Review: Nachtwacht: De bevroren Sneeuwkoningin

Dat Nachtwacht ontzettend populair is bij de kinderen, hoef ik de vele ouders niet te vertellen. Naast een serie die al sinds 2015 loopt, tekenden Vlad, Wilko en Keelin al voor drie films en vier zaalshows, is er een podcast én vind je op YouTube nog de Nachtwacht-monsterverhalen terug, helemaal in teken van oktober, de monstermaand. De Bevroren Sneeuwkoningin is de vijfde show in die rij en die mocht ik alvast dit weekend bijwonen.

In Nachtwacht – De Bevroren Sneeuwkoningin zijn vaste waarden Gio Kemper als Wilko, Louis Thyssen als Vlad en Sophie Janssens als Keelin aanwezig. Sven De Ridder als Vega is er ook bij, weliswaar in diens boekerige vorm. Gedurende tachtig minuten neemt Nachtwacht iedereen mee in hun nieuwste avontuur naar de Onderwereld. De show is nog te zien tot 16 november. Nadien trekken Wilko, Vlad en Keelin terug naar de Bovenwereld. Tickets en info zijn verkrijgbaar via studio100.com.

Nachtwacht_1a.jpg

Een warm welkom in het ijspaleis

Vlad, Wilko en Keelin zijn uitgenodigd om naar de Onderwereld af te dalen en er te genieten van een lekker feestmaal in het ijspaleis van Sneeuwkoningin Frosta en haar trouwe butler Tobias. Frosta is al jaar en dag in strijd met de duistere ijsgeest Iskal die Frosta’s krachten wil overnemen en de hele wereld in ijs wil veranderen. Tot nu toe won Frosta altijd het gevecht van Iskal, maar slaagde ze er nog niet in om de geest Ad Inferos-stijl te verdrijven naar het Duistere Hart. Wanneer de Nachtwacht langskomt bij Frosta duikt ook Iskal op en gaan beide opnieuw de strijd aan. Alleen komt Iskal deze keer als overwinnaar uit de strijd en verandert Frosta in een grote ijsklont. Het is aan Vlad, Wilko, Keelin, Vega en het publiek om Iskal tegen te houden, de ijskoningin te ontdooien en ervoor te zorgen dat wij niet allemaal in een ijsblok veranderen.

Om dat allemaal te kunnen doen, dienen de leden van Nachtwacht enkele proeven te doorstaan waarbij ze de hulp van het publiek nodig hebben. Tijdens de show komen uiteraard alle Nachtwacht-hits aan bod alsook hun nieuwste single ‘Samen Sterk’ – die overigens heel goed blijft hangen door de catchy melodie en tekst. Hier dien ik zeker “nieuwkomer” Sophie Janssens te complimenteren met haar prachtige zangstem.

Nachtwacht_2.jpg

Allemaal Nachtwachters

Nachtwacht – De Bevroren Sneeuwkoningin is een theatervoorstelling voor kinderen. Afgaande op de mening van het kinderpubliek, kan niet anders dan gezegd worden dat deze show meer dan geslaagd is. De kinderen lachten volop met de grapjes van Wilko, riepen gretig de spreuken en zongen oorverdovend luid mee met alle hits. De show zet er dan ook volop op in om de kinderen zo veel mogelijk te betrekken bij alles wat Nachtwacht doet, en de kinderen gingen hier vlot in mee: spreuken uitspreken, liedjes meezingen, ons beschermen van het worden van een eeuwige ijsblok, ... Ook mijn kindergezelschap, dat doorgaans iets stiller is bij een interactievere show, zag ik enthousiast meebrullen om de kwade ijsgeest Iskal te verdrijven. Dat Nachtwacht een enthousiaste fanbase heeft, is nog maar eens gebleken.

Zijn je kinderen fan van Nachtwacht? Dan is er honderd procent garantie dat zij de zaal tevreden verlaten.

Het verhaal zat goed in elkaar en ging vlot vooruit. De interactieve stukken werden goed gesmaakt, evenals de humor die vooral aan Wilko toe te wijzen is. Dat Louis Thyssen en Gio Kemper al bijna tien jaar in de vacht van weerwolf Wilko en vampier Vlad kruipen, toont het gemak aan waarmee beide op het podium staan. Toen Gio zich net iets te veel inleefde als hongerige wolf Wilko, verslikte hij zich in de popcorn waarop Louis als Vlad zijnde in karakter bleef en alles vlot aaneen praatte. Het Nachtwacht-trio Sophie Janssens, Louis Thyssen en Gio Kemper bracht een goeie show in een mooi decor waar het jonge publiek van smulden.

Nachtwacht – De Bevroren Sneeuwkoningin is nog op 2 november te zien met drie shows in Den Egger te Scherpenheuvel en op 16 november in Trixxo Theater Hasselt. Mijn advies: heb je kinderen die fan zijn van Nachtwacht, dan is er honderd procent garantie dat zij de zaal tevreden gaan verlaten. Ook kinderen die Nachtwacht minder goed kennen, kunnen zeker van het verhaal genieten

Tickets en info zijn verkrijgbaar via studio100.com

Conclusie

Afgaande op de reacties van het kinderpubliek en mijn kindergezelschap tijdens de voorstelling, kan ik niet anders dan concluderen dat de fans tevreden waren en dit een geslaagde show vonden. Het verhaal en de acteerprestaties zaten goed, de liedjes werden mooi gezongen en er was voldoende interactie. Met een duur van ongeveer tachtig minuten en geen pauze is deze show dus toegankelijk voor alle Nachtwacht-fans.

Alle foto's zijn afkomstig van Studio 100.

Pro

• Goeie interactie met publiek
  • Verhaal op maat van het kind
  • Mooi decor

Con

• Op het einde wou ik nog wat applaudisseren, maar toen gingen de gordijnen opeens toe
9

Over deze voorstelling

Beschikbaar vanaf

28 september 2024

Genre

1. Theater

Speelduur

80 minuten

Regie

Stefan Staes

Cast

Sophie Janssens, Louis Thyssen, Gio Kemper, Sven De Ridder