Nadat ik jullie vorige maand in mijn preview mocht vertellen over mijn eerste escapades in de wereld van Kingdom Come: Deliverance II, is nu de tijd eindelijk aangebroken om te vertellen hoe mijn avonturen als Henry in het middeleeuwse Bohemen verder verliepen. De wereld die het Praagse Warhorse Studios heeft gecreëerd, heeft alvast een diepe indruk op mij nagelaten. De ervaring die de studio heeft opgedaan met het eerste deel, heeft er duidelijk voor gezorgd dat ze alle registers konden opentrekken voor dit vervolg. Het resultaat is alvast een RPG die spelers volledig zal onderdompelen in zijn middeleeuwse wereld.
Het verhaal van Kingdom Come: Deliverance II
gaat verder waar het eerste deel eindigde. Er blijft onrust heersen in het hertogdom Bohemen (een deel van het huidige Tsjechië) en in een poging om de League of Lords te overtuigen om zich aan te sluiten bij koning Wenceslas in plaats van Sigismund, worden Hans Capon en zijn vazal Henry met een brief naar de edelman Otto von Bergow gestuurd. Voordat ze zijn kasteel Trotsky bereiken, worden ze echter beroofd en wordt hun hele delegatie vermoord. Ontdaan van alles moeten Henry en Hans een creatieve manier vinden om von Bergow te bereiken en hun boodschap over te brengen.
Het spel laat je bovendien ook sneller in de actie duiken dan in zijn voorganger, al zal je na de proloog wel de nodige stappen moeten nemen om jezelf terug op te werken. Maar eens je terug op pad bent, krijg je een meeslepend avontuur voorgeschoteld waarin je je uiteraard mag verwachten aan heel wat drama, politieke intrige, verraad en wisselende allianties. Dit zorgt ervoor dat je gedurende vele uurtjes geboeid aan het scherm gekluisterd zal zitten. Veel van de queestes geven je bovendien veel vrijheid in de manier waarop je ze aanpakt. Ik zou hier tal van anekdotes kunnen zetten over hoe ik verschillende missies heb ervaren en hoe de keuzes die je maakt het verhaal op jouw manier vormgeven. Maar ik wil eigenlijk niet teveel spoilen, het is natuurlijk veel fijner om je dit allemaal zelf te laten ontdekken en zonder al teveel voorkennis het spel in te laten duiken. Het enige dat ik wel nog wil meegeven, is dat het niet noodzakelijk is dat je het eerste spel hebt gespeeld. De extra bagage is natuurlijk wel handig, maar het spel blikt op een interessante wijze terug op de belangrijkste gebeurtenissen uit het eerste deel, want deze hebben natuurlijk wel hun weerslag in het verloop van dit verhaal.
Zoals het een goede RPG beaamt, krijg je bovendien veel vrijheid om deze wereld te verkennen, zijmissies te ondernemen, je geluk te beproeven met het dobbel-minigame of de vagebond uit te hangen en gewoon rond te zwerven en mensen te bestelen. Het is trouwens fantastisch om te zien hoe de personages hun leven leiden en reageren op jouw acties. De wereld van Kingdom Come: Deliverance II zelf is trouwens ook buitengewoon prachtig. Of het nu gaat op de pittoreske dorpjes en het rurale landschap in het Boheems Paradijs of de imposante stad Kuttenberg, de omgevingen van het spel ademen ontzettend veel sfeer uit en het is ontzettend fijn om hierin gewoon rond te lopen, al dan niet te paard, en de map te verkennen. Er is uiteraard een fast-travel systeem aanwezig dat je toelaat om snel tussen de verschillende dorpjes te reizen en het fijne hierbij is dat er ook gebeurtenissen plaatvinden die je al dan niet (met succes) kan proberen negeren of het heft in eigen hand nemen om te ontdekken wat er precies aan de hand is.
Waar ik wel minder fan van ben, is het nog steeds wat vreemde savesysteem. Het spel biedt je vier manieren aan om je vooruitgang op te slaan: wanneer je gaat slapen, na belangrijke momenten in een missie, door het drinken van Saviour Snaps of wanneer je de optie "Save and Quit" kiest. Dat het spel je enkel deze opties geeft en geen quicksave bevat, lijkt vooral een keuze om je acties meer draagkracht te geven en save scumming te voorkomen. Het gebruik van Savious Snaps beperkt immers hoeveel keer je kan opslaan en wanneer je zonder zit kan het soms best lastig zijn. Maar eigenlijk werkt die laatste manier van opslaan eigenlijk als een veredelde quicksave waarbij je een vervelende omweg hebt doordat je het spel afsluit en opnieuw moet opstarten.
Daarnaast viel me ook op hoe goed geoptimaliseerd het spel eigenlijk is. Terwijl de eerste game bij de release redelijk wat last had van bugs en performance-problemen, draaide Kingdom Come: Deliverance II bij mij eigenlijk haast vlekkeloos. Zelfs met alle instellingen op de hoogste Ultra-instellingen haalde ik rond de vijftig tot zestig frames per seconde met een native resolutie van 1440p en rond de tachtig frames per seconde met DLSS ingeschakeld op Quality met een RTX 4080 en Intel i7-13700HX. Voor AMD-eigenaars wordt FRS uiteraard ondersteund, en als je een ultrawide monitor hebt, zal je blij zijn te horen dat ook hiervoor ondersteuning is. Verder heb ik eigenlijk geen enkele crash gehad of grote bugs of glitches gezien. De problemen met de camera die ik had voor mijn preview ben ik intussen niet meer tegengekomen. De ergste dingen die ik ben tegengekomen waren bijvoorbeeld een personage dat vastzat in een tafel of een oudere dame die opeens een andere stem van een jongere vrouw had wanneer ik een potje Dice tegen haar speelde. Maar zelfs dit was voor de day one patch en sindsdien ben ik eigenlijk niets noemenswaardig tegengekomen. Het is dus mogelijk dat je hier en daar een kleine hiccup tegenkomt, maar in vergelijking met andere bepaalde openwereldspellen, is Kingdom Come: Deliverance II haast een technisch wonder te noemen.
Het verhaal van Kingdom Come: Deliverance II
Overleven in donkere tijden
Zoals je kan verwachten, is dit uiteraard niet de enige tegenslag die onze twee vrienden zullen ondervinden. Henry ontdoen van al zijn uitrusting, zijn paard en eigenlijk zelfs zijn vertrouwen in zijn vechtkunsten, zorgt er alvast voor dat je op een fijne manier een frisse start krijgt voor het begin van het spel en je de kans krijgt om je personage opnieuw op te bouwen. Henry is intussen echter wel al een ervaren krijger, waardoor je gelukkig niet volledig vanaf nul moet herbeginnen, al is het wel aangeraden om een bezoekje te brengen aan Tomcat, de equivalent van Captain Bernard uit het eerste deel. Hoewel de combat iets vloeiender is in dit deel, kan het nog steeds wat klungelig aanvoelen als je het het vergelijkt met andere moderne actie-RPG's, maar daar schuilt natuurlijk ook een deel van de charme in, al zal het ook wel de grootste hindernis zijn die je tegenkomt in dit spel. Het beheren van je stamina, de richting van je aanval tactisch kiezen en de perfect parry en counterattack onder de knie krijgen zijn cruciaal als je de gevechten wil overleven. Daarnaast mag je ook met enkele nieuwe wapens aan de slag, waaronder kruisbogen en zelfs een soort van prototype van een vuurwapen. Dit laatste wapen vond ik persoonlijk echter niet zo handig wegens de tijd die nodig is om te herladen.Het spel laat je bovendien ook sneller in de actie duiken dan in zijn voorganger, al zal je na de proloog wel de nodige stappen moeten nemen om jezelf terug op te werken. Maar eens je terug op pad bent, krijg je een meeslepend avontuur voorgeschoteld waarin je je uiteraard mag verwachten aan heel wat drama, politieke intrige, verraad en wisselende allianties. Dit zorgt ervoor dat je gedurende vele uurtjes geboeid aan het scherm gekluisterd zal zitten. Veel van de queestes geven je bovendien veel vrijheid in de manier waarop je ze aanpakt. Ik zou hier tal van anekdotes kunnen zetten over hoe ik verschillende missies heb ervaren en hoe de keuzes die je maakt het verhaal op jouw manier vormgeven. Maar ik wil eigenlijk niet teveel spoilen, het is natuurlijk veel fijner om je dit allemaal zelf te laten ontdekken en zonder al teveel voorkennis het spel in te laten duiken. Het enige dat ik wel nog wil meegeven, is dat het niet noodzakelijk is dat je het eerste spel hebt gespeeld. De extra bagage is natuurlijk wel handig, maar het spel blikt op een interessante wijze terug op de belangrijkste gebeurtenissen uit het eerste deel, want deze hebben natuurlijk wel hun weerslag in het verloop van dit verhaal.
Immersie voorop
Naast het verhalende luik, zet het spel uiteraard nog steeds in op het immersieve aspect, net zoals zijn voorganger. De makers kozen er destijds voor om een RPG te maken die de speler helemaal onderdompelde in de middeleeuwse wereld die ze hadden gemaakt en dit betekende dat je ook moet rekening houden met dingen zoals honger en vermoeidheid. Maar dit wil ook zeggen dat als je bijvoorbeeld te vuil bent sommige NPC's niet met jou willen praten of op je zullen neerkijken totdat je gewassen bent; zelfs de manier waarop je gekleed bent kan een invloed hebben op de gesprekken. Je uitrusting zal niet enkel vuil geraken, maar ook onder het bloed zitten na een gevecht en zelfs beschadigd geraken. Dit wil zeggen dat je het zal moeten herstellen en je wapens ook bijvoorbeeld zal moeten slijpen. Als je aan het bloeden bent en je dit niet op tijd verzorgt, kan je doodbloeden en als je bedorven eten opeet, dan kan je ook een voedselvergiftiging oplopen. De reeks gaat hier zelfs zover in dat je als je een wapen maakt, je dit daadwerkelijk zelf zal moeten smeden, en hetzelfde geldt voor potions die je zal moeten brouwen met behulp van alchemie.Een RPG die de speler helemaal onderdompelt in de middeleeuwse wereld die de makers hebben gemaakt.
Zoals het een goede RPG beaamt, krijg je bovendien veel vrijheid om deze wereld te verkennen, zijmissies te ondernemen, je geluk te beproeven met het dobbel-minigame of de vagebond uit te hangen en gewoon rond te zwerven en mensen te bestelen. Het is trouwens fantastisch om te zien hoe de personages hun leven leiden en reageren op jouw acties. De wereld van Kingdom Come: Deliverance II zelf is trouwens ook buitengewoon prachtig. Of het nu gaat op de pittoreske dorpjes en het rurale landschap in het Boheems Paradijs of de imposante stad Kuttenberg, de omgevingen van het spel ademen ontzettend veel sfeer uit en het is ontzettend fijn om hierin gewoon rond te lopen, al dan niet te paard, en de map te verkennen. Er is uiteraard een fast-travel systeem aanwezig dat je toelaat om snel tussen de verschillende dorpjes te reizen en het fijne hierbij is dat er ook gebeurtenissen plaatvinden die je al dan niet (met succes) kan proberen negeren of het heft in eigen hand nemen om te ontdekken wat er precies aan de hand is.
Waar ik wel minder fan van ben, is het nog steeds wat vreemde savesysteem. Het spel biedt je vier manieren aan om je vooruitgang op te slaan: wanneer je gaat slapen, na belangrijke momenten in een missie, door het drinken van Saviour Snaps of wanneer je de optie "Save and Quit" kiest. Dat het spel je enkel deze opties geeft en geen quicksave bevat, lijkt vooral een keuze om je acties meer draagkracht te geven en save scumming te voorkomen. Het gebruik van Savious Snaps beperkt immers hoeveel keer je kan opslaan en wanneer je zonder zit kan het soms best lastig zijn. Maar eigenlijk werkt die laatste manier van opslaan eigenlijk als een veredelde quicksave waarbij je een vervelende omweg hebt doordat je het spel afsluit en opnieuw moet opstarten.
Een indrukwekkende presentatie
Wat verder natuurlijk helpt op het vlak van wereldopbouw, zijn de prachtige graphics van het spel. De makers lijken alles in het werk te hebben gezet om een natuurgetrouwe wereld neer te zetten. Vaak zat ik met een open mond verbaasd naar de omgevingen te kijken en de mate van detail dat de makers in hun spel hebben gestoken in lovenswaardig. Toegegeven, sommige spellen zoals Red Dead Redemption 2 gaan nog een stapje verder en de motion capture van de personages is niet op hetzelfde niveau als de first-party exclusives op PlayStation 5 bijvoorbeeld. Warhorse Studios beschikt uiteraard niet over hetzelfde budget als deze giganten, maar desondanks slaagt de studio er toch in om een grafische topper neer te zetten. Een opvallende afwezige lijkt echter raytracing te zijn. Het spel maakt gebruik van Voxel-Based Global Illumination als oplossing voor realtime globale verlichten en zelfs zonder raytracing zorgt deze techniek voor een prachtige belichting, zeker wanneer je de zonnestralen tijdens de ochtendgloren te zien krijgt in het spel.Daarnaast viel me ook op hoe goed geoptimaliseerd het spel eigenlijk is. Terwijl de eerste game bij de release redelijk wat last had van bugs en performance-problemen, draaide Kingdom Come: Deliverance II bij mij eigenlijk haast vlekkeloos. Zelfs met alle instellingen op de hoogste Ultra-instellingen haalde ik rond de vijftig tot zestig frames per seconde met een native resolutie van 1440p en rond de tachtig frames per seconde met DLSS ingeschakeld op Quality met een RTX 4080 en Intel i7-13700HX. Voor AMD-eigenaars wordt FRS uiteraard ondersteund, en als je een ultrawide monitor hebt, zal je blij zijn te horen dat ook hiervoor ondersteuning is. Verder heb ik eigenlijk geen enkele crash gehad of grote bugs of glitches gezien. De problemen met de camera die ik had voor mijn preview ben ik intussen niet meer tegengekomen. De ergste dingen die ik ben tegengekomen waren bijvoorbeeld een personage dat vastzat in een tafel of een oudere dame die opeens een andere stem van een jongere vrouw had wanneer ik een potje Dice tegen haar speelde. Maar zelfs dit was voor de day one patch en sindsdien ben ik eigenlijk niets noemenswaardig tegengekomen. Het is dus mogelijk dat je hier en daar een kleine hiccup tegenkomt, maar in vergelijking met andere bepaalde openwereldspellen, is Kingdom Come: Deliverance II haast een technisch wonder te noemen.
Conclusie
Kingdom Come: Deliverance II is alles wat de makers ons beloofden, en meer. Het spel bouwt verder op de fundamenten van zijn voorganger en maakt de ervaring gepolijster en meeslepender. Het verhaal is grootser, de gameplay is fijner uitgewerkt en de spelwereld en bijhorende missies zijn fascinerend om te verkennen. Bovendien is het spel een lust voor de ogen en is de sfeer die het spel oproept onvergetelijk. Uiteraard kan je enkele kleine onvolmaaktheden tegenkomen, maar deze bederven gelukkig de pret (meestal) niet.
Pro
- Grafisch zeer sterk
- Boeiend verhaal en geweldige personages
- Keuzevrijheid en non-lineariteit in missies
- Dompelt je helemaal onder in zijn spelwereld
Con
- Savesysteem
- Combat nog steeds wat klungelig
- Enkele kleine schoonheidsfoutjes
9
Over
Beschikbaar vanaf