Review: Logitech G305 X SUPERLIGHT

De Logitech G305 was jarenlang een van de meest geliefde betaalbare draadloze gamingmuizen, en met de G305 X SUPERLIGHT krijgt die klassieker eindelijk de opfrisbeurt die hij verdiende. Logitech behield de vertrouwde symmetrische eivorm, maar propte er moderne techniek in: een gewicht van amper 59 gram, de razendscherpe 44K HERO-sensor en een oplaadbare batterij die het 99 gram zware AA-tijdperk definitief achter zich laat. De vraag is natuurlijk of al die specificaties zich ook vertalen naar de praktijk, zeker voor wie al jaren aan een heel andere muis gewend is.

Want dat is precies de situatie waarin ik me bevond. Ik kom van een Razer DeathAdder, een muis die ik acht jaar lang zowat als verlengstuk van mijn hand gebruikte. De overstap naar dit veel compactere ontwerp was dan ook geen vanzelfsprekendheid, en dat maakte deze test meteen een interessante oefening in gewenning.

Klein, licht en even wennen

Laten we met het meest opvallende beginnen: de afmetingen. Komende van de forse DeathAdder voelde de G305 X SUPERLIGHTt merkbaar kleiner aan, in het begin zelfs een tikje oncomfortabel klein. De eerste dagen bleef ik zoeken naar de juiste grip, en ik betwijfelde of ik ooit echt zou wennen aan dit compacte formaat. Het is een muis die duidelijk het best tot zijn recht komt bij een claw- of fingertip-grip, en wie grote handen heeft of gewoon is aan een palm-grip zal die beknopte vorm wellicht als een beperking ervaren.

Maar na ongeveer een week gebeurde er iets. De aanvankelijke twijfel verdween, en ik merkte dat ik de muis eigenlijk bijzonder aangenaam begon te vinden. Wat ik nodig had, was simpelweg tijd om te wennen, en dat is een belangrijke nuance: na acht jaar dezelfde muis speelt de gewenningsfactor uiteraard enorm parten. Puur op comfort vind ik mijn oude DeathAdder nog steeds nét iets beter, maar dat verschil is klein geworden. Ik heb ondertussen heel wat muizen getest, en de G305 X SUPERLIGHT is zonder twijfel een waardig alternatief. Sterker nog: ik sluit niet uit dat ik permanent overstap.

1782908243482.png

Draadloos zonder compromissen

De grootste verrassing zat echter in de prestaties tijdens het spelen. De tracking in shooters zat werkelijk perfect en was even accuraat als die van mijn vertrouwde DeathAdder. Wat me het meest verbaasde, was dat ik op geen enkel moment last had van het feit dat dit een draadloze muis is. Als speler die veel tijd in competitieve games steekt, had ik altijd een voorkeur voor bedrade exemplaren, net omdat ik twijfelde aan de betrouwbaarheid van een draadloze verbinding op hoog niveau. Die twijfel is met de G305 X SUPERLIGHT volledig weggenomen. De Lightspeed-verbinding voelt rotsvast aan, zonder merkbare vertraging, en in de praktijk merk je simpelweg geen verschil met een kabel.

Als iemand die competitief speelt, gaf ik altijd de voorkeur aan bedrade muizen. Deze muis heeft me van gedacht doen veranderen.

Onder de motorkap zit dan ook indrukwekkende techniek. De 44K HERO-sensor haalt tot 44.000 DPI en een tracking van 678 IPS, ruim voldoende voor het scherpste mikwerk. De batterij gaat meer dan 130 uur mee op een volle lading, en dankzij USB-C-snelladen speel je na twee minuten alweer 3,5 uur verder. Wie wil, kan de polling zelfs opkrikken naar 8.000 Hz via een apart te kopen ontvanger. Voor € 79,99 krijg je zo een verrassend compleet pakket dat qua prestaties ver boven zijn prijsklasse presteert. De enige echte kanttekeningen blijven het compacte formaat, dat niet voor elke hand geschikt is, en de vrij subtiele RGB-verlichting die je amper opmerkt. Maar dat zijn kleine minpunten bij een muis die op alle belangrijke vlakken gewoon levert. Je moet ook rekening houden met het feit dat dit een muis in het instapsegment is, dus misschien ook iets meer gericht is naar de jongere gamers, met kleinere handen.

1782908850631.png

Degelijk gebouwd en verrassend duurzaam

Een aspect dat vaak onderbelicht blijft bij muizen in deze prijsklasse, is de bouwkwaliteit, en ook daar zit de G305 X SUPERLIGHT goed. Ondanks het lage gewicht voelt de behuizing stevig aan, zonder krakende plastic of doorbuigende panelen. Logitech koos bewust voor een dicht ontwerp zonder gaten, wat de muis niet alleen aangenamer maakt om vast te houden, maar ook minder gevoelig voor stof en vuil dan de vele opengewerkte concurrenten. Het is een geruststellende degelijkheid die je niet altijd terugvindt in dit segment.

Bovendien zet Logitech in op duurzaamheid en herstelbaarheid. De muis is opgebouwd uit minstens de helft gerecycleerd plastic en beschikt over zichtbare schroeven, zodat je hem eenvoudig kan openen om onderdelen te vervangen. In een tijd waarin heel wat randapparatuur na een defect gewoon in de vuilbak belandt, is die 'right to repair'-aanpak een verademing. Het toont dat Logitech verder denkt dan de verkoop alleen, en het is precies het soort detail dat een product op lange termijn net iets sympathieker maakt. Ik kan het niet genoeg benadrukken: in een tijdperk waarin de prijzen van computerhardware de pan uit rijzen, krijgen kopers hier uitzonderlijk degelijk materiaal voor een uitzonderlijk scherpe prijs.

Conclusie

De Logitech G305 X Superlight is een schoolvoorbeeld van hoe je een klassieker moderniseert zonder zijn ziel te verliezen. Het compacte formaat vraagt even wennen, zeker als je van een grotere muis komt, en puur op comfort moet hij het bij mij nipt afleggen tegen mijn vertrouwde DeathAdder. Maar op alle andere vlakken levert hij verrassend sterk: de tracking is vlijmscherp, de draadloze verbinding voelt even betrouwbaar aan als een kabel, en de bouwkwaliteit zit dik in orde. In een tijd waarin computerhardware steeds prijziger wordt, is het verfrissend om te zien dat Logitech hier bijzonder degelijk materiaal aan een even degelijke prijs aanbiedt. Wie op zoek is naar een lichte, compacte muis die ook op hoog niveau meekan, vindt in de G305 X Superlight een uitstekende keuze.

Pro

• Uitstekende sensor
  • Uitstekende batterijduur
  • Sterke prijs-kwaliteitverhouding over heel de lijn

Con

• Voor mij persoonlijk net iets te klein
  • 8.000 Hz polling vereist een apart aan te kopen ontvanger
  • De RGB-verlichting is zo subtiel dat je ze amper opmerkt
8.5

Over

Beschikbaar vanaf

30 juni 2026