Review: Kingdom Hearts III + Re Mind (DLC)

Na veertien lange jaren wachten was het eindelijk zover: Kingdom Hearts 3 kwam uit. Voor fans die zich trouw aan de hoofdgames hielden, leek het een eindeloos lange periode, hoewel er in die tijd maar liefst zes spin-offs verschenen op diverse platformen. Slechts een paar daarvan waren beschikbaar in Europa. De hype was enorm, de verwachtingen torenhoog. De grote vraag was of Square Enix erin geslaagd was om het geliefde verhaal voort te zetten, de gameplay naar een nieuw niveau te tillen en ons weer te laten wegdromen in de wereld van Sora, Donald en Goofy. Nu de volledige collectie sinds kort beschikbaar is op Steam, kreeg ik de kans om deze game opnieuw te ervaren. Wist het avontuur van Sora mij deze keer te overtuigen, of is de franchise al lang over haar hoogtepunt heen?

Wat direct opvalt in Kingdom Hearts 3 is de visuele pracht. Zoals ik in een vorige review zei, vind ik de Unreal Engine 5-graphics niet helemaal passen bij een cartoony game als Kingdom Hearts. Wat niet wegneemt dat de Disney-werelden nog nooit zo gedetailleerd en kleurrijk in beeld gebracht zijn. Of je nu door de straten van San Fransokyo vliegt of je een weg baant door het ijzige landschap van Arendelle, elke omgeving ziet er heel gelikt uit. Dat is ook altijd fijn geweest aan Kingdom Hearts; dat je jezelf in de wereld bevindt van je favoriete personages, vooral als je een Disney-fan bent.

Dat wil niet zeggen dat alles perfect is. De werelden voelden minder interactief aan dan ik had gehoopt. Waar de eerste games een zekere charme hadden door hun lineair design, lijkt het hier soms alsof alles grootser, mooier en (vooral) verticaler moest. Daarom voelen de werelden inderdaad wel groots aan, maar tegelijk ook heel leeg en soms wat doelloos. Misschien ben ik er te oud voor geworden, maar geen enkele wereld is mij bijgebleven. Niet qua verhaal, design of eindbazen.

kingdom-hearts-3.jpg

Spektakel zonder uitdaging​

De gameplay van Kingdom Hearts 3 heeft veel weg van zijn voorgangers, maar met meer bombast. De nieuwe “Attraction Flow”-aanvallen zijn indrukwekkend en geven je het gevoel dat je in een Disney-pretpark zit. Hoe cool die aanvallen ook zijn, ze maken de gevechten verdomd simpel zodat elke uitdaging als sneeuw voor de zon verdwijnt. Zeker in combinatie met Flowshot, teamaanvallen, summons, grand magic en andere overpowered nieuwigheden. Je raast echt door de game heen. Weg was het euforisch gevoel na het verslaan van een eindbaas. Bij vorige games vond ik het fijn om mijn level op te krikken om dan toch maar een wereld te kunnen uitspelen. Daar heb ik hier niets van gemerkt. Alles en iedereen versloeg ik zonder al te veel moeite, wat al vrij snel repetitief werd.

Maar … in comes Re Mind DLC! Een poging om het verhaal concreet af te ronden en ons een kleine glimp te gunnen van de vertrouwde Final Fantasy-personages. Er zijn drie postgame levels, waarbij de eerste het langst is en de laatste twee korter zijn. Deze DLC legt ook de basis voor het volgende deel in de reeks. Spelers kunnen zich uitleven in veertien postgame baasgevechten, zoals in de Final Mix-edities van vorige games. Daarnaast is er vanaf het begin een Premium Menu beschikbaar met cheats die het spel ofwel extreem moeilijk of juist heel gemakkelijk maken, afhankelijk van je voorkeur. Re Mind introduceert ook Data Greeting, een fotomodus waarin je personages kunt poseren om unieke momenten vast te leggen. Tot slot zijn er nieuwe vaardigheden die alleen beschikbaar zijn in New Game Plus (NG+) of via de DLC, geen geweldige keuze als je het mij vraagt.

De graphics zijn indrukwekkend, maar de game mist de uitdaging die eerdere titels zo memorabel maakte.

Het verhaal van Kingdom Hearts 3 is typisch Kingdom Hearts: complex en vol met verwijzingen naar eerdere delen. Voor fans die de hele serie hebben gevolgd, is het misschien wel een interessante verderzetting van Sora's avontuur. Er heerst volgens mij toch meer teleurstelling dan begrip rond het verhaal. Ook voor mij was het lastig om het plot helemaal te begrijpen. Voor nieuwkomers is het vrijwel onmogelijk om te volgen zonder grondige kennis. Het introduceren van tijdreizen en meerdere versies van dezelfde personages zorgen voor verwarring. Het lijkt alsof Square Enix zo veel mogelijk verhaallijnen probeerde samen te voegen, waardoor de essentie van wat Kingdom Hearts zo geweldig maakte – de emotionele reis van de personages – verloren gaat. Er zijn zeker goede momenten, vooral richting het einde, maar het voelt niet zo memorabel als in eerdere delen.

Conclusie

Kingdom Hearts 3 is op veel manieren een visueel spektakel en een liefdesbrief aan Disney-fans, maar biedt nul komma nul service voor de loyale fanbase. Hoewel de game schitterend is om te zien en het verhaal een min of meer waardig einde biedt, voelt het soms te oppervlakkig en te makkelijk aan. Zou iemand de plot nog honderd procent begrijpen? Ik heb geen slechte game gespeeld, want het is en blijft Kingdom Hearts, maar de uitdaging en diepgang van eerdere titels ontbreken. Daardoor voelt het allemaal soms meer aan als een filmisch avontuur met een heel vaag script dan een volwaardige JRPG.

Pro

• Unreal Engine 5-graphics
  • Gemakkelijke gevechten

Con

• Warrig plot
  • Te veel bombast
7

Over

Beschikbaar vanaf

13 juni 2024

Gespeeld op

1. PC