Review: SD Gundam Battle Alliance

Wie Japan zegt, denkt waarschijnlijk aan sushi, Pokémon, samurai, karaoke of sumoworstelen. Maar het zou je soms verbazen wat er populair is in het land van manga en ramen. Zo zijn bijvoorbeeld treinen razend populair in Japan, waaronder Thomas the Train bij kinderen, en kan je zelfs volledige YouTube-kanalen vinden van volwassen Japanners die met plastieken treinen spelen. Over plastiek speelgoed gesproken: er is weinig zo populair in Japan als gunpla, robotmodellen gebaseerd op Mobile Suit Gundam, iets wat al jaren een cultureel fenomeen is. Om aan te geven hoe groot deze franchise is: een van de grootste attracties in Tokio is een levensgroot Gundam-standbeeld in Odaiba, overal waar je komt en gaat zal je modelbouwkits en manga's vinden, er zijn al een twintigtal films en een dozijn aan animeseries verschenen en militaire operaties worden zelfs vernoemd naar de franchise.

Voor Bandai Namco, die de licentie van Gundam bezit, is het dan ook een van hun meest winstgevende mediaproducten en het is niet verwonderlijk dat er met regelmaat een nieuw Gundam-spel verschijnt. Zo kan je sinds kort de strijd met elkaar aangaan in de free to play-shooter Gundam Evolution. Maar laten we nu eerst het Gundam-universum redden in SD Gundam Battle Alliance, een nieuwe actie-RPG ontwikkeld door ARTDINK, een Japanse studio die naast enkele Sword Art Online- en Gundam-spellen vooral bekend zijn voor hun, jawel, treinspellen met de A-train-serie.

SD GUNDAM BATTLE ALLIANCE_20220908120532.jpg


Spoedcursus Gundam-geschiedenis

SD Gundam Battle Alliance speelt zich af in G:Universe, een wereld waarin de verschillende reeksen van Mobile Suit Gundam elkaar ontmoeten. De verschillende tijdslijnen zijn echter verstoord door een fenomeen dat door het leven gaat als Breaks. Het is aan jou om samen met piloten en hun mobile suits uit de verschillende Gundam-universums deze valse tijdslijn te corrigeren. Gelukkig staan de piloten niet alleen in hun opdracht en krijgen ze hulp van een A.I. genaamd Sakura Slash, die heel deze situatie probeert recht te trekken. Zij begeleidt je samen met haar robot Haro doorheen de missies waarbij je memorabele momenten uit de verschillende animatiereeksen herbeleeft. Dit zijn er heel wat, van de originele Mobile Suit Gundam tot Mobile Suit V Gundam, Mobile Suit Gundam SEED en Mobile Suit Gundam: Iron-Blooded Orphans. Maar liefst zesentwintig reeksen komen aan bod.

Door de manier waarop het spel de verschillende reeksen samenbrengt en de spelers belangrijke gevechten laat herbeleven, is SD Gundam Battle Alliance een knap eerbetoon aan de franchise. Maar doordat je slechts momentopnames krijgt, kan het voor een leek soms wat moeilijk zijn om te volgen wat er allemaal gebeurt. Zeker gezien er heel wat wordt verteld door de personages tijdens de missies en het spel enkel de Japanse stemmen bevat. Ondertitels lezen terwijl je aan het strijden bent is niet meteen een evidentie, waardoor er heel wat informatie verloren kan gaan. Tussen de missies door wordt het verhaal verteld in ware visual novel-stijl, waardoor het omkaderende verhaal wel vrij goed te volgen is, maar qua presentatie is het toch wat steriel.

SD GUNDAM BATTLE ALLIANCE_20220916231734.jpg


Compacte ervaring

Tijdens de missies zelf zal je met een team van drie mobile suits tal van objectieven moeten voltooien. Meestal eindigen de missies met een baasgevecht en binnen een kleine tien minuten voltooi je normaal gezien je opdracht. De gundams die je kan besturen, worden opgedeeld in drie types: all-rounder, infighter en sharpshooter, waarbij die laatste twee enerzijds de focus op mêlee en anderzijds de focus op langeafstandsaanvallen leggen. Door het uitspelen van de missies, speel je ook nieuwe mobile suits vrij en elke mech heeft zijn eigen specialiteiten en speciale aanvallen. Het is dus belangrijk om vrijgespeelde suits te proberen en te kijken welke jou liggen en welke niet. Want het is belangrijk om je gundam te ontwikkelen en als je er meerdere wilt ontwikkelen, zal je toch wel wat moeten grinden. Extra elementen zoals skills voor je personage en onderdelen met verschillende bonuseffecten voor je gundam geven je heel wat aanpassingsmogelijkheden om de mechs naar je eigen speelstijl te configureren.

Het grootste probleem is dat SD Gundam Battle Alliance eigenlijk aanvoelt als een mobile game.


Na enkele uren spelen beginnen de gebreken van het spel helaas wel voelbaar te worden. Het grootste probleem is dat SD Gundam Battle Alliance eigenlijk aanvoelt als een mobile game. Gelukkig zijn er geen vijf verschillende ingame currencies en is er geen staminasysteem dat je speeltijd limiteert, maar veel van de andere ingrediënten zijn wel aanwezig. Het is een crossoverspel met korte, repetitieve missies, tussenfilmpjes in visual novel-vorm, en massa's "personages" die je kan verzamelen en upgraden. Dit upgraden vereist zoals verwacht heel wat grindwerk, zeker gezien je de gundams meerdere keren kan uncappen (resources spenderen om het maximale level te verhogen). Bovendien moet je de verschillende piloten die je bij kunnen staan tijdens de missies ook nog eens individueel levelen.

SD GUNDAM BATTLE ALLIANCE_20220920110849.jpg


Chibilicious

De A.I. van je teamgenoten is vrij degelijk, maar het spel komt pas echt tot zijn recht als je met twee andere spelers speelt natuurlijk. Dit kan je doen via zowel quickplay als een lobbysysteem waarbij je alles naar wens kan instellen. Uiteraard kan je de spelervaring wel wat teniet doen als je bijvoorbeeld met spelers van een veel hoger niveau speelt. Maar langs de andere kant is dit ook een manier om je voorbij een missie te helpen als je eventjes vastzit. Maar ongeacht hoe je speelt, blijft het uiteindelijk wel plezant om mechs overhoop te schieten of in elkaar te hakken met de vele gundams die het spel rijk is.

Al de mechs zijn trouwens prachtig en met veel detail ontworpen en ook de aanvallen zijn voorzien van de nodige visuele flair. Sommigen zullen misschien wel kritiek hebben op het Chibi-uiterlijk van de mechs, maar uiteindelijk is het spel gebaseerd op de Super Deformed Gundam-reeks die gekend staat om zijn buitenproportionele modellen. Ergens heeft het eigenlijk ook wel zijn charme. Waar het spel wel wat teleurstelt, is in het ontwerp van de levels. De omgevingen waarin je vecht zijn vaak kaal en levenloos, met textures die lijken te dateren uit het PlayStation 3-tijdperk. Zeker op PlayStation 5 oogt SD Gundam Battle Alliance toch wat gedateerd. Dit is ook een van de weinige spellen waar ik bijvoorbeeld geen verschil merk tussen de Quality- en Performance-modus. Het spel zal dus misschien beter tot zijn recht komen op de Nintendo Switch of de Steam Deck, dan op een PlayStation 5 aangesloten op een televisiescherm van 55 inch of meer.

Conclusie

SD Gundam Battle Alliance is een leuk tussendoortje dat zich vooral richt op de fans van de franchise of mechs in het algemeen. Zij zullen hier het meeste plezier uithalen mits ze het kale leveldesign, de repetitieve missies en het grinden naast zich neer kunnen leggen. Voor anderen zou ik aanraden om eerst de demo eens te proberen om te ondekken of het iets voor hen is.

Pro

  • Enorme hoeveelheid aan mechs
  • Upgrade- en aanpassingsmogelijkheden
  • Leuke gevechten

Con

  • Repetitief
  • Grafisch niet geweldig
  • Geen Engelse stemmen
  • Richt zich voornamelijk op de fans
6.5

Over

Beschikbaar vanaf

25 augustus 2022

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. Action
  2. RPG

Ontwikkelaar

  1. ARTDINK Corporation

Uitgever

  1. Bandai Namco Entertainment
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan