1 iemand anders spelen.
Offline kun je zowel samen als alleen spelen. Is op zich een single player game waarin je 8 personages bestuurt. Als je met 2 speelt, neem je er elk 4 voor je rekening.
 
Je kunt pas vanaf online samen met 1 iemand anders spelen.
Offline kun je zowel samen als alleen spelen. Is op zich een single player game waarin je 8 personages bestuurt. Als je met 2 speelt, neem je er elk 4 voor je rekening.
ah okay ik dacht ergens gelezen te hebben dat je vrienden ieder 1 personages besturen dus 8 spelers. Vandaar mijn zorg maar goed dat ik het nu correct weet :)
 
Terug
Bovenaan