Review: Forspoken

Herinner jij je nog de teasertrailer voor Project Athia? Het was een van de eerste spellen die werd aangekondigd tijdens het onthullingsevent van de PlayStation 5, intussen meer dan twee jaar geleden. Van alle games die toen werden getoond, is dit een van de enige titels die nog niet is verschenen. Enkel Pragmata en Goodbye Volcano High laten langer op zich wachten, want vanaf deze week kan je eindelijk aan de slag gaan met Project Athia, dat gelukkig werd omgedoopt naar de meer klinkende naam Forspoken.

Hoewel Square Enix in mei vorig jaar haar westerse studio's en IP's van de hand heeft gedaan en zich duidelijk wilt focussen op titels die gemaakt zijn en vooral goed in de markt liggen in Japan, verschijnt er af en toe nog eens een titel waarmee ze ook een meer globaal publiek willen aanspreken. Zo werden we vorig jaar getrakteerd op PowerWash Simulator, dat later deze maand ook verschijnt voor Nintendo Switch, PS4 en PS5, maar belangrijker voor Square Enix is de release van Forspoken , gezien dit een volbloed big budget blockbustergame is. Dit spel is de debuuttitel van Luminous Productions, een studio die werd opgericht in 2018 en bestaat uit heel wat teamleden die meewerkten aan Final Fantasy XV. Bovendien maakt de studio gebruik van een eigen game engine, genaamd Luminous Engine, en dit spel is een belangrijke showcase voor deze engine.

Forspoken_20230114213723.jpg


The Chronicles of N...Athia

Dat Square Enix met Forspoken duidelijk een meer westers publiek wilt aanspreken, merk je al snel aan het verhaal. Dit werd geschreven door onder andere Amy Hennig (Legacy of Kain, Uncharted), Gary Whitta (Rogue One, The Book of Eli, The Walkig Dead: The Game), Todd Stashwick (12 Monkeys) en Amy Berg (The 4400, Warrior Nun, Jack Ryan). Centraal in het verhaal staat bovendien de New Yorkse tiener Frey Holland, gespeeld door Ella Balinska die je vorig jaar nog zag in de Netflix-adaptatie van Resident Evil. Frey komt in de mysterieuze wereld van Athia terecht nadat ze een bijzondere armband vindt, die bovendien tegen haar praat en haar magische krachten geeft. Haar aankomst in Athia is echter geen blije aangelegenheid, want de wereld wordt verscheurd door een corrumperende miasma en de tirannie van de Tanta's, vier machtige dames die ooit de welwillende beschermers van de wereld waren maar nu heersen met een schrikbewind.

De wereld van Athia schotelt onze heldin heel wat gevaren voor om te overkomen en hoewel Frey niet happig is om deze mantel op haar te nemen, is zij misschien wel de laatste hoop voor de inwoners van Athia die zich nu schuilhouden in Cipal, het laatste veilige toevluchtsoord in deze dodelijke wereld. Frey wordt namelijk niet aangetast door de miasma, dat zij de naam The Break geeft. In haar zoektocht naar een manier om naar huis te gaan en de Tanta's te stoppen, ontdekt Frey haar band met de wereld van Athia en waar de Break vandaan komt. Hierbij kent de plot heel wat interessante wendingen, waarbij de ene al verrassender is dan de andere. Al bij al brengt het verhaal weinig nieuws onder de zon en veel van de story beats voelen vertrouwd aan, zeker als je een liefhebber bent van fantasiefictie. Het verhaal voelt vooral aan als typische Young Adult-fictie. Of dit een voordeel of een nadeel is, hangt natuurlijk af van je persoonlijke smaak.

Forspoken_20230114231919.jpg


Voor elk wat wils

Het verhaal van Forspoken heeft mij ongeveer een vijftien uurtjes beziggehouden voordat ik het einde bereikte (waarbij het spel je twee eindes voorschotelt waarvan één werkelijk een non-einde is). Persoonlijk vond ik het verhaal wat aan de korte kant, maar Forspoken is een openwereldspel en er valt dus heel wat te doen en te vinden in de wereld van Athia. Ik heb een deel van deze activiteiten gedaan, maar wie zich hier meer in verdiept, zal nog tal van uurtjes op de teller kunnen toevoegen. Deze activiteiten bestaan uit onder andere zijmissies, ondergrondse kerkers die je kan verkennen, ruïnes waar je vijanden moet uitschakelen, monumenten en fonteinen die je kan activeren om Frey sterker te maken, enzovoort. In zijn openwereldbenadering lijkt Forspoken dus zeer klassiek te zijn, haast geïnspireerd door de typische Ubisoft-formule. Zo heb je zelfs torens die als fast travel-punt dienen en die je activeert om andera activiteiten op de map zichtbaar te maken. Het probleem met deze aanpak, is dat het voltooien van deze zijactiviteiten al snel aanvoelt als een checklist, die enorm is trouwens, en het bovendien repetitief wordt. Zo heeft elk gebied x kerkers, y ruïnes, z fonteinen en monumenten, ... voor jou om te voltooien en is het verschil vaak minimaal van de ene plaats tot de andere.

De reden waarom je deze activiteiten zou willen doen, is dat je op deze manier Frey sterker maakt. Forspoken mag dan wel een actie-RPG zijn, maar de manier waarop je vooruitgang maakt is niet alledaags. Je verdient wel ervaringspunten, maar wanneer je stijgt in level dan krijg je enkel Mana waarmee je nieuwe spreuken kan kopen. Om de stats van Frey te verbeteren, zal je je tot andere middelen moeten wenden. Zo krijg je bijvoorbeeld extra levens- of defensiepunten door monumenten te activeren. Het dragen en het versterken van mantels en halskettingen, die je vindt in kerkers en ruïnes, verhoogt ook je stats. Daarnaast kan je ook je nagels decoreren met motieven om zo speciale effecten te verkrijgen. Maar om dit alles te kunnen doen, moet je natuurlijk op verkenning gaan in de wereld en voldoende zijactiviteiten ondernemen.

Het voltooien van deze zijactiviteiten voelt al snel aan als een checklist, die enorm is trouwens.


Hoeveel je Frey zal moeten upgraden, zal ook afhangen van je gekozen moeilijkheidsgraad. Ik heb het spel uitgespeeld op de standaard moeilijkheidsgraad en heb eigenlijk weinig last ondervonden. Enkele optionele bazen waren wat pittig, maar verder kon ik aan een goed tempo doorspelen. Voor wie wat meer uitdaging zoekt, of net niet, zijn er alvast voldoende opties om de moeilijkheidsgraad naar eigen smaak aan te passen. Persoonlijk zou ik aanraden om voor een iets hogere moeilijkheidsgraad te gaan, want als bijvoorbeeld de belangrijkste bazen van het spel weinig uitdaging bieden, gaat er ook weinig dreiging van hen uit, wat toch wat nefast is voor de ervaring.

Forspoken_20230120235540.jpg


Multifunctionele magie

Naast het aanbieden van een waslijst aan activiteiten, is de wereld van Athia gelukkig ook fascinerend om te verkennen. Met behulp van de Luminous Engine hebben de makers ons alvast een prachtige wereld voorgeschoteld, waarbij elk gebied anders aanvoelt en zijn eigen bijzonderheden heeft. Door de Break voelt de wereld doods en verlaten aan, maar dit is natuurlijk passend voor het verhaal. De manier waarop je deze wereld verkent is bijzonder leuk trouwens, want Frey beschikt ook over magische krachten om haar voort te bewegen. Zo krijg je vrij snel toegang tot het Magic Parkour-systeem, waarbij je magiegedreven parkoerbewegingen uitvoert om je te bewegen doorheen het landschap. Later wordt dit nog aangevuld met andere krachten, waaronder een soort surfboard om je over water te begeven. Het Magic Parkour-systeem kan je bovendien ook gebruiken tijdens de gevechten om aanvallen te ontwijken, waardoor de gevechten er hectisch aan toe kunnen gaan, zeker wanneer er veel vijanden rondom je zijn.

Om de gevechten te beslechten beschik je over vier types van magie, die elk hun eigen aanvallen en ondersteunende spreuken hebben. Drie van de vier types magie zijn echter wel gebaseerd op afstandsaanvallen en voelen op vlak van aanvallen gelijkend aan. Het verschil komt vooral voort uit de ondersteunende spreuken die je ter beschikking krijgt. Bovendien heb ik de tweede magie pas na een vijftal uren vrijgespeeld en krijg je de laatste magie ook pas wanneer je zo goed als aan het einde bent, waardoor de verdeling wat ongebalanceerd aanvoelt. Verwacht je trouwens ook niet aan een uitgebreid combosysteem ofzo, want om aan te vallen zal je enkel op R2 drukken voor je aanvallen (of ingedrukt te houden voor een krachtigere aanval) en L2 voor je ondersteunende spreuken. Bereid je dus maar voor om heel wat R2 te spammen tijdens de gevechten.

Forspoken_20230117202607.jpg


Technische snufjes

Gelukkig zijn de gevechten vaak indrukwekkend, zeker eens je voldoende aanvallen en spreuken hebt vrijgespeeld voor Frey. Bij momenten spatten de effecten haast van het scherm af, zeker wanneer je Freys Surge Magic gebruikt, wat een soort van ultieme aanval is. Samen met de bewegingsvrijheid en de knappe wereld, zorgt dit regelmatig voor indrukwekkende taferelen waarbij vooral de knappe belichting opvalt. Het enige aspect dat voor mij van iets mindere kwaliteit is, is de vormgeving van bepaalde personages. De meeste hoofdfiguren zoals Frey en de Tanta's zien er redelijk goed uit, maar tal van andere personages komen helaas minder goed over. Verwacht je in het algemeen niet aan de kwaliteit van God of War: Ragnarok of The Last of Us: Part I bijvoorbeeld. En over personages gesproken, hopelijk heb je geen probleem met het cocky karakter van Frey en de flauwe humor waarop de makers zich beroepen voor de interacties tussen Frey en haar armband Cuff. Regelmatig word je getrakteerd op conversaties zoals bijvoorbeeld Cuff die "I for one can't wait to take a load off" zegt, waarop Frey antwoordt met "What load?" wanneer ze een rustplaats binnenstappen. Dit soort gesprekken wordt bovendien zeer veel herhaald, waardoor ik er al snel een degout van kreeg. Gelukkig heb je in het menu de optie om de frequentie van de interacties tussen de twee aan te passen.

Wie in de menu's duikt, zal bovendien een hele resem aan aanpasbare opties vinden. Dit niet enkel voor de moeilijkheidsgraad, maar ook voor beeld en geluid. Zo kan je het spel verrassend genoeg zelfs met de Japanse stemmen spelen als je dat wilt. Wat de beeldinstellingen betreft, heb je ook hier de typische keuze tussen Quality en Performance, aangevuld met een Ray Tracing-modus. Forspoken ondersteunt ook 120 frames per seconde en dit gecombineerd met de Ray Tracing-modus gaf voor mij persoonlijk het mooiste resultaat zonder teveel in te boeten op de framerate. De Quality- en Ray Tracing-modus leken mij te draaien aan dertig frames per seconde, terwijl de Performance-modus hoogstwaarschijnlijk zestig frames per seconde zal zijn. Verder maakt Forspoken ook optimaal gebruik van de SSD van de console, wat resulteert in zeer snelle laadtijden, al zijn ze niet volledig afwezig. Maar als je de Fast Travel-functie gebruikt, dan gebeurt dit zowaar onmiddellijk en dit was best wel indrukwekkend. Technisch valt er op Forspoken trouwens weinig negatief aan te merken en ben ik tijdens mijn speelsessies geen enkele bug of glitch tegengekomen, op die één à twee keer na dat een vijand vastzat achter een omgevingsobject. Dit is toch wel een verdienste voor de makers, zeker voor een openwereldspel.

Conclusie

Is Forspoken een meesterwerkje geworden? Helaas niet. Heb ik mij geamuseerd met het spel? Zeker en vast wel. Ondanks enkele tekortkomingen biedt Forspoken je een knappe en mysterieuze wereld aan om te verkennen alsook een verhaal dat de nodige intrige oproept, al brengt het spel weinig nieuws onder de zon. Verder valt Forspoken op door zijn unieke magische manier om je te bewegen doorheen de wereld en gevechten te beslechten, waar je zeker heel wat plezier zal aan beleven. Het is enkel spijtig dat het verhaal snel ten einde komt en de zijactiviteiten te herhalend zijn.

Pro

  • Magic parkour-systeem
  • Knappe wereld
  • Verhaal
  • Ontwikkelingsmogelijkheden voor je personage

Con

  • Weinig originaliteit en veel repetitiviteit in zijactiviteiten
  • Mankementen in het gevechtssysteem
  • Interactie tussen Frey en Cuff
  • Niet alle personages even knap vormgegeven
  • Verhaal is relatief kort voor een spel van dit kaliber
7

Over

Beschikbaar vanaf

24 januari 2023

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 5

Genre

  1. Action
  2. RPG

Ontwikkelaar

  1. Luminous Productions

Uitgever

  1. Square Enix
 
Te verifiëren maar volgens mij is de Luminous engine niet nieuw, deze dateert al van 2012 en werd ook gebruikt voor FFXV. Heeft wel wat evoluties doorgemaakt maar het is nog altijd dezelfde engine.
 
Redactie
Te verifiëren maar volgens mij is de Luminous engine niet nieuw, deze dateert al van 2012 en werd ook gebruikt voor FFXV. Heeft wel wat evoluties doorgemaakt maar het is nog altijd dezelfde engine.
Het is inderdaad een nieuwe iteratie van een reeds bestaande engine. Ik heb de zin in de review aangepast ter correctie.
 
Terug
Bovenaan