Review: Hidden in my Paradise

Het KISS-principe is een principe waar ik veel belang aan hecht. Ook tijdens mijn werk bekijk ik elke opdracht vanuit dit principe, Keep It Short and Simple. Vaak wordt alles veel te ingewikkeld uitgelegd terwijl een beetje eenvoud wonderen kan doen. Dit is ook het geval bij Hidden in my Paradise, een kleine game gemaakt door Ogre Pixel met een zeer eenvoudig concept, namelijk een zoektocht naar objecten en kisten in verschillende werelden en locaties. Denk aan een Jan Van Haasteren-puzzel waar je naar hartenlust op zoek gaat naar verschillende objecten. Voor een puzzelaar als mezelf klinkt dit veelbelovend, maar is zo’n zoekspel niet te saai? Je leest het hieronder.

In Hidden in my Paradise treed je in de voetsporen van de jonge fotograaf Laly en ga je in elke locatie op zoek naar objecten. Deze worden onderaan getoond en variëren van kleine dieren tot snoepgoed of gereedschap. De zoektocht naar deze objecten is niet altijd evident, de objecten zijn vaak klein en zitten soms in kisten of huizen verstopt. Elk figuur in de wereld kan je vastnemen en verplaatsen. Hierdoor vind je toch al vrij snel enkele van de gevraagde objecten. Er zijn ook telkens enkele schatkisten verborgen en in elke locatie zijn enkele feeën verstopt. Deze merk je op door kleine sterretjes. Zowel de feeën als de objecten en schatkisten vergen niet veel tijd om allemaal terug te vinden. Als fotograaf krijg je ook enkele foto’s die je dient na te bootsen. Dit vraagt behoorlijk wat meer tijd. Eerst moet je alle objecten verzamelen en vervolgens moet je ervoor zorgen dat ze ongeveer staan zoals op de foto. Algemeen kan wel gesteld worden dat er weinig echt uitdagende puzzels aanwezig zijn. Na een drietal uurtjes speelde ik namelijk alle locaties vrij.

Voor wat hoort wat​

Het verzamelen van de objecten levert punten op in de vorm van koekjes en tickets. Deze kan je later inruilen voor een beloning. Van zodra je een opdracht volledig hebt volbracht, ontvang je een voetafdruk. Je hebt telkens enkele van deze voetafdrukken nodig om een nieuwe locatie vrij te spelen. In totaal zijn er 25 locaties vrij te spelen, wat toch wat aan de magere kant is. De koekjes en tickets kan je gebruiken om figuren en objecten vrij te spelen. De tickets verdwijnen in een ballenautomaat (denk aan de kauwgomballenautomaten) en met een draai aan de hendel verschijnen nieuwe vrijgespeelde figuren en objecten. De koekjes gebruik je om specifieke objecten te kopen of om meerdere tickets aan te schaffen.

Hidden in my Paradise zorgt voor een ontspannende zoektocht.

Deze verzamelde figuren en objecten kan je gebruiken om je eigen locatie en speurtocht te maken. In deze sandbox-modus mag je dan ook je fantasie de vrije loop laten en een eigen Waar is Wally-zoekplaatje maken. Alle tools zijn hier voorhanden en worden voldoende uitgelegd. Voor creatievelingen is dit zeker een leuke toevoeging. Je kan je eigen creatie vervolgens online delen met anderen. Je kan uiteraard ook andere zoekplaatjes downloaden. Dit zorgt ervoor dat Hidden in my Paradise gelukkig niet stopt bij de 25 vooropgestelde locaties. Momenteel zijn er al verschillende online paradijzen terug te vinden, waarvan enkele zeer pittige zoekopdrachten. Dat aantal zal vermoedelijk steeds toenemen.

Hidden 4.jpg

Kleurrijke locaties​

Zoals je op de verschillende foto’s kan zien, zijn de verschillende locaties en objecten heel kleurvol en mooi getekend. Studio Ogre Pixel heeft reeds meerdere indiegames (Lonesome Village, Pixel Stars en A Tiny Sticker Tale) uitgebracht, waarbij kleurrijke werelden aan de speler worden voorgeschoteld. De muziek heeft een groot Stardew Valley-gehalte. Eenvoudig, maar tijdloos. Dergelijke games zijn natuurlijk eenvoudiger met een muis te spelen, maar de controller op de Switch is een waardige vervanger. Alleen het oppakken van sommige objecten verloopt af en toe moeizaam. Vaak wil je iets aanklikken, maar dan neem je het object vast en omgekeerd. Kleine minpuntjes in een kwaliteitsvolle game.

De belangrijkste vraag blijft natuurlijk, is het leuk of wordt het al snel saai? Dit hangt uiteraard af van de speler. Zelf doe ik graag woordzoekers en leg ik graag grote puzzels, dus ik ben dan ook een geschikte person om hiervan te genieten. Lijkt je dit alles saai, dan zal Hidden in my Paradise je niet kunnen bekoren. Persoonlijk vond ik het zoeken naar alles zeer leuk en afwisselend, maar met iets te weinig uitdaging. De creatievelingen kunnen zich volledig laten gaan in de sandbox. Online staan een aantal zeer uitdagende puzzels die ik pas na lang zoeken tot een goed einde heb gebracht.

Conclusie

Hidden in my Paradise is een zeer aangenaam tussendoortje die voor fans van zoekplaatjes positief onthaald zal worden. De mogelijkheid om zelf aan de slag te gaan is een grote meerwaarde waardoor je eindeloos nieuwe zoekopdrachten kan creëren en delen met anderen. Het prijskaartje van 9,99 euro lijkt me dan ook geheel terecht. Door de community zal er een stroom aan nieuwe zoekopdrachten gecreëerd worden, waardoor je kan blijven zoeken. Ben je op zoek naar actie en avontuur, dan zou ik je toch iets anders aanraden. Het is en blijft een eenvoudige zoekopdracht, meer is het niet.

Pro

• Mooi uitgewerkte locaties en figuren
  • Sandbox-modus
  • Eindeloze zoekopdrachten door actieve community
  • Correcte prijs

Con

• Besturing loopt niet altijd vlekkeloos
  • Vooropgestelde locaties bieden weinig uitdaging
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

9 oktober 2024