Preview: Kingdom Come: Deliverance II

Binnen een kleine maand is het eindelijk zover, dan kunnen we aan de slag met het langverwachte Kingdom Come: Deliverance II. Hoewel de eerste game destijds een hobbelig pad kende, lijkt Warhorse Studios alle vertrouwen te hebben in dit vervolg. Het spel ging immers goud op 4 december en wij mochten al een reviewcode in ontvangst nemen, wat mij ruimschoots de tijd geeft om dit spel in al zijn glorie te ontdekken. Maar voor we zover zijn, mag ik vandaag alvast mijn eerste indrukken met jullie delen over het spel, dit na mijn eerdere kennismaking op gamescom vorig jaar. Toen ging het over een willekeurige zijmissie die we mochten spelen, maar nu duiken we in de openingsuren van het spel.

In Kingdom Come: Deliverance II kruipen we opnieuw in de huid van Henry of Skalitz die zijn ridderlijke avonturen verderzet in het middeleeuwse Bohemia. Hoewel het spel een direct vervolg is op het eerste deel, maakt Warhorse Studio er zich sterk op dat je nummertje twee kan spelen zonder zijn voorganger gespeeld te hebben. De extra baggage die je hebt als je het eerste spel toch hebt gespeeld, heeft natuurlijk wel zijn voordelen, want op deze manier ben je vertrouwd met de wereld en de personages van Kingdom Come: Deliverance.

Schermafbeelding 2025-01-03 195313.png

Audentes fortuna iuvat

Vanaf de proloog dropt Kingdom Come: Deliverance II je alvast in de actie, want tijdens een korte proloog speel je even als Father Godwin tijdens een belegering van een kasteel door de troepen van Sigismund, de Keizer van het Heilig Roomse Rijk. Vervolgens worden we terug in de tijd meegenomen en vat het spel aan waar het vorige deel eindigde. Henry en zijn kompaan Hans Capon zijn onderweg met een brief van hun koning, Wenceslaus, naar het kasteel van de edelman Otto Von Bergow, in de hoop hem te kunnen overtuigen zijn alliantie met Sigismund op te geven. Hun missie kent helaas geen goede afloop, want onderweg worden ze aangevallen door een bende struikrovers. Hans en Henry weten gelukkig ternauwerdood te ontsnappen. Nadat ze worden opgelapt door een oud vrouwtje, staan de twee vrienden voor de onmetelijke uitdaging om alsnog tot bij Von Bergow te geraken, want niemand gelooft natuurlijk dat de twee niet meer dan een paar landlopers zijn.

Dit alles is natuurlijk slechts het begin van het grote avontuur dat ons te wachten staat, maar de openingsuurtjes van het spel voelden alvast heel verhalend aan. Er waren natuurlijk enkele momenten die dienden als een kleine tutorial, maar verder primeerde duidelijk het verhaal van het spel. Het spel schotelt vanaf de eerste minuten de nodige intrige voor en het was ook fijn om op een koortsdroomachtige manier een kleine samenvatting te krijgen van enkele belangrijke momenten uit het eerste spel. Zo krijgen nieuwkomers direct de nodige informatie mee en worden terugkerende spelers getrakteerd op een stilistische en bezwerende recap die inzicht geeft in de psyche van Henry. En hoewel je tijdens de eerste uurtjes enorm bij je handje wordt gehouden, kan ik gelukkig bevestigen dat het spel op een bepaald moment al snel openbreekt en je vrijlaat in deze prachtige wereld.

Middeleeuwse pracht​

Dat de wereld van Kingdom Come: Deliverance II prachtig is, is het minste dat je kan zeggen. Het spel gaat van start in een locatie die gekend staat als het Boheems Paradijs, een ruraal gebied in het noordoosten van wat nu Bohemen in Tsjechië is. Dankzij de bijzonder knappe graphics kan je deze streek inderdaad paradijselijk noemen. Dit is veruit een van de knapste games die ik al heb gespeeld en in tegenstelling tot de eerste game, lijkt de ervaring vrij probleemloos te verlopen op technisch vlak. Het blijft natuurlijk een openwereldspel, dus het kan zijn dat ik nog bugs en glitches zal tegenkomen, maar tot nu toe ben ik hiervan grotendeels gespaard gebleven. Het enige mankementje dat ik ben tegengekomen is dat in een drietal cutscenes de camera zichzelf vreemd positioneerde, waarbij die bijvoorbeeld vlak voor het hoofd van een NPC stond terwijl je eigenlijk aan het kijken bent naar Henry die met iemand anders praat.

Wat misschien ook enigszins spijtig is, is dat de cutscenes weergegeven worden aan een vaste framerate van dertig frames per seconde, ongeacht hoe sterk je pc is. Heel storend is dit niet en als ik de fps-teller niet had opgezet, had ik het waarschijnlijk niet opgemerkt omdat de cutscenes niet te hectisch zijn. Gelukkig is de performance van het spel verder wel fantastisch. Zelfs op Ultra, de hoogte settings, kon ik het spel probleemloos spelen en haalde ik met DLSS ingeschakeld op Quality een framerate van ongeveer tachtig frames per seconde (met een resolutie van 1440p). Je krijgt zoals te verwachten heel wat opties om de graphics in te stellen; het enige dat wel ontbreekt is raytracing, maar zelfs zonder ziet het spel er echt prachtig uit.

Dat de wereld van Kingdom Come: Deliverance II prachtig is, is het minste dat je kan zeggen.

Een van de redenen waarom Kingdom Come: Deliverance II er zo knap uitziet, is natuurlijk het oog voor details. De makers willen ons volledig onderdompelen in een middeleeuwse wereld. Fans van de reeks weten dat dit zich niet beperkt tot de gedetailleerde spelwereld, maar dat dit ook tot uiting komt in de gameplay. Potions moet je hier bijvoorbeeld letterlijk zelf maken door de ingrediënten fijn te malen en te mixen en als je een zwaard wil smeden, dan doe je dit niet door een knop ingedrukt te houden en te zien hoe een bar zich vult tot het zwaard gemaakt is. Neen, je moet zelf het ijzer opwarmen, op de correcte manier met de hamer slaan om het wapen te vormen en het tot slot afkoelen in water. Andere leuke voorbeelden: als je op je paard aan het rijden bent en je botst tegen een tak, dan val je van je paard, en als je te vuil bent, zullen sommige NPC's niet met je willen praten. Net zoals het eerste spel, schotelt Kingdom Come: Deliverance II je dus een ervaring voor waarbij je jezelf volledig kan uitleven in een authentiek aanvoelende middeleeuwse wereld.

Conclusie

Mijn eerste uurtjes met Kingdom Come: Deliverance II waren alvast fantastisch en het spel wist mij volledig in zijn ban te houden dankzij de adembenemende graphics, de prachtige wereld en het gevoel voor realisme. Net zoals zijn voorganger lijkt dit tweede deel een ideale RPG te zijn voor zij die zich willen onderdompelen in een middeleeuwse wereld dankzij de prachtige presentatie en het verhaal dat heel wat intrige belooft voor te schotelen. Het enige kleine minpuntje dat ik voorlopig tegenkwam, waren enkele cameraproblemen tijdens de cutscenes, maar hopelijk weet Warhorse Studio dit snel te fixen, wie weet zelfs nog voor de release.

Over

Beschikbaar vanaf

4 februari 2025

Gespeeld op

1. PC

Beschikbaar op

1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S

Genre

1. RPG

Ontwikkelaar