Het is misschien al wat laat om nu nog “Waar is dat feestje?” te roepen, maar voor zij die nog niet uitgefeest zijn na de feestdagen is er altijd wel een mogelijkheid om een “danske te placeren”. Voor zij die hun samenkomsten graag een muzikale boost geven, heeft JBL alvast het ideale antwoord. Zij brachten enkele maanden geleden twee nieuwe partyboxen op de markt: de meer compacte JBL PartyBox Encore 2 - opvolger van de eerste JBL Partybox Encore waarvan je onze review kan lezen - en de JBL PartyBox 520. JBL stuurde ons dit grotere broertje toe en deze keer was het mijn beurt de trommelvliezen van mijn buren te doen afzien.
Het moment dat ik de JBL PartyBox 520
in ontvangst mocht nemen, verschoot ik toch wel even van het pakket dat voor mijn deur werd afgezet. Deze speaker is namelijk een monster van maar liefst 77 cm hoog, 42 cm breed en 37 cm diep, en weegt niet minder dan 26 kg, wat zelfs meer is dan mijn zevenjarige zoon. Na wat sukkelen om hem uit de doos te krijgen en een verdieping hoger te sleuren, was eindelijk het moment aangebroken om te ontdekken wat deze partybox in zijn mars heeft.
De geluidskwaliteit van de speaker stelt op zich ook helemaal niet teleur. De muziek klinkt vol en zuiver, zelfs wanneer je de volumeknop opendraait. De speaker zou gebruikmaken van een AI Sound Boost-technologie die de muziek analyseert om akoestische vervorming te vermijden, maar hier kan ik persoonlijk weinig zinnigs over vertellen. Wat voor mij telt, is dat de muziek goed klinkt en dat is bij de PartyBox 520 zeker het geval. Voor zij die graag de bass door hun lijf voelen trillen, is er bovendien een bass boost functie en ook deze stelt zeker niet teleur. Deze bass boost komt in drie standen die je kan kiezen op de speaker zelf op in de bijhorende app. Als ik mezelf voor de box zette, het volume wat opdreef en de bass boost op de hoogste stand aanzette, waande ik me zowaar haast op een live-optreden.
Stel je de audio graag af naar je eigen voorkeur, dan kan je dit trouwens ook makkelijk doen in de app. Hier zal je enkele voorgedefinieerde presets vinden zoals de JBL Signature, Movie, Vocal en Chill, maar je kan natuurlijk ook zelf de frequentiebanden afstellen. Voor mij klonk de JBL Signature echter prima, dus veel heb ik hier niet mee gespeeld. Op de speaker zelf vind je nog heel wat andere regelaars om mee te spelen, maar buiten de bass boost-knop en de volumeknop, dient de rest voor de extraatjes waarmee deze speaker is uitgerust.
Maar eerlijk, zelfs zonder de micro's was deze PartyBox bij hen een groot succes, niet zozeer doordat er opeens een grote speaker in de huismaker stond, maar wel door de heuse lichtshow die met deze speaker komt. Vooraan op de speaker vind je immers een aantal verlichtingselementen die lichtpatronen en stroboscoopeffecten afspelen. Ook hier kan je kiezen uit een aantal presets, of het uitschakelen, via de draaiknop op de speaker, maar in de app kan je dit nog iets verder afstellen door bepaalde elementen te deactiveren of te kiezen uit verschillende kleurpatronen. Daarnaast heb je ook drie knoppen waar je een aantal geluidseffecten aan kan koppelen, eentje voor een aantal slagzinnen, eentje voor toetereffecten en eentje voor scratchgeluiden. Wil je jezelf een ware DJ wanen, dan heb je ook het Effect Lab waar je over al deze geluidseffecten beschikt, maar je met behulp van sliders ook effecten aan de muziek kan toevoegen zoals een filter, een echo-effect of een repeater-effect. Je kan je waarschijnlijk al inbeelden dat dit voor heel wat vertier in huis zorgde.
Een ander leuk ding aan de speakers van JBL is dat zij tegenwoordig ook meestal Auracast hebben. Met deze technologie kan je meerdere speakers met elkaar verbinden om via één toestel muziek af te spelen. Zijn je kinderen aan het shaken op het terras en sta jij in de keuken dan kan je door een kleinere speaker te verbinden nog steeds meeluisteren met de muziek. Je kan zelfs een stereo-paar maken met twee PartyBoxen als je wilt, waarbij elke box dan als ofwel de linker- ofwel de rechterbox fungeert. Dit alles bovendien ook volledig draadloos, waardoor je deze speaker kan gebruiker waar je ook wilt. De oplaadbare -en verwisselbare! - batterij heeft een capaciteit van 99.02 Wh, war zich vertaalt in afspeeltijd van ongeveer vijftien uur. Al hangt dit natuurlijk af van welke tierlantijntjes je allemaal gebruikt.
Het moment dat ik de JBL PartyBox 520
Indrukwekkend geluid
Daar stond ie dan, klaar om mijn huiskamer in lichterlaaie te zetten. Nog snel even verbinden met mijn smartphone via bluetooth en een stevige playlist zoeken. Eens op play gedrukt, werd ik haast omver geblazen door het geluid dat uit deze partybox komt. Dit is duidelijk een speaker die dient om feestjes tot leven te brengen en geen kleine bluetooth speaker die je gebruikt voor wat achtergrondmuziek tijdens je raclette-avond. Je kan natuurlijk het volume laag zetten en de box gewoon muziek laten spelen, maar dan laat je al het potentieel van dit toestel varen. Hoewel ik me een paar keer heb laten gaan, heb ik het volume meestal wel binnen de perken gehouden om geklaag van de buren te vermijden. De PartyBox 520 is dan ook een powerhouse waarmee ik heel de straat zou kunnen laten genieten van de betere beats en gitaarwerk.De geluidskwaliteit van de speaker stelt op zich ook helemaal niet teleur. De muziek klinkt vol en zuiver, zelfs wanneer je de volumeknop opendraait. De speaker zou gebruikmaken van een AI Sound Boost-technologie die de muziek analyseert om akoestische vervorming te vermijden, maar hier kan ik persoonlijk weinig zinnigs over vertellen. Wat voor mij telt, is dat de muziek goed klinkt en dat is bij de PartyBox 520 zeker het geval. Voor zij die graag de bass door hun lijf voelen trillen, is er bovendien een bass boost functie en ook deze stelt zeker niet teleur. Deze bass boost komt in drie standen die je kan kiezen op de speaker zelf op in de bijhorende app. Als ik mezelf voor de box zette, het volume wat opdreef en de bass boost op de hoogste stand aanzette, waande ik me zowaar haast op een live-optreden.
De muziek klinkt vol en zuiver, zelfs wanneer je de volumeknop opendraait.
Stel je de audio graag af naar je eigen voorkeur, dan kan je dit trouwens ook makkelijk doen in de app. Hier zal je enkele voorgedefinieerde presets vinden zoals de JBL Signature, Movie, Vocal en Chill, maar je kan natuurlijk ook zelf de frequentiebanden afstellen. Voor mij klonk de JBL Signature echter prima, dus veel heb ik hier niet mee gespeeld. Op de speaker zelf vind je nog heel wat andere regelaars om mee te spelen, maar buiten de bass boost-knop en de volumeknop, dient de rest voor de extraatjes waarmee deze speaker is uitgerust.
Een feest voor jong en oud
Zo vind je op de box regelaars voor het volume, de bass, treble en echo voor microfoons. Je kan op deze PartyBox inderdaad twee microfoons aansluiten, ideaal voor die dronken karaokeavonden. Helaas worden de micro's bij deze versie van JBL's PartyBox niet meegeleverd - iets dat bij sommige andere modellen wel het geval is - en dien je dus bij te kopen. Voor een duo microfoons betaal je al snel € 129,99. Wetende dat deze box met zijn adviesprijs van € 799 ook niet bepaald goedkoop is, vind ik het ergens wel spijtig dat er niet minstens één micro werd meegeleverd. Mijn twee kids zouden dit namelijk geweldig gevonden hebben.Maar eerlijk, zelfs zonder de micro's was deze PartyBox bij hen een groot succes, niet zozeer doordat er opeens een grote speaker in de huismaker stond, maar wel door de heuse lichtshow die met deze speaker komt. Vooraan op de speaker vind je immers een aantal verlichtingselementen die lichtpatronen en stroboscoopeffecten afspelen. Ook hier kan je kiezen uit een aantal presets, of het uitschakelen, via de draaiknop op de speaker, maar in de app kan je dit nog iets verder afstellen door bepaalde elementen te deactiveren of te kiezen uit verschillende kleurpatronen. Daarnaast heb je ook drie knoppen waar je een aantal geluidseffecten aan kan koppelen, eentje voor een aantal slagzinnen, eentje voor toetereffecten en eentje voor scratchgeluiden. Wil je jezelf een ware DJ wanen, dan heb je ook het Effect Lab waar je over al deze geluidseffecten beschikt, maar je met behulp van sliders ook effecten aan de muziek kan toevoegen zoals een filter, een echo-effect of een repeater-effect. Je kan je waarschijnlijk al inbeelden dat dit voor heel wat vertier in huis zorgde.
Een ander leuk ding aan de speakers van JBL is dat zij tegenwoordig ook meestal Auracast hebben. Met deze technologie kan je meerdere speakers met elkaar verbinden om via één toestel muziek af te spelen. Zijn je kinderen aan het shaken op het terras en sta jij in de keuken dan kan je door een kleinere speaker te verbinden nog steeds meeluisteren met de muziek. Je kan zelfs een stereo-paar maken met twee PartyBoxen als je wilt, waarbij elke box dan als ofwel de linker- ofwel de rechterbox fungeert. Dit alles bovendien ook volledig draadloos, waardoor je deze speaker kan gebruiker waar je ook wilt. De oplaadbare -en verwisselbare! - batterij heeft een capaciteit van 99.02 Wh, war zich vertaalt in afspeeltijd van ongeveer vijftien uur. Al hangt dit natuurlijk af van welke tierlantijntjes je allemaal gebruikt.
Conclusie
Met de PartyBox 520 brengt JBL ons een indrukwekkende bluetooth speaker die krachtig geluid levert en heel wat extra's bevat om je feestje mee op te fleuren. De showstelers zijn uiteraard de verlichting en de bedienbare geluidseffecten, die vooral bij kinderen ook heel veel aantrek zullen vinden. Dankzij de app krijg je bovendien heel wat aanpassingsmogelijkheden. Persoonlijk was ik vooral onder de indruk van het zuivere en krachtige geluid, met bass booster, en de Auracast-functionaliteit. Het beestje neemt wel wat plaats in beslag waardoor hij niet meteen in je living past, en het is ook geen lichtgewicht, dus eventjes meenemen naar het park zal je ook niet snel doen. Daarnaast is het ook niet de meest goedkope speaker en is het spijtig dat er geen micro werd meegeleverd.
Pro
- Voortreffelijk en krachtig geluid
- Heerlijk diepe bass
- Lichtshow en geluidseffecten
- Auracast-fuctionaliteit
- Verwisselbare batterij met goede levensduur
Con
- Prijskaartje
- Redelijk groot en zwaar
- Microfoons niet meegeleverd
9
Over