Review: Kingdom Hearts 1.5 + 2.5 ReMIX

Het doet mij altijd iets wanneer ik “Simple and Clean” hoor weergalmen in de Kingdom Hearts-games. Ik krijg dan dezelfde warme gloed als toen ik de games als kind voor de eerste keer opzette, of jaren later voor de zoveelste keer opnieuw beleefde. Eigenlijk beschouw ik de muziek van de eerste Kingdom Hearts als een van de meest iconische game soundtracks aller tijden. Het is alweer van 2002 geleden dat die originele game uitkwam die een bejubelde franchise startte. De mix van Disney en Final Fantasy bleek een ware hit, want er zijn maar liefst 6,3 miljoen exemplaren van verkocht. Niet zo gek dus dat er veel mensen zaten te wachten op een bundel van alle games, en daarom zijn de avonturen van Sora, Donald en Goofy nu eindelijk beschikbaar op Steam na vijf jaar een Epic Store exclusive geweest te zijn. Dan hebben we volgens mij bijna alle platformen gehad … Ik heb ervoor gekozen om alle collecties apart te reviewen, dus ga ik hier van start met Kingdom Hearts HD 1.5+2.5 ReMIX.

Wat kan je dan eigenlijk allemaal spelen en bekijken in deze collectie? Voornamelijk alle classics, ik zal naast een opsomming en heel summiere samenvatting geven van de gebeurtenissen in ieder spel. En dat zijn:
  • Kingdom Hearts 1: Final Mix
In het eerste Kingdom Hearts-spel volg je Sora, een jongen die op zoek is naar zijn vrienden Kairi en Riku nadat hun thuiswereld wordt vernietigd door duistere wezens genaamd Heartless. Sora ontdekt dat hij de uitverkorene is van de Keyblade, een magisch wapen dat de kracht heeft om werelden te redden of te vernietigen. Samen met Donald Duck en Goofy reist hij door verschillende Disney-werelden, sluit hij vriendschappen en verslaat hij Heartless, terwijl hij probeert zijn vrienden te vinden en de wereld te redden van de duisternis.
  • Kingdom Hearts: Re:Chains of Memories
Sora, Donald, en Goofy volgen een mysterieuze man naar Castle Oblivion, waar ze geconfronteerd worden met het verlies van hun herinneringen. Terwijl ze door het kasteel gaan, worden hun herinneringen door de leden van Organization XIII gemanipuleerd, en Sora komt steeds dichter bij een meisje genaamd Naminé dat zijn herinneringen beheert.

Sora ontdekt uiteindelijk dat Naminé zijn herinneringen heeft vervalst om hem te manipuleren. Aan het einde van het spel besluit Sora in een diepe slaap te gaan, zodat Naminé zijn herinneringen kan herstellen. Tegelijkertijd volgen we Riku, die in hetzelfde kasteel worstelt met de duisternis in zichzelf, en zich uiteindelijk verenigt met King Mickey om Sora te vinden.
  • Kingdom Hearts: 358/2 Days
358/2 Days speelt zich af tussen Kingdom Hearts en Chain of Memories, en focust op Roxas, de Nobody van Sora die werd gecreëerd toen Sora zichzelf opofferde in het eerste spel. Roxas wordt gerekruteerd door Organization XIII en sluit vriendschap met Axel en Xion, een andere mysterieuze figuur die verbonden is met Sora.
Het spel onthult dat Xion een replica is, die is gecreëerd om Sora's krachten te beheersen. Uiteindelijk offert Xion zichzelf op zodat Roxas Sora kan helpen ontwaken. Roxas, verward en boos, verlaat de organisatie en wordt uiteindelijk gevangen door Riku, die hem naar DiZ brengt om Sora's herinneringen volledig te herstellen.
  • Kingdom Hearts 2: Final Mix
In Kingdom Hearts 2 ontwaakt Sora na de gebeurtenissen van Chain of Memories en gaat op zoek naar zijn verloren vrienden. Hij ontdekt dat Organization XIII probeert Kingdom Hearts te controleren door het verzamelen van harten van de Heartless die hij verslaat. Sora werkt samen met Donald, Goofy, en anderen om de plannen van de organisatie te dwarsbomen en zijn vrienden te redden.
  • Kingdom Hearts: Birth By Sleep
Speelt zich af voor de gebeurtenissen van de eerste Kingdom Hearts-game en volgt drie Keyblade-krijgers: Terra, Aqua, en Ventus. Elk van hen heeft een eigen verhaallijn die uiteindelijk samenkomt. Ze worden door hun meester, Eraqus, op verschillende missies gestuurd om de mysterieuze verdwijning van hun medekrijger Xehanort te onderzoeken en om de wereld te beschermen tegen wezens genaamd de Unversed.
Het spel onthult uiteindelijk dat Xehanort duistere plannen heeft, waaronder het creëren van de ultieme Keyblade, de χ-blade, om Kingdom Hearts te openen.

Terra worstelt met de duisternis in zichzelf, Aqua probeert haar vrienden te beschermen, en Ventus ontdekt zijn eigen complexe oorsprong. Het verhaal eindigt tragisch, waarbij Terra's lichaam wordt overgenomen door Xehanort, Ventus in een diepe slaap belandt, en Aqua gevangen raakt in het Rijk der Duisternis. Hun loten leggen de basis voor de gebeurtenissen in de rest van de Kingdom Hearts-serie.
  • Kingdom Hearts: Re:coded
Re:coded speelt zich af na Kingdom Hearts 2 en volgt Mickey en zijn vrienden terwijl ze proberen een mysterieuze boodschap in Jiminy's journal te ontcijferen. Ze creëren een digitale versie van Sora om door de journal te reizen en de corruptie te herstellen. Gedurende het spel ontdekt Data-Sora dat de journal niet alleen een registratie van gebeurtenissen is, maar ook waarschuwingen bevat over toekomstige bedreigingen.

Deze collecties zijn al eerder uitgekomen op andere consoles/stores (PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox One, Epic Game Store), en het zijn exact diezelfde games die je nu opnieuw kunt spelen, zonder grote verbeteringen. De Final Mix-versies van Kingdom Hearts 1 en 2 bieden met AI verbeterde textures en achtergronden. Deze games, die vroeger enkel in Japan verkrijgbaar waren, bevatten extra content zoals nieuwe eindbazen, Keyblades, heartless, een uitgebreid end credits filmpje, Gummi ship missies, enzovoort. An sich verandert er niet veel aan de gameplay zelf, maar voor de diehardfans zijn het zeker leuke extra’s. De vier andere zijn remasters van eerdere handheld titels: Re:Chains of Memories (GameBoy Advance), Re:coded (Nintendo DS), 358/Days (Nintendo DS) en Birth By Sleep (PSP). Hoewel, enkel Re:Chains of Memories is een 3D remaster die draait op de engine van de eerste game. Birth By Sleep is dezelfde game, maar gewoon in betere resolutie. De twee andere zijn geen volwaardige spelletjes, maar een collectie van upscaled cutscenes.

Kingdom-Hearts-HD-1.52.5-ReMIX-goofy-sora-donald.jpg

Mooie games, maar niet zonder problemen

Misschien wordt mijn mening over de franchise overgoten met een dikke laag nostalgie, en kan ik sommige dingen gemakkelijker door de vingers zien. Kingdom Hearts 2 is voor mij een van de beste JRPG’s ooit gemaakt, dus daar kan ik niks slechts over zeggen. Maar ik kan mij bijvoorbeeld wel goed voorstellen dat Kingdom Hearts 1 voor nieuwkomers heel gedateerd en clunky aanvoelt. En ze hebben daarin misschien wel gelijk, want de camera centreert vanzelf en creëert soms rare situaties, vooral als je bezig bent met vechten. Dat is, samen met de ietwat stroeve besturing, even wennen, maar niets wat de gameplay echt belemmert. De cutscenes zien er nog verrassend goed uit, zoals bij Square Enix altijd wel het geval is en was, maar in game vallen de graphics soms wel tegen. Tijdens conversaties hebben alle personages vaak een opgeplakt “2D mondje”, en dat is een heel groot verschil ten opzichte van de volledig en mooi geanimeerde cutscenes. De handheld remastered cutscenes zijn zoals te verwachten niet zo scherp als de console ports. Bij Re:Chains of Memories werkt het vechten met kaarten die je moet inzetten; dat concept wordt én iets te weinig uitgelegd én neemt door de experimentele combat heel wat leuke gameplay weg. Daar heb ik persoonlijk dus weinig problemen mee.

Als je de games voor de eerste keer wilt spelen, is dit de beste manier om dat te doen.

De speelbaarheid op pc is een ander verhaal. Hoe blij ik werd met deze reviewcode, hoe teleurgesteld ik was toen ik op mijn pc wilde spelen. Blijkbaar draait geen enkele Kingdom Hearts-game deftig op AMD GPU’s. Ik heb zowat elke instelling veranderd, gecombineerd of uitgeschakeld, maar niets had effect voor mijn 7800 XT. Tijdens het spelen had ik zoveel last van crashes en stutters dat het eigenlijk onspeelbaar werd. Het is pas toen ik overschakelde op een laptop met een grafische kaart van NVIDIA, dat alles vloeiend werkte. Deze review is uiteraard niet gesponsord, maar het was wel een pijnlijke vaststelling dat mensen met een AMD-setup deze games voorlopig niet kunnen draaien. Een iets fijner voordeel was dat ik die laptop aan mijn OLED-tv kon aansluiten, zodat mijn zoontje van drie jaar kon kijken, terwijl Sora avonturen beleeft in de verschillende Disneywerelden. “Kijk, da’s Sora! Die heeft een sleutel vast om mee te slaan.” Sora en co spreken dus duidelijk ook nog nieuwere generaties aan. Over de veelzijdigheid van (portable) pc’s gesproken: ze zouden ook enorm goed speelbaar zijn op Steam Deck. Het blijft natuurlijk een fantastisch gegeven dat àl deze titles op één platform beschikbaar zijn. Een aantal jaar geleden schreef ik ook een review over deze collectie, maar dan voor de Switch. Daar leek draagbaarheid mij ook een fantastisch voordeel, maar cloud gaming gooide roet in het eten. En eerlijk is eerlijk: cloud gaming is op zich al niet zo tof, maar om dan ook nog deze prachtige werelden met Joy-Cons te moeten verkennen … Soit, ik denk dat dat niet veel uitleg nodig heeft.

Kingdom front.jpg

Take a deep dive!

Zonder de technische problemen zou deze release perfect zijn. Perfect voor mensen die nooit verder gespeeld hebben na 2005, of voor mensen die (zoals ook 99,9% van de fans) het verhaal niet zo goed kunnen volgen. Het verhaal wordt ook heel erg complex na Kingdom Hearts 2, omdat er tijdreizen en verschillende versies van dezelfde personages mee gemoeid worden … Daarom doe ik het verhaal nu niet volledig uit de doeken, want dat zou ons te ver weg leiden en dat zou de lengte van deze review niet ten goede komen. Laat je door dat complex verhaal vooral niet afschrikken, want deze games zijn het absoluut waard om (her)ontdekt te worden. Als je al deze zes games op één platform bezit, heb je geen excuus meer om je volledig te verdiepen in het verhaal, personages, werelden en de rode draad die alle games met elkaar verbindt. Het zijn fantastische ports als je de juiste hardware hebt en je ze nog niet op andere consoles hebt gespeeld, want nogmaals: er zit geen enkel verschil tussen deze en de eerdere releases.

Conclusie

Als ik deze games met een woord zou moeten omschrijven is het “charme”; Zijn ze perfect? Helemaal niet. Hier en daar valt het op dat we te maken hebben met twee decennia oude games, maar de fun factor is nog steeds dezelfde. De graphics passen ook perfect bij die sfeer en zien er ook nu nog degelijk uit. Tenzij je deze collectie al ooit gespeeld zou ik ze zeker aanschaffen! De meeste games zijn niet voor niets uitgegroeid tot ware klassiekers. Voor alle drie de collecties ben je € 167 kwijt, maar heb je wel een paar honderd uur speelplezier. Dat is niet weinig geld, maar gelukkig staat het pakket met alle games (Kingdom Hearts Integrum Masterpiece) vaak genoeg in korting, voor € 100. Je kan ze uiteraard ook apart kopen in de bundels die ik hier review (Kingdom Hearts 1.5+2.5 HD ReMIX, Kingdom Hearts 2.8 Final Chapter Prologue en Kingdom Hearts 3 + Re Mind DLC).

Pro

• Goede speelbaarheid op Steam Deck
  • Alle games op eenzelfde plaats
  • Speelt even goed als op console

Con

• Geen verbeteringen ten opzichte van console releases
  • Kan voor nieuwkomers verouderd aanvoelen
  • Prijs nogal aan de dure kant
8.5

Over

Beschikbaar vanaf

13 juni 2024